+ Plus

Occasion Honda CB1300/S

Solide gebouwd, zelden tot het gaatje uitgeknepen en eveneens nagenoeg altijd uitstekend onderhouden: wie voor een big bike in de markt is, weet zich doorgaans verzekerd van een prima koop. En dan hebben we hier ook nog te maken met de Honda-factor, maakt dat de CB1300 tot gedroomde dikke naked?

Niet alles wat Honda de laatste jaren voorstelt, kan automatisch in een bestaande familietak worden ondergebracht, bij de CB1300 echter was er nooit of te nimmer twijfel. Ondanks de vloeistofkoeling is het DNA van de CB750 nog altijd duidelijk aanwezig, de machine ademt Bol d’Or, representeert de vier-in-lijn als geen ander. Dat was Honda zelf ook niet ontgaan en trakteerde de dikke 1300 daarom op een heerlijk en bovenal geliefd rood-wit kleurenschema waar de Honda-traditie werkelijk vanaf droop. Enerzijds als een ode aan de veelal zegevierende endurance racers van weleer, anderzijds als een stille verwijzing naar de Japanse nationale kleuren.
Verbazingwekkend genoeg mocht de CB1300 van 1998 tot 2003 de oversteek naar Europa niet maken. Pas de tweede generatie, met brandstof-injectie, mocht met zijn koppelrijke vierpitter het Europese asfalt op. Een blok om de vingers bij af te likken, tussen drieduizend toeren en begrenzer staat er nooit minder dan 100 Nm koppel tot je beschikking. Ruim voldoende om het meer dan behoorlijke rijklaar gewicht van 264 kilo achteloos vooruit te katapulteren. Wanneer je de boel niet hoeft te rangeren, smelten die kilo’s overigens al vanaf lage snelheid als sneeuw voor de zon. Sterker nog, wie zich met de CB door een bochtenrijk landschap begeeft, zal verrast zijn door de relatief lichtvoetige handling van de Japanner, die in dit segment zeker bovengemiddeld is. Bij de oudere werd nogal eens de haperende rechtuitstabiliteit op hoge(re) snelheid bekritiseerd. In 2005 echter werd tegelijk met de introductie van de S met topkuip, ook de standaard machine licht aangepakt en was er dankzij onder meer nieuw, beter schoeisel weer aardig rust in de tent. Vanaf datzelfde jaar kon je overigens optioneel, tegen een meerprijs van 700 euro, ook kiezen voor ABS.
In die laatste gedaante veroverde de CB1300 nog meer fans, waarschijnlijk omdat het design weliswaar sterk deed denken aan de legendarische CB1100R sportmachine, terwijl de S gelijktijdig wel degelijk over de nodige toerkwaliteiten beschikt. Dat de viercilinder op hoge snelheid nogal dorstig is, ach, dankzij de ruime 21 liter tank kun je nog aardig wat snelwegkilometers afwerken voor een pompstation moet worden opgezocht. Met een normale rijstijl op secundaire wegen stelt de 1300 zich overigens tevreden met één liter op 17,8 kilometers. Daarbij mag de rijder zich verheugen op een hoog zitcomfort, zijdezachte motorloop en een lichtvoetige versnellingsbak, een eventuele passagier zou daarentegen wat lager geplaatste voetsteunen wensen. En verder helemaal niets. Echt jammer daarom dat de motor, ondanks grote tevredenheid van de kopers, na 2011 uit het modelprogramma verdween.

KOOPTIPS
Juist omdat de CB1300 in Japan al een voorspel van vijf jaar achter de rug had, kwam hij in 2003 al lekker doorgerijpt naar Europa. Er was slechts één enkele, momenteel nog relevante terugroepactie, en die heeft uitsluitend betrekking op de allereerste 2003-modellen. Een niet afgewerkte lasnaad van het frame bij het balhoofd kon tot beschadigingen aan de kabelboom leiden. Je kunt er bijna vanuit gaan dat de lasnaden van alle betroffen motorfietsen inmiddels zijn glad zijn afgewerkt en opnieuw gespoten.
Verder loont nog een blik op de afdekking van de ontsteking, die in sommige gevallen nogal wat ouderdomssporen vertoont. Wanneer er een vervangingsdemper is gemonteerd, controleer dan even of deze spanningsvrij gemonteerd is. Anders kan het namelijk zijn dat het achterste ophangpunt van de uitlaatbochten eronder geleden heeft. Als laatste nog het volgende: zelfs doorgewinterde fans zijn het erover eens dat het er achter de topkuip van de S behoorlijk rumoerig aan toe gaat. Nog lawaaiiger wordt het echter met vervangingsruitjes van een derde partij. Zowel voor de naakte CB als de S-versie geldt dat je het beste bediend wordt door de kuipruiten van Honda zelf.

MARKTSITUATIE
Door de bank genomen geldt de klassieke big bike als veel gezochte, maar desondanks niet uitgesproken prijzige occasion. Het aanbod is relatief ruim te noemen, wat natuurlijk zo zijn weerslag heeft op het prijsniveau. Een kleine 4.500 euro is immers niet bijzonder veel voor zoveel motorfiets. In deze prijsrange vind je dan vooral modellen van de eerste lichting, doorgaans met kilometrages die minimaal boven de 30.000 uitkomen.
Wie een kleine duizend euro meer wil investeren krijgt daar een topkuip voor terug, of minder kilometers en een iets jongere leeftijd. Met een beetje zoeken zit er dan zelfs misschien nog wel ABS in het vat. Vanaf zes-en-een-half duizend euro ben je in de markt voor het echte topaanbod, goed onderhouden motoren met weinig kilometers op de teller en een nog relatief jonge leeftijd.
Door de enigszins hoog lijnende einddemper zijn er maar weinig machines met een koffersysteem, ziet er niet bepaald frivool uit en is dus absoluut niet van meerwaarde. Wel prijsverhogend daarentegen zijn betere voorvorkveren en bij de vroege modellen een powercommander. Ook een degelijk getuned blok heeft meerwaarde.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.