+ Plus

Occasion Honda Africa Twin

Ondanks dat de concurrentie in het land der allroads meer dan geducht is, is er een ster van weleer die nog net zo fel schittert als in zijn hoogtijdagen, de Honda Africa Twin. Niet als nieuwe machine, maar als gunstige, waardevaste duizendpoot.De glans is eraf. Bij sommige van de aangeboden gebruikte Africa Twins mag je dit gezegde letterlijk nemen, want die hebben als globetrottende pakezel zo’n beetje elke uithoek van deze aarde gezien. En daarbij ook alles voor de voeten gekregen: geitenpaden in de savanne, bergpistes, kustwegen of de boulevard van één of andere metropool, Honda’s alleskunner slikt het allemaal voor zoete koek. En dat je dan tijdens je dienstbare leven een paar gebruikssporen hebt opgelopen, dat is je snel vergeven. Het avontuurlijke pad is immers niet altijd even strak geplaveid.Maar ook bij anderen, meestal jongere en minder bereden exemplaren, is de glans er enigszins af. En dat mag je dan meer symbolisch nemen. In technisch opzicht vervalt de vroegere trendsetter – in het allroad segment althans – meer en meer in een afbrokkelend gedenkteken. Eind jaren ’80 was de oer-twin met zijn 650cc longinhoud en 57 pk, in combinatie met zijn onverslaanbaar goede rijwielgedeelte, een regelrechte knaller voor offroad liefhebbers. De eerste 750, vanaf 1990, trok dit succes ook door op het asfalt en daarmee nestelde de Africa Twin zich stevig in de allroad scene. En met de RD07 (vanaf 1993) zette Honda een kroon op haar werk en creëerde de perfecte allrounder. Eentje die zonder klagen overal ‘ja’ tegen zei: autosnelwegen, slingerende serpentines of afgekalfde steenslagpistes, u vraagt, wij gaan! Die enorme veelzijdigheid, inclusief prima ergonomie voor de passagier, maakte van de tweepitter een waar verkoopkanon, eentje met ziel vooral. Voor fans, en daar zijn er een heleboel van, is het daarom ook onbegrijpelijk waarom Honda zijn liederlijke Africa Twin in 2003 zonder waardig afscheid en eervolle opvolger, de Varadero is toch een stuk minder hardcore, tot een stukje geschiedenis degradeerde. Natuurlijk, vergeleken met de huidige generatie potente allroads steekt de bijna 240 kilo zware en slechts 60 pk sterke Africa Twin nogal schraal af. En ook ABS heeft ‘ie niet. Wie hem echter zelf een keer heeft geprobeerd, weet meteen dat klinische waarden op papier ook niet alles zijn. De som van alle deugden maken van XRV, ook vandaag de dag nog, een briljante motorfiets. Ook eentje wiens aanwezigheid op de occasionmarkt steeds schaarser wordt. En daarmee verdwijnt er een doodgemoedereerd, eerlijk werkpaard zonder enige sterallures van het motorpodium. En dat is zonde, doodzonde.________________________________________[KASTEN AANKOOPTIPS]AANKOOPTIPSZe zijn weliswaar zeldzaam, maar zelfs de Africa Twin kent enkele zwakke punten. Bij de RD07 is dat de brandstofpomp. Kenners vervangen deze door vervangingsexemplaren van Pierburg of Mikuni. Een probleem van een wat minder groot kaliber is de verhoudingsgewijs smalle en naar achteren sterk aflopende buddy. Vooral bij motoren met een wat hoger kilometrage wil deze nog wel eens doorgezeten zijn, iets wat het comfort op lange etappes niet ten goede komt. Een amateuristisch opgevuld exemplaar brengt dan overigens geen pluspunten, wel een door een vakman gerestaureerd zitje of bewezen vervangingsbuddy’s van bijvoorbeeld Corbin of African Queens.Omdat de Africa Twin ruw terrein niet schuwt, moet je extra beducht zijn voor exemplaren die zijn omgebouwd of die een nieuw laagje lak hebben gekregen. Meer dan eens duidt dit op een verleden dat werd gekenmerkt door valpartijen (zowel off- als onroad) en ruwe omgang. Wanneer echter uit de controle van de servicebeurten, rekeningen en allerlei andere papieren blijkt dat de motorfiets een blanco ‘strafblad’ heeft, dan hoeven zelfs kilometrages van boven de 50.000 geen belemmering voor een eventuele koop te vormen.