+ Plus

Occasion Kawasaki Vulcan/VN 1700

Eigenaren van een Kawasaki VN-model mogen zichzelf, verwijzend naar de Amerikaanse modelnaam, graag Vulcanisten noemen. Dat geeft al wel aan dat de grote Japanse custom een behoorlijk trouwe fanbase heeft. Ook op de occasionmarkt.

Hoera! Eindelijk een zesde versnelling. Deze jubelkreet ontsnapte waarschijnlijk uit veel monden van motorrijders die van de VN1600 met vijfversnellingsbak de overstap maakten naar de 1700, die in 2009 zijn debuut maakte. Echt van lange duur was die euforie waarschijnlijk niet, want die zesde versnelling was zo ellenlang, dat ‘ie enkel op de snelweg boven de 130 km/uur kon worden gebruikt. Kleine rimpel, verder is de weliswaar niet overdreven sterke, maar wel extreem robuuste V-twin boven elke twijfel verheven. Dankzij het moddervette koppel kon je vanaf een kleine 50 km/uur de vijfde versnelling voor zo’n beetje ieder denkbare situatie op secundaire wegen gebruiken. En dat is ook precies het metier waar de behoorlijk grote cruiser het best tot zijn recht komt. Ondanks zijn, afhankelijk van het model, behoorlijk corpulente voorkomen van tussen de 375 en 400 kilo, laat de Nippon-cruiser zich namelijk opvallend makkelijk sturen. Een beetje laveren door druk verkeer is dan weer duidelijk niet zijn ding. Nee, aan de dagelijkse praktijk heeft de 1700 een broertje dood, hij gaat liever voor de lange reis. Dat geldt met name voor de toergeoriënteerde modellen Tourer en Voyager, waarvan de namen eigenlijk het hele verhaal vertellen. Ook basismodel Classic laat zich overigens rijkelijk behangen met koffers en windschermen. Een breed, comfortabel zadel, lome zithouding en prima actieradius, dankzij de 20 liter tank, verleiden tot lange etappes in het zadel. De volledig opgetuigde Voyager met audiosysteem glijdt zelfs zo formidabel goed dat zelfs rechtuitrijden tot een belevenis wordt. Tijdens de laatste twee bouwjaren (2015 en 2016) hanteerde Kawasaki voor de VN Amerikaanse modelnamen. De oude Classic Tourer werd Vulcan Nomad, de Voyager werd Vulcan Voyager. Dat gaf de verkoopcijfers echter niet de gewilde boost. Nu, na meerdere jaren rijpen waarin de Vulcan zich in de kijker speelde met een opvallend goede betrouwbaarheid en uitstekende toereigenschappen, vindt een tweedehands exemplaar doorgaans na korte tijd alweer een nieuw baasje.

MARKTSITUATIE
In totaal werden er van de VN1700 gedurende zijn zevenjarige bestaan bepaald niet veel aan de man of vrouw gebracht, waarbij zeker het bagger-model Voyager Custom als behoorlijk zeldzaam te boek staat. Geen gewilde machine kortom? Nou, eerder het tegendeel, als occasion is de VN1700 zeer gewild. De zware Kawasaki cruiser is bepaald niet het koopje van de dag en staat te boek als zeer waardevast. Zelfs een Classic uit het eerste modeljaar heb je normaliter niet voor minder dan acht mille. Wil je een beetje keuze, dan doe nog maar eens rustig duizend euro bij de prijs op. Voor een beetje aangekleed, goed onderhouden exemplaar (geen roestpuntjes op het chroom, geen krassen etc.) met een redelijk behouden kilometrage schieten de prijzen zelfs door de tienduizend euro barrière. En voor het luxebeestje uit de lijn, de Voyager, moet je niet geheel verwonderlijk nóg dieper in de buidel tasten.

BEZICHTIGING
Bij een proefrit op piepende geluiden letten, die zouden kunnen duiden op een verkeerd gespannen tandriem. Deze is overigens bijna net zo betrouwbaar en schoon als een cardanaandrijving, maar moet wel af en toe op slijtage worden gecontroleerd (elke 40.000 vervangen, kosten rond de 500 euro). Kom je een luxueuze Voyager op het spoor, controleer het kuipwerk daarvan dan zeker op barsten (omvallen!). Het vervangen van kuipwerkdelen is namelijk een behoorlijk prijzige aangelegenheid. Vooral eigenaren van een Classic doen graag een greep in het accessoiresschap, met onder meer koffers, windscherm en extra lampen proberen ze zo hun eigen Tourer te creëren. Indien het spullen betreft van gerenommeerde merken (een set leren tassen van bijvoorbeeld Hepco & Becker kost inclusief dragers zomaar over de duizend euro), dan is een hogere prijs gerechtvaardigd.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 49,50

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.