+ Plus

Occasion: Honda VFR1200F

Sinds 2010 is Honda’s sportieve toermachine met de legendarische VFR-afkorting met een dik V4-blok verkrijgbaar. Maar ondanks een grote fangemeenschap kende de 1200 een aarzelende start. Inmiddels is de VFR ook volop als occasion verkrijgbaar, vaak al tegen de helft van de nieuwprijs. Een goede keuze?

Honderdtweeënzestigduizend…. Een indrukwekkend getal, het aantal in Europa verkochte Honda VFR-modellen sinds de lancering van de RC24 (VFR750F) in 1986. Met de VFR-lijn zette Honda nieuwe maatstaven in het sportieve toersegment. Goed, in de tijd van ‘Super Size Me’ bleek driekwartliter en later 782 cc longinhoud niet langer voldoende. Pas bij de extreem bescheiden modelupdate van de VFR800 in 2006 werd duidelijk dat reislustige V4-fans andere wensen hadden. We droomden kortstondig van een VFR1000 met 135 pk vermogen en een gewicht van 225 kilo, tot in 2009 de VFR1200F verscheen. Beduidend sterker, maar ook beduidend zwaarder dan het door ons gedroomde plaatje. In de eerste testen overtuigde de nieuwe V4 niet voor de volle honderd procent: zeer goed, maar niet excellent, schreven we na een Toptest. Het verkoopsucces bleef dus wat bij de verwachtingen achter, maar als betrouwbare occasion heeft de dikke V4 nog heel wat in zijn mars.

AANKOOPTIPS
De Honda-dealers zijn er in de regel eensgezind over: voor hen geldt de VFR1200F als een machine met een lange levensduur. Dat het V4-blok met cardan en dubbele koppeling (DCT) op een lange levensduur is ontwikkeld, bleek wel uit de 50.000 km-duurtest die we met het zustermodel, de Crosstourer, uitvoerden. VFR-rijders berichten in op zich zelf staande gevallen wel eens over een lekkende cardan, maar dat is doorgaans onder coulance opgelost (vervangen pakkingen, O-ringen). Ernstiger is de snelle slijtage van de remblokken (voor) en roestvorming op de bouten van de remschijven. In het meest ideale geval is de VFR die je op het oog hebt keurig volgens het boekje onderhouden, waarbij ook de software-update voor de ECU en twee terugroepacties voor bepaalde framenummers (axiale speling waterpomp) zijn doorgevoerd.

MARKTSITUATIE
De VFR1200F kende een aarzelende start, maar dat het een tijd lang beter dan het zustermodel, de Crosstourer allroad. Ongeveer een derde van de verkochte VFR’s betrof de DCT-versie, maar die tendens is stijgende als we de dealers mogen geloven. Als occasion begint de VFR al aardig in trek te raken. De prijzen voor het eerste 2010-model liggen tussen de € 7.000,- en € 8.000,-, waarbij de kilometerstand doorgaans wat hoger is. Pak ‘m beet 30.000 kilometer en meer. Voor een DCT-model moet in de regel zo’n € 1.000,- extra worden betaald. Houd bij de prijsonderhandelingen in ieder geval rekening met de inspectiekosten. Waar de kleine onderhoudsbeurten (12.000, 36.000, enz.) doorgaans zo’n € 150,- tot € 200,- kosten, moet je bij de grote beurten (24.000, 48.000) waarbij ook de klepspeling wordt gecontroleerd al snel met het dubbele rekening houden.

Lees meer over

Honda VFR1200F

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...