+ Plus

Occasion – Kawasaki 1400GTR

Wat als je als Kawasaki zijnde, na twintig jaar tot de ontdekking komt dat je eigenlijk helemaal geen actuele toermachine in het gamma hebt? Dan pak je toch gewoon een superbike van de plank en pas je hem iets aan om toch aan de vraag te voldoen.

Limegreen én geschikt om met een systeemhelm op te zitten? Niet direct iets dat je van Kawasaki verwacht. Zaken als verwarmde handvatten en een topkofferrek behoren immers niet tot de kernkwaliteiten van De Groenen. Een eerste poging van het Kawasaki-concern om daar toch verandering in te brengen, middels de GTR1000 maakte – en dan zeggen we het netjes – een nogal wat ongelukkige indruk in Europa waar de motor van 1986 tot 2003 in het gamma zat. In tegenstelling tot de Verenigde Staten overigens, waar hij met open armen werd ontvangen. Maar dat is een compleet ander verhaal. De tweede poging, zo’n 20 jaar na de introductie van het GTR-concept door de sportspecialisten uit Japan, moest daarom een ander geluid laten horen. Het liefst in de meest extreme zin van het woord. En dat is gelukt. Met een flinke 155 pk uit 1.352 cc was de GTR1400 bij zijn introductie aan het einde van de zomer in 2007, direct de meest vermogende en diepst ademende toermotor op de markt. En voordat Gold Wing-eigenaren ons met opgeheven wijsvinger terecht willen wijzen: Ja, wij zijn ons ervan bewust dat de door jullie zo geliefde machine ook toen al een grotere cilinderinhoud had. Maar we hebben het in dit geval over toermachines, niet over toermastodonten. Dat is toch een klasse apart onder kilometervreters.
Kawasaki’s superlatief in het ‘normale’ toersegment maakte van een scheurijzer een toermotor. De motorische basis was namelijk afkomstig van het 190 pk sterke blok van de ZZR1400. En ook het monocoque-frame van de laagvlieger diende als ruggengraat van de GTR. Althans, het lag er aan ten grondslag. Want net als het blok, bleef ook bij het frame nagenoeg geen enkel deel onaangetast om hem toergeoriënteerder te maken. Alleen het vervangen van de ketting voor een cardan zorgde al voor flink wat hoofdbrekens bij de engineers van Kawasaki. Het resultaat mocht er echter zijn. Een echte verkooptopper werd de 1400GTR helaas niet, maar daar staat tegenover dat de motor op de tweedehands markt een graag geziene gast is.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.