+ Plus

Occasion – Honda Pan European

Pan European: twee woorden die in de motorwereld al decennia lang synoniem staan voor luxe en comfort op de lange reis. Honda’s groottoerist wist in zijn inmiddels ruim 25-jarige bestaan een immense fanbase op te bouwen. In 2002 verscheen, als opvolger van de ST1100, de 1300 ten tonele, en die is méér dan rijkelijk vertegenwoordigd op de occasionmarkt!

De naam Pan European erfde hij zoals gezegd van zijn voorganger, de van 1990 tot 2001 gebouwde en min of meer onverwoestbare ST1100. De enorme dosis vertrouwen die de oude gaf, heeft de 1300 echter nooit helemaal kunnen evenaren, want vanaf ongeveer 160 km/uur ontwikkelde de V4 een flinke neiging tot pendelen. Zeker vol beladen. Of voorzien van een topkoffer. Of wanneer de ruit helemaal omhoog stond. En pas echt wanneer alle voornoemde zaken van toepassing waren. Zeker voor een motorfiets in dit segment een uiterst vervelende eigenschap, want snel en comfortabel reizen met veel bepakking is één van de belangrijkste redenen waarom klanten voor een GT als de Pan European kiezen. Maar goed, in alle eerlijkheid dient wel gezegd te worden dat, met uitzondering van de snelwegen van onze oosterburen, je in Europa toch maar maximaal 130 km/uur mag rijden. En onder die omstandigheden is het te allen tijde prima vertoeven aan boord van de Pan.
Toch hebben alle pendelperikelen extreem diepe krassen op het imago van 1300 achtergelaten. Best jammer, want de Pan European is en blijft een rasechte aanrader. Op alle andere voor het betere reiswerk relevante punten, zoals daar zijn actieradius, uitrusting, handling en bagagemogelijkheden, staat het concept namelijk als een huis en doet de machine zeker niet onder voor de concurrenten. In vergelijking met zijn voorganger is het bovendien ook een meer dan geslaagde doorontwikkeling: meer plaats, betere weersbescherming, comfortabeler en bovendien ook nog sterker.
Wat is raadzaam om op te letten bij een bezichtiging? De tellerstand is eigenlijk niet eens zo heel belangrijk, de heerlijk soepele V4 is namelijk bijna niet kapot te krijgen. Eigenlijk telt vooral het algemene totaalbeeld van de optisch dikke motorfiets, die zich uiterst lichtvoetig laat rijden. Geen opvallende gebruikssporen en is de toestand van de verschillende slijtagedelen in orde? Dan staat niets een langdurige en ronduit gelukkige relatie in de weg!

MARKTSITUATIE
Drie keer de wereld rond à 40.074 kilometer per tripje? Er zijn meer dan voldoende Pan’s die een dergelijk kilometrage losjes uit de mouw schudden. Gezien de betrouwbaarheid van het blok hoef je je voor zescijferige tellerstanden niet zo’n zorgen te maken, een weerslag op de prijs heeft een dergelijk kilometrage natuurlijk wel. In de laagste prijsklasse rond € 4.500,- is een ton plus kilometers in ieder geval geen zeldzaamheid. Maar zoals gezegd, met een passende onderhoudshistorie en na een zorgvuldige bezichtiging kan ook de koopjesjager op ST1300-gebied absoluut een geslaagde slag slaan.
Wie bereid is om tussen de zes en zeven mille te spenderen, komt in aanmerking voor exemplaren met een beduidend lager kilometrage (de leeftijd doet er wat dat betreft veel minder toe), veelal voorzien van wat praktische extra’s zoals bijvoorbeeld een originele topkoffer en hoger windscherm. Pas in de hoge prijsklasse van boven de tienduizend euro vind je echt jonge exemplaren van na 2010 met een relatief lage tellerstand van rond de 40.000 kilometer. Of heel iets oudere exemplaren met comfort verhogende accessoires als handvatverwarming en comfortzadel.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.