+ Plus

Occasion Honda CBF1000(F)

Het betere is de vijand van het goede. Dat geldt ook voor de Honda CBF1000F, die in 2010 in het kielzog van de CBF1000 zijn opwachting maakte – hoewel het woord vijand eigenlijk helemaal niet past bij de door en door vriendelijke aard van de motor. Lopen mensen nog warm voor een tweedehands ‘F’?

De afkorting ‘F’ staat voor ‘Fairing’, oftewel aankleding. Want Honda bracht de met meer kunststof versierde CBF1000F in 2010 niet in plaats van, maar als aanvulling op de reeds sinds 2006 geproduceerde CBF1000 op de markt. Het jaar erop, in 2011, viel de ‘oude’ CBF echter al uit het gamma. Sindsdien kan de ‘F’ dus ook als ‘Follow-up’ gezien worden. In ieder geval tot 2016, want in dat jaar verdwijnt ook de CBF1000F uit de catalogus van Honda. De reden? Het verplicht worden van de Euro4-norm. Een verlies dat best een gat heeft achtergelaten, want deze sierlijke, koppelsterke en zeer toerwaardige allrounder was altijd een van de best handelbare literkanonnen. Was? Nee: is! Want op de tweedehandsmarkt wemelt het van de F’s, om nog maar te zwijgen over haar voorganger. En beide motoren zijn heel goede occasions. De classificatie ‘een motor voor iedereen’ mag dan niet altijd als pluspunt gezien worden, dat is de CBF1000 wel: een ongecompliceerde metgezel die iedere situatie aan kan en geschikt is voor zowel kleine als grote bestuurders. Uiteraard gaat dit alles gepaard met de kwaliteit die niet voor niets aan Honda wordt toegeschreven. Zo is de motor technisch goed doorontwikkeld en betrouwbaar, zelfs bij een hoge kilometerstand. Dat geldt dubbel voor de CBF1000F waarbij de eigenlijk onvoldoende gekoelde dynamo omgeruild werd voor een ander exemplaar. Of er nog meer verschillen zijn? De F ziet er wat dikker uit door de toegevoegde kuipdelen, maar moet het wel zonder tweede einddemper doen. Door het frame niet van staal maar van aluminium te maken is de F zo’n acht kilo lichter dan haar voorganger. Daarnaast heeft de allround Japanner ruimte voor een extra liter benzine en is het blok, dat van origine uit de Fireblade superbike stamt, niet alleen negen pk sterker, maar tegelijkertijd ook zuiniger. Qua handling verschillen beide motoren weinig van elkaar. Het rijwielgedeelte van de F is in zijn geheel wat stijver en daarmee wat beter afgesteld. Beide CBF1000’s sturen dankzij de relatief smalle 160 mm achterband zeer fijn. Of je dan de F moet verkiezen boven de wat naaktere en oudere zus? Dat komt echt neer op smaak en het maximale aankoopbedrag. Beide zijn, terecht, zeer interessante motoren.

MARKTSITUATIE
Zoveel mensen, zoveel wensen. Dat is ook te zien aan de keur aan CBF’en die te koop aangeboden wordt. Met of zonder koffers, met of zonder ABS, veel of weinig kilometers en in bijna alle kleuren van de regenboog. Daarbij is meer analoge en minder aangeklede CBF1000 beter geschikt voor de koopjesjagers. De Honda, die in 2006 voor het eerst op de markt kwam, wordt al vanaf een kleine 4.000 euro aangeboden. Omdat de fiets zowel met als zonder ABS op de markt is verschenen, moeten kopers die liever mét het hulpsysteem rijden goed opletten of de te koop aangeboden motor ermee uitgerust is. Bij de ‘F’ ligt dat anders. Die is er niet zonder. Daarnaast moet er voor deze motor duidelijk dieper in de buidel getast worden. De met extra pk’s en meer kuipwerk aangeklede CBF1000F heeft door de band genomen een prijskaartje van 6.500 tot 7.000 euro. Daarbij is de topkoffer het meest geziene accessoire, al zijn er met een beetje zoeken ook motoren te vinden die volledig aangekleed zijn met onder andere zijkoffers en onderkuipje. Een hoge kilometerstand bij een CBF1000(F) is overigens geen reden tot paniek, de viercilinder staat bekend om zijn duurzaamheid.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.