+ Plus

Occasion – Kawasaki ER-6n/f

Deze lichte bochtenvreter heeft zowel opstappers als ervaren motorrijders in gelijke mate weten te boeien. Als occasion biedt deze tweecilinder solide techniek en ABS voor een vriendelijk prijsje.

Het succesverhaal van de ER-6 laat zich vooral verklaren door een blik te werpen op de middenklasse ten tijde van de entree van deze twin. Anders dan tegenwoordig was dit segment zo rond 2005 wat grijs en anoniem. De beide nieuwe ER-6-varianten vormden niet alleen qua kleur een mooi contrast, maar waren ook in technische zin een welkome afwisseling op het aanbod. Met name de heel uitgesproken ogende en deels zelfs wat extravagante ER-6n sloeg als ongecompliceerde naked met betrouwbare techniek in als een bom. Vanuit het niets veroverde deze Kawasaki een plek in de top van de verkooplijsten. Niet zo gek, want prijs en concept waren niet alleen jongere rijders op het lijf geschreven. Ook rijscholen behoorden tot de beste klanten van de ER-6n en daarnaast wisten kleinere rijders en heropstappers de speelse handling en het vanaf 2007 standaard aanwezige ABS te waarderen. De zuinige paralleltwin met zijn lekkere punch in het middengebied completeerde het plaatje.

De technisch identiek, maar wat conservatiever gelijnde ER-6f met stroomlijn was wat minder populair, maar onder de streep waren beide ER-6-modellen lange tijd de bestsellers bij Kawasaki. Dankzij twee flinke modelupdates in 2009 en 2012 bleven de beide modellen op ooghoogte met de sterker wordende concurrentie. Naast het aangescherpte design profiteerde met name de snel overvraagde vering van deze updates. Wie op zoek gaat verdere zwakke punten, vindt die hoogstens in de deels wat grove lasnaden, die de rode pen van de boekhouder een beetje verraden. Maar bij goed onderhoud biedt ook een gebruikte ER-6 veel pret voor relatief weinig geld.

Marktsituatie
De ER-6 is als occasion in alle kleuren en van alle bouwjaren te vinden. Er wordt ook veel particulier aangeboden. De eerste bouwjaren gaan voor zo’n € 3.000,- van de hand. Voor de meer hoekige en op veel details verbeterde 2009-variant is dat ongeveer € 4.000,-. De latere, en nogmaals verbeterde modellen vanaf 2012 zijn niet heel veel duurder. Tussen de € 4.000,- en € 5.500,- vind je bijna alle generaties van de ER-6n, waarbij de kilometerstand het meest wezenlijke onderscheid vormt. Hetzelfde beeld zien we bij de gekuipte ER-6f, die ook als occasion in de regel een paar honderd euro meer kost dan een vergelijkbare ‘n’. Het aanbod is echter wel iets beperkter. Prijzen boven de € 5.500,- hebben betrekking op voor jonge exemplaren met een lage kilometerstand.

Aankooptips
Let met name even op de al genoemd, deels grove lasnaden. In combinatie met slecht onderhoud en de matige lakkwaliteit kan dat op deze plekken tot roestvorming leiden. Het motorblok staat echter bekend als probleemloos, maar ook hier is regelmatig onderhoud (let op: 6.000-km-interval) met olie verversen en controle van de klepspeling van belang. Krassen op stroomlijndelen, voetsteunen en swingarm kunnen op een schuivertje wijzen, niet ongebruikelijk bij een beginnersfiets. Zeker niet als de ER-6 bij een rijschool in gebruik is geweest.
Een ER-6 wordt in de regel niet snel tot ombouwproject gebombardeerd. Vaak is er weinig aan vervangen of toegevoegd. Is dat wel het geval, dan gaat het vaak om valblokken, valbeugels, knipperlichten, hendels of spiegels.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 49,50

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.