+ Plus

Occasion: Kawasaki Versys 1000

Wie aan een dikke allroad denkt, denkt meestal aan 19 inch wielen, twee cilinders en een wit/blauw logo. Maar het kan ook anders. Veel voordeliger ook, zoals deze Kawasaki lat zien. Een tip voor de understatement-koper!

Laten we uiterlijk vertoon eens buiten beschouwing laten. De exotische cycloop-snoet van de Versys 1000 is binnen de fangemeenschap al genoeg over de tong gegaan en door de fabrikant vervolgens alweer opvallend snel terzijde geschoven. Al in het vierde verkoopjaar (2015) maakte deze allroad namelijk compleet gerenoveerd een doorstart. Bij de volledig nieuwe stroomlijnarchitectuur mocht eigenlijk niet eens van een facelift worden gesproken, want er is uiterlijk geen kunststof onderdeel hetzelfde gebleven. En zie daar, de verkoopcijfers schoten ineens omhoog.
Daarbij is er aan het basiskarakter van de Versys eigenlijk niets veranderd. Waarom ook? Daar viel van begin af aan al weinig op aan te merken. Lovenswaardig is vooral de wijze waarop de groenen zich vanaf 2012 in dit segment hebben genesteld. Natuurlijk hadden ze in Japan een model op de markt kunnen zetten dat zich sterk op de GS, het alfamannetje in dit segment, richtte en dan met een uiterst scherpe prijs wat dwalende kopers op kunnen pikken. Maar in plaats daarvan toonde Kawasaki moed, transplanteerde het de vette viercilinder van de Z1000 in een hoogpotig 17-inch-rijwielgedeelte en gaf het een duidelijk statement af: 250 kilo wegende allroads voelen zich het meest op hun gemak op goed asfalt. Wie wil er met zo’n brok motorfiets überhaupt nog het terrein in?

Met de vergeleken met de Z1000 tammere afstelling deed Kawasaki met de viercilinder voor de Versys een gouden greep: minder topvermogen (118 in plaats van 137 pk) en wezenlijk meer punch in het lage- en middentoerenbereik bleken ideaal voor de gemiddelde asfaltsurfer. Ook het extreem handelbare rijwielgedeelte sloot naadloos aan bij het wensenpakket van de clientèle. En aan Versys-rijders met reisplannen was ook in ruime mate gedacht: comfortabel duozadel, uitstekende (en instelbare) windprotectie, een royale beladingscapaciteit en een bagageoplossing af-fabriek.
Het geheel staat als uiterst solide bekend en vormt een uitgebalanceerd geheel, wat de Versys 1000 tot de perfecte oplossing voor kilometervreters maakt. En dankzij het extreem voordelige instaptarief, ook als occasion, kun je volop over exotische motorbestemmingen mijmeren.

Lees meer over

Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-