+ Plus

Occasion Honda CBF1000F

Het succes van zijn voorganger wist hij niet te evenaren, ten onrechte trouwens. Maar als occasion is de Honda CBF1000 ‘met F’ een echte aanrader. En niet alleen voor liefhebbers van understatement.

Wanneer zijn sportieve toerfietsen uit de mode geraakt? Dat is lastig exact te zeggen. En ook in het geval van deze CBF1000F geval is het eenvoudiger om zijn kwaliteiten te beschrijven dan het uitblijven van succes te verklaren. Toch kun je linksom of rechtsom niet om zijn zo succesvolle voorganger heen, een machine die Europees gezien in nog grotere aantallen werd verkocht. De Honda CBF1000 debuteerde in 2006 voor een prijs van € 9.490,-. Daarvoor kreeg je een mooi smal bouwende viercilinder lijnmotor, in de basis een gemodificeerd Fireblade-aggregaat, een toeristische tophalf-stroomlijn en een prima rijdynamiek, dat laatste mede ook door het behapbare gewicht van 250 kilo. Veel te verbeteren viel er niet aan dat concept, en in die zin kun je de CBF1000F ook beter als modelupdate dan als opvolger zien. Desondanks is een nauwkeurige blik achter die tophalf-stroomlijn de moeite waard, alhoewel het meest voorname verschilt tussen de SC58 en SC64 het wat sportievere design is. Ook daarmee is de F niet heel extravert, maar duidelijk meer aanwezig dan zijn voorganger. De kleine, maar voelbare wijzigingen aan motorblok en vering sloten ook meer bij die sportievere uitstraling aan. Door de extra negen pk, een direct afsteunende achterschokdemper en wat stuggere afstelling van de vering is de ‘F’ wat sportiever te rijden en is er meer reserve op slechter wegdek. Door een langere eindoverbrenging draait het blok wat minder toeren, waardoor ook het benzineverbruik wat gunstiger is dan voorheen. Bovendien meet de tank een liter meer inhoud. Ook heeft de ‘F’ een lichter en iets gewijzigd aluminium frame en een ander dashboard.

Eigenlijk maken veel kleine zaken de ‘F’ de betere motor van de twee, zonder dat daarbij de uitgesproken allround-kwaliteiten en de betrouwbaarheid van zijn voorganger verloren zijn gegaan. Zo biedt ook de nieuwe CBF een comfortabele zitplek voor rijder (verstelbare zithoogte!) en passagier, een ruime actieradius van ongeveer 400 kilometer, nette scores op (rollende) acceleratie en netjes aangrijpende deelintegraal-remmen met ABS. Voldoende plek voor reisbagage is er bovendien. Eigenlijk blijft er niets te wensen over, naar huidige maatstaven hoogstens een ruimere service-interval dan de 6.000 kilometer die is voorgeschreven. En misschien nog wat meer pit? Hm, dat heeft dit allroundtalent eigenlijk helemaal niet nodig, deze Honda is net als voorheen een uitstekende motorfiets voor toerrijders en motorrijders die vooral met het verstand een motorfiets aanschaffen. Dat geldt uiteraard ook voor de oude CBF, maar meer nog voor deze opvolger.

 

Technische gegevens (SC64, bouwjaar 2010)
Viercilinder lijnmotor, 998 cc, 79 kW (107 pk) bij 9.000 tpm, 96 Nm bij 6.500 tpm, aluminium ruggengraatframe, telescoopvork, mono-achterschokdemper, veerwegen v/a 120/120 mm, balhoofdhoek 64°, naloop 110 mm, wielbasis 1.495 mm, zithoogte 780-810 mm, banden v/a 120/70ZR17 en 160/60ZR17, schijfremmen v/a (2 x 296 mm/240 mm), ABS, gewicht volgetankt 244 kg, tankinhoud 20 liter, topsnelheid 230 km/uur, 0-100 km/uur in 3,5 sec, verbruik (secundair) 1 op 20,9

 

MARKTSITUATIE
De voorgaande SC58 was beduidend succesvoller en dat zie je ook aan het occasionaanbod. Onder de € 4.000,- vind je in de regel uitsluitend oudere CBF1000’s zonder ‘F’. Wil je per se de sportievere en wat frisser ogende SC64, dan moet je je budget een stukje naar boven toe opschalen. De eerste bouwjaren met acceptabele kilometerstanden kom je voor bedragen net onder € 5.000,- tegen. Heb je nog meer budget, dan wordt de keuze een stukje ruimer. Bedragen boven € 7.500,- kom je niet veel tegen en als dat al zo is dan gaat het om modellen met lage kilometerstanden en de nodige extra’s. Maar het bouwjaar speelt eigenlijk nauwelijks een rol. Afgezien van andere kleuren verschillen ze in technisch opzicht niet.

AANKOOPTIPS
De CBF1000 onderbouwt het adagium van Honda’s betrouwbaarheid. Dat zeggen handelaren, forum-deelnemers en kwam ook onverholen naar voren in de 50.000km-duurtest die we met deze Honda uitvoerden. Het enige zwakke puntje is misschien de dynamo, die ook na de modelupdate in een gemodificeerde variant nog wel eens de geest wil geven. Verder volstaat in feite de bekende blik op de algehele staat en de banden. Bij regelmatig onderhoud vormen ook hoge kilometerstanden geen enkel probleem.

POPULAIRE EXTRA’S
Als sportieve toermachine zijn gebruikte CBF’s vaak voorzien van zijkoffers, handvatverwarming en een navigatiesteun. Een spoiler op het ruitje, stuurverhogers of een automatisch kettingsmeersysteem kom je ook regelmatig tegen. Een meerprijs is dat echter niet waard. Als je een ‘F’ in standaard uitrusting op de kop weet te tikken, dan kun je dit soort accessoires ook nog prima vinden.

Lees meer over

Honda CBF1000F

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...