+ Plus

Occasion: Harley-Davidson Sportster

Vooruit, doe het nu eindelijk: koop je eerste Harley! Het aanbod gebruikte Sportster modellen is redelijk groot en de prijzen zijn over het algemeen aantrekkelijk. En ja, vergeet het stempel ‘vrouwending’. Welke Harley geeft je als rijder het meeste plezier? Logisch antwoord: altijd de allereerