Nieuws

Occasion – Honda CMX500 Rebel

Goede testresultaten, vergelijkingen met soortgenoten uit Milwaukee? Allemaal niet nodig, er zijn voldoende andere redenen om voor deze sympathieke bobber uit de Honda-stal te kiezen!

Zoveel mensen, zoveel wensen. Alleen heeft niet iedereen de mogelijkheid om uit alles te kiezen. Komt het echter op de Honda CMX500 Rebel aan, dan hoeft bijna niemand zich gepasseerd te voelen. Ongeacht of je nu man, vrouw of genderneutraal bent, de Rebel 500 past iedereen. Een kleine lichaamslengte als onafhankelijk, discriminerend kenmerk houdt in ieder geval niemand uit het zadel van deze Japanse bobber. Een zithoogte van slechts 690 millimeter, slanke geometrie en een rijklaargewicht van net boven de 190 kilo, daar kan nagenoeg iedereen mee uit de voeten. Maar ook lieden van een wat groter statuur weten de berekenbare vermogensontplooiing en het lage verbruik van de paralleltwin op waarde te schatten. Net als het ABS, het bevallige bobber-design met de dikke 16 inch ballon-banden en de naar achter aflopende lijn vanaf de kleine 11 liter tank. Dat grotere statuur kent evenwel wel zijn grens. Rijder, en met name passagiers, boven de 1.90 meter worden door de Rebel radicaal buitengesloten. Die moeten hun benen zo krampachtig extreem vouwen, dat de term foltering gerechtvaardigd zou zijn. En ook een ietwat corpulente crew wordt licht gediscrimineerd, aangezien de maximale belading slechts 168 kilo bedraagt.
Op hoeveel sympathie de Rebel ook mag rekenen, er zijn ook wat technische kanttekeningen om rekening mee te houden. De 95 millimeter veerweg achter komt zeker op slecht wegdek al snel aan zijn grenzen, met behoorlijk wat onrust in het rijwielgedeelte als gevolg. Daarnaast is de mogelijke hellingshoek zelfs voor een beetje geëngageerde rijstijl aan de krappe kant en mag de vertraging van de enkele schijf voor ook wel iets beter. Daarom beter rustig rijden op de Rebel, daarvoor is ‘ie ook bedoeld!

Marktsituatie
Een zeer makkelijk te rijden motorfiets, zeer solide gebouwd, niet al te duur en met 46 pk ook niet overdonderend sterk. Er spreekt veel in het voordeel van de Rebel en dat zie je terug aan de markt. Ondanks dat in Nederland lichte motorfietsen over het algemeen niet bijster goed verkopen, is de CMX500 Rebel op de occasionmarkt behoorlijk goed vertegenwoordigd. Zeker wanneer je in ogenschouw neemt dat hij pas sinds 2017 op de markt is. Het aanbod is dus meer dan behoorlijk, de vraag echter ook, wat je deels terugziet in de prijzen. Zelfs voor exemplaren uit de eerste modelserie (vanaf 2017) met kilometrages boven de 15.000 moet je rekenen op bedragen van minimaal zesduizend euro.

Bezichtiging
De 471cc-paralleltwin is behoorlijk gerijpt en is wereldwijd inmiddels meer dan honderdduizend keer ingezet in onder meer de CB500F, CB500X en CBR500R. Wat oorspronkelijk voor de Aziatische markt is ontwikkeld, zou behoorlijk robuust moeten zijn, evenals makkelijk te onderhouden c.q. repareren. Opvallende technische problemen zijn de 500 dan ook vreemd, wat ook geldt voor het licht gemodificeerde Rebel-blok. Wanneer de Japanner netjes iedere 12.000 kilometer zijn beurtjes krijgt, zijn kilometrages tot dik over de 50.000 kilometer geen probleem. Wel wat kritisch kijken naar eventuele valschades en achterstallig onderhoud. Accessoires zijn niet echt een thema, al gelden valbeugels of -blokken, en softkoffers met bijbehorende dragers wel als meerwaarde.

Lees meer over

Honda CMX500 Rebel

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...