+ Plus

Occasion – Honda Hornet 600

Wie in de markt is voor een Honda Hornet 600, kan niet om deze PC41 heen. Sinds 2007 verwent de Japanse naked met vederlichte stuureigenschappen en een lekker volle 102 pk aan vermogen, gecombineerd met een scherp en sportief design. Een echte bestseller, die op de occasionmarkt momenteel voor heel aantrekkelijke prijzen wordt aangeboden!

Een regelrechte Japanse verkoophit in Europa was Honda’s Hornet 600, die met name in Italië niet aan te slepen was. In 1998 debuteerde de Hornet als sportieve naked bike exponent van de Grande Dame van de sportieve wegmotoren, de CBR600F. De sterke middenklasser ging aan het begin van dit millennium Europa breed ettelijke tig duizend keer over de toonbank en alleen al van de typen PC34 en PC36 (2003-2006) werden er in Nederland een paar duizend aan de man gebracht. Dat zijn nogal grote schoenen om te vullen, en dus deden Honda’s ingenieurs er bij de ontwikkeling van opvolger PC41 – en daar gaat het hier om – alles aan om de kerncompetenties van de Hornet te behouden. Oftewel een scherp sturend rijwielgedeelte combineren met een lekker potente aandrijving zodat er andermaal een bestseller ontstaat. Geen makkelijke missie, maar desondanks zijn ze er in geslaagd. Niet in de laatste plaats trouwens omdat de eveneens zeer succesvolle CBR600RR (ook op het circuit), met zijn fameuze injectie blok, als orgaandonateur werd gekozen. De 599cc-viercilinder vuurde vanaf nu dus ook de Hornet aan, werd door aanpassingen aan airbox, motormanagement, nokkenassen en kleinere gaskleppen (36 i.pv. 40 mm) wel terug getuned van 118 naar een nog altijd alleszins respectabele 102 pk. Dat dan ook nog in combinatie met een duidelijk dikker gevuld middengebied. Het blok vervult daarbij een dragende functie in het eveneens nieuwe, nu uit drie aluminium gietdelen opgebouwde ruggengraatframe, waarbij ook het design duidelijk werd opgefrist. Met name de korte, onder het blok gepositioneerde einddemper geeft de beduidend slanker ogende PC41 een zeer dynamische uitstraling. Een korte eerste blik leert al dat de massa’s mooi gecentraliseerd zijn, wat al enigszins duidt op een uitstekende handling. Daarmee steekt de laatste evolutiestap al zijn voorgangers naar de kroon, zeker omdat de praktische deugden van de viercilinder ook nog eens op een hogere trede staan. Zo is zelfs ABS optioneel beschikbaar.
Desondanks zijn veel kopers al overtuigd door enkel het vernieuwde uiterlijk, waarvan de dynamiek al na een paar honderd meter proefrijden wordt bevestigd. De Hornet laat zich lekker sportief rijden, zonder vermoeiend te zijn. Ronduit aantrekkelijk, net als de prijzen!

MARKTSITUATIE
De Honda Hornet spreekt een uiterst breed en ronduit divers publiek aan. Student of pensionada, velen weten de enorm toegankelijke, makkelijk te rijden machine, die allesbehalve saai is, op waarde te schatten. Bovendien is de techniek betrouwbaar en de prijs doorgaans erg aantrekkelijk. Een winnende combinatie, niet alleen op de tweedehandsmarkt, ook nieuw. Met andere woorden, de Hornet heeft het altijd prima gedaan qua nieuwverkoop, waardoor het aanbod aan occasions navenant groot is. Omdat de CB600F, zoals ‘ie officieel heet, sinds 2007 niet heel veel is veranderd, maakt het kopers over het algemeen niet zoveel uit of het nu een 2009 of 2011 model betreft. Wanneer de algemene staat en het kilometrage vergelijkbaar is, wordt er vaak voor de goedkoopste optie gekozen. Groot voordeel voor verkopers, de Hornet concurreert, ook prijstechnisch, vooral met andere 600’s, maar voert dan wat betreft prestaties doorgaans de boventoon. Er is echter ook een klein nadeel voor verkopers, de looks en rijeigenschappen maken de Hornet tot een meer dan interessante optie voor jongere rijders, omdat het vermogen echter meer dan 95 pk bedraagt, mag hij niet tot A2-motorfiets terug worden getuned. Een dingetje om in de gaten te houden, ABS is altijd optioneel geweest, de exemplaren met antiblokkeerremsysteem zijn duidelijk meer gewild. Wel in de markt voor een Hornet 600? Prijzen beginnen al rond de vier mille voor 2007-modellen, voor een kleine tweeduizend euro meer ben je in de markt voor de laatste modeljaren met ABS.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.