Nieuws

Occasion – Kawasaki Z800

De Z750 liet zijn sporen na. De iets krachtiger en dynamischer vormgegeven Z800 ging vakkundig door waar de 750 stopte Geen wonder dat ook de 800 als tweedehands model een bestseller is.

De Z750, gebouwd van 2004 tot 2012, was tot het einde een bestseller in Kawasaki’s portfolio, maar zijn viercilinder motorblok verschuift in de loop der jaren door zijn geringe koppel steeds meer in de richting van middelmatigheid in de middenklasse. Om in dit belangrijke segment concurrerend te blijven neemt de Z800 in 2013 het stokje Voor veel kopers vertegenwoordigt de nieuwe 800 de gulden middenweg tussen de vrij brave ER-6n en de veel radicalere (en duurdere) Z1000. Het agressieve en gedrongen ontwerp van de 800 straalt zelfs stil staand veel dynamiek uit. De boos kijkende koplamp belooft niets dat de Kawa niet kan waarmaken: in streetfighter-stijl zit de rijder licht naar voren gebogen, met een breed en vlak stuur in de knuisten en met nog altijd een ontspannen kniehoek.

Ook de opgewaardeerde viercilinder overtuigt. Hij knort sonoor bij stationair toerental en trekt zich vervolgens soepel door het onderste toerengebied heen zoals het digitale staafdiagram in het dashboard bewijst. Hoewel hij op papier slechts iets meer biedt dan zijn 748 cc zware voorganger (113 in plaats van 106 pk, 83 in plaats van 78 Nm koppel), voelt hij in de praktijk veel energieker aan. De 800 cc viercilinder is eveneens geen hoogtoerige krachtpatser. Hij kan wel pochen met een rijkelijk gevuld middengebied, dat vanaf 10.000 toeren merkbaar afvlakt. De Z800E beschikt opzettelijk over minder temperament. Kawasaki heeft het vermogen teruggebracht tot maximaal 95 pk bij deze motorfiets die is bedoeld voor beginners. Beginnende rijders vinden het ongetwijfeld geweldig dat de motorfiets uiteindelijk gemener oogt dan rijdt.

De gematigde zithoogte (820 millimeter) en het rijwielgedeelte dat is gebaseerd op de Z750 (zie ‘Technologie’ op pagina XX) dragen hier een steentje aan bij. Het straf afgestelde rijwielgedeelte zorgt voor een solide wegligging. Zelfs met twee personen. Al nodigt het smalle en gladde zadel niet noodzakelijkerwijs uit tot lange tochten.
Solorijders komen zelfs met het krappe laadvermogen van 180 kilo niet in de knoop. Ook niet met bepakking bij sportieve reizen. De aanwezige bagagehaken en een actieradius van meer dan 300 kilometer maken dat mogelijk.

De enige grote zwakte waarmee de Z800 te kampen heeft, is het voor een naked nogal forse gewicht van 231 kilo. Het staat zijn succes desondanks niet in de weg. In het eerste modeljaar (dat bovendien de veertigste verjaardag van de Z-familie markeert) vliegt de middenklasse Kawasaki over de toonbank. Dat houdt hij moeiteloos tot zijn laatste productiejaar 2016 vol.

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...