+ Plus

Occasion – Honda VTR1000F Firestrom

Sommige motorfietsen zijn een beetje als een extreem mooie vrouw: zo bekoorlijk, dat niemand er echt werk van durft te maken. Iets dat ook enigszins opgaat voor Honda’s VTR1000F Firestorm, een motor waar ook nu nog redelijk goed aan te komen is. Bovendien een machine met een betrouwbaar karakter en een wat onverwacht wild hart!

Nee, geen ABS, geen geregelde katalysator en ook wat betreft elektronische brandstofinjectie geeft Honda’s Firestorm niet thuis. Daarentegen wel een vette Ø 48 mm vacuümcarburateur, een choke (herinnert iemand zich wellicht nog vaag de functie van dit kleinood?) en een verbruik van ongeveer één op tien wanneer je het gashendel als een veredelde sinaasappelpers gebruikt. In combinatie met een zestien liter tank (tot bouwjaar 2000) is de theoretische actieradius van de Firestorm dan ook bijna lachwekkend. Gezien de huidige stand der techniek hopeloos achterhaald dus. Maar wie interesseert dat? De VTR fikt er met zijn twee dikke verbrandingsruimtes nog altijd verwoestend op los. De 110 paarden in combinatie met 220 rijklare kilo’s zijn in ieder geval meer dan voldoende voor een ambitieus ritje met een ronduit sportief randje. De rempartij is prima en het rijwielgedeelte biedt een geslaagd compromis tussen straffe afstelling voor het betere knallen en toch nog het nodige rijcomfort. Vanaf 2001 kreeg de VTR1000F een aantal kleine verbeteringen toebedeeld, waaronder een iets grotere tank  en een wat lager verbruik (op secundaire wegen is 1 op 16,7 goed haalbaar). Gedurende alle productiejaren (1997 t/m 2006) bleef de Firestorm zijn zo geliefde karakter trouw: sportief, betrouwbaar, evenwichtig en soeverein. Allemaal deugden om het de destijds behoorlijk succesvolle Ducati’s flink moeilijk te maken. In theorie dan, de VTR deed het wat betreft nieuwverkopen dan weliswaar niet echt slecht, een groot succesnummer werd het daarentegen ook niet. Of dat onder meer een gevolg is van het hoge verbruik? Wie zal het zeggen, gezien het huidige gemiddelde jaarkilometrage van de sportieve rijder zal dit, ondanks de hoge brandstofprijzen, op de occasionmarkt niet zo’n issue meer zijn. En dankzij de soms ronduit bijzonder aantrekkelijke prijzen van deze echt volwassen motorfiets, is er ook met een choke ineens weer prima te leven!

AANKOOPTIPS
Oerbetrouwbaar! En niet alleen het blok, de afwerking van de machine is uiterst hoogwaardig en wanneer netjes verzorgd met de reguliere onderhoudsbeurten zijn kilometrages van ver boven de 50.000 absoluut geen probleem. In het algemeen geldt: hoe minder eigenaren en hoe minder gaten in de onderhoudshistorie, hoe kleiner de kans dat je voor onverwachte verrassingen komt te staan! Eigenlijk is de enige echte zwakke plek van de Firestorm, naast de nokkenaskettingspanner van de eerste serie (controleren of deze vervangen is voor een gemodificeerd exemplaar), het verbruik. Sommige eigenaren hebben daarom de carburateur uitgerust met een Dynojet naaldenset om het blok wat zuiniger te laten lopen. Is zinvol, maar natuurlijk niet noodzakelijk. Bij valsporen, niet originele kuipdelen, speciale lak of een enigszins uit de hand gelopen ombouw is het raadzaam om de motor te laten staan, met name omdat dergelijke exemplaren zich op den dur ook weer moeilijk laten verkopen. Wel geliefd daarentegen zijn van oorsprong exclusieve (en dus prijzige) componenten van premium merken, evenals vervangingsdempers van onder meer Akrapovic, BOS en Remus. Hoewel geliefd mag de eventuele aanwezigheid van deze zaken de prijs niet al teveel opdrijven.

MARKTSITUATIE
Het aanbod bevindt zich voornamelijk in de privésfeer, door de inmiddels relatief hoge leeftijd van zelfs de jongste generatie Firestorms, zul je ze niet snel in het occasionhoekje van de officiële dealer tegenkomen. Prijzen beginnen al onder de 2.500 euro, dan hebben we het wel over machines uit de eerste bouwjaren (1997-1998)  met een hoge kilometerstand, doorgaans meer 50.000 kilometer op de klok. Ben je in de markt voor een iets jongere uitvoering met wat minder kilometers op de teller, dan hoef je daar helemaal niet zoveel dieper voor in de buidel te tasten. Machines uit de jaren 1999-2000, die ongeveer 35.000 kilometer gelopen hebben, zijn er al vanaf een ruime drie mille. Echte aanraders trouwens, want goed verzorgd en onderhouden zal de waarde daarvan de komende jaren niet heel veel meer dalen. Het gros van het aanbod bevindt zich ook in deze prijsrange. Prijzen voor de nieuwere modellen met de grotere tank en het lagere verbruik (vanaf 2001), met niet al teveel kilometers op de teller, beginnen bij € 3.500,-. De pijngrens, ook voor de meest jonge machines, ligt net boven de vierduizend euro.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-