+ Plus

Occasion: Kawasaki Zephyr 550

Als een complete verrassing dreigde er plotseling een harde westenwind op te steken. Geen meteoroloog die het hogedrukgebied had zien liggen, geen ‘motoroloog’ had de scoopwacht gewaarschuwd voor een eerste foto. Ineens had hij gedreigd: de Kawasaki Zephyr 550.Wie kan het zich nog herinneren? Niemandwaarschijnlijk. Want wie heeft het op schoolgeleerd? Waarschijnlijk ook niemand. Zephyr, depersonifi catie van de westenwind uit de Grieksemythologie. Is de Kawasaki Zephyr 550 dan de‘motorifi catie’ van de Japanse ‘realithologie’? Datgaat ver, té ver. Weliswaar was het een frisse windin een tijd waarin er een soort windstilte heerstein het vacuüm van luchtgekoelde no-nonsens middenklasseviercilinder motoren, maar echt eenstormachtig optreden maakte hij niet. Daar wasde Zephyr 550 ook veel te bescheiden voor. Hetvan de Z650 afgeleide motorblok met koelribben,twee kleppen per cilinder, dubbele kettingaangedrevennokkenassen en zes versnellingen leverdeeen bescheiden 50 pk en 40 Nm en brak daarmeegeen snelheidsrecords.En ook het uiterlijk was niet opzienbarend, andersdan dat hij veel leek op de roemruchte KawasakiZ1/900/1000 uit de jaren zeventig. Destijds eenzeer populaire machine en nog steeds een droomvoor velen, maar na twintig jaar zeldzaam, duuren onderhoudsgevoelig. Vandaar dat Kawasakimet een retro-serie kwam, waarvan de 550 dekleinste was die naar Europa kwam. Voorzien vaneen simpel stalen wiegframe, een eenvoudigetelescoopvoorvork, stereoschokbrekers achter,klassiek verchroomde kilometer- en toerenteller,half hoog stuurtje en het befaamde kontje waarKawasaki modelpatent op leek te hebben. Bijzondermooi was de aluminium swingarm met daarinprachtige excenters als kettingspanners.Het was een welhaast ideale motorvoor de beginner die nog nooit van een Z1 hadgehoord, de heropstapper die de Z900 nog nooithad geproefd en de kleinere motormuis, vooralde vrouwelijke, die de Z1000 nog nooit hadgezien. Ongecompliceerd, laag, licht, vriendelijken eerlijk. En toch, toch bleek de Zephyr hiergeen stilte voor de storm te zijn. Door het gebrekaan windbescherming? Zeer goed mogelijk, wantnaked bikes hebben het tot voor kort nooit goedgedaan in ons winderige landje. Zelfs niet wanneerhet erg eenvoudig is om er een doorzichtigwindscherm op te zetten. Het Hollandse levenduurde dan ook maar drie jaar. Juist in de herfst,die van 1993, ging de wind hier liggen. Nu deZephyr vijftien jaar oud is, lijkt hij een stuk opwindenderte zijn als gebruikte motor. En dat heeftalles te maken met het bedrag dat er tegenwoordigvoor opgehoest moet worden én het feit dateen Zephyr vanwege zijn retro

Lees meer over

Kawasaki Zephyr 550

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Alpenmasters 2024 (3) – Finale

Alpenmasters 2024 (3) – Finale

19 september, 2024

Bij de Alpenmasters is het als bij een EK of WK voetbal: iedereen wil uiteindelijk door naar de finale. Acht ...