________________________________________[KASTEN MARKTSITUATIE]MARKTSITUATIEDe handel in Africa Twins wordt vooral gedomineerd door de private sector. Daar zijn twee redenen voor: allereerst is een motorfiets met een hoog kilometrage (boven de 50.000 km) en een leeftijd van boven de tien jaar een financieel risico voor een dealer. Dit in verband met eventuele garantiebepalingen. Daarnaast is de Africa Twin een gewilde machine. Privé aanbieders halen zonder tussenkomst van een dealer veel meer uit de verkoop, en dat tegen minimale inspanning. De Africa Twin staat daarbij te boek als bijzonder waardevast, zelfs voor een ongeveer vijftien jaar oude RD07 met een tellerstand van boven de 40.000 km wordt nog zonder blikken of blozen 3.500 euro gevraagd. Van de drie gevoerde Africa Twin-modellen was de RD07 de echte bestseller. Niet verwonderlijk dus dat het aanbod hiervan nog altijd het grootst is. Van de RD04 zijn er al wat minder te vinden, reken nog altijd op prijzen vanaf 2.500 euro. En de oer-Africa Twin, de RD03? Een zeldzaamheid.________________________________________[KASTEN TECHNISCHE DATEN]TECHNISCHE GEGEVENS (Model RD07, bouwjaar 2000)MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 52º V-motor, drie kleppen per cilinder, wet-sump smering, carburateur, geen katalysator, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, O-ring ketting.Boring x slag 81,0 x 72,0 mmCilinderinhoud 742 ccMax. vermogen 44 kW (60 pk) bij 7.500 tpmMax. koppel 62 Nm bij 6.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoop voorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter.Spaakwielen 1.85 x 21; 2.75 x 17Bandenmaat 90/90-21; 140/80HR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1565 mm, balhoofdhoek 62,5º, naloop 112 mm, zithoogte* 860 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 236 kg, max. belading* 189 kg, tankinhoud/reserve 23/5,1 liter.METINGENTopsnelheid 180 km/uurAcceleratie0-100 km/uur 4,6 sDoortrekken60-100 km/uur 5,4 sVerbruikSecundair 1 op 20,4* MotoPlus metingen ________________________________________[KASTEN MODELPFLEGE]MODELGESCHIEDENIS1988Twee jaar na de Dakar zege van de fabrieksmachine NXR750 komt Honda met de XRV650 Africa Twin, type RD03, een straatlegale afgezant van de rallymachine die destijds 17.595 gulden (€ 7.869,-) kostte. De 57 pk sterke tweepitter met uiterst stabiel rijwielgedeelte zette een nieuwe maatstaf in de offroad wereld.1990De 650 wordt een 750 ( 18.945 gulden / € 8.473,-) en krijgt de typenaam RD04 mee. Nu 59 pk en 238 kilo, dubbel schijfrem voor (650 had nog een enkele), langere swingarm en aangepast kuipwerk.1992Voor het eerst geleverd met zogenaamde tripmaster. Gaf de tijd aan, en had naast een stopwatch ook drie tripmeter functies.1993De geboorte van type RD07 met een nieuw stalen dubbel wiegframe (met lager zwaartepunt), grotere carburateur en blok dat er één pk (60 pk) op vooruit was gegaan en ook wat meer koppel kreeg. Nieuwe tank (24 in plaats van 23 liter) met verzonken tankdop, andere einddemper, fris gerestylde kuip en ruit, radiale- in plaats van diagonale banden en een 140 millimeter brede achterband (was 130 mm). 1996De instelmogelijkheid van de ingaande demping van de achterschokbreker en de luchtkamer ondersteuning van de voorvork vervallen. Minimale modificaties aan het frontje en typenaam wordt RD07A.2003Productiestop van de Africa Twin. Nadat de verkoopaantallen enkele jaren flink terug liepen trok Honda de stekker uit het uiterst succesvolle project.________________________________________[KASTEN DETAILS]DETAILSDe 750 met dubbele schijfrem laat zich in all situaties stevig afremmen, zowel op losse als vaste ondergrond.De offroad genen zijn onmiskenbaar, onder het plastic deksel huist het goed toegankelijke luchtfilter.Onder meer een aluminium carterbeschermer onttrekt de formidabele en robuuste V-twin aan het oog.________________________________________[UNTERSCHRIFTE]1988: RD03Verzamelobject voor de ware liefhebber, de 650 is tegenwoordig een zeldzame verschijning.1990: RD04Redelijk licht geprijsd, maar qua gewicht juist weer de zwaarste van de drie XRX750 broers.1993: RD07Met afstand de best verkochte Africa Twin van het illustere trio, als occasion nog erg in trek.________________________________________INTERNETwww.transalpclub.nlwww.atic.org (Engels)www.xvr.org.uk (Engels)

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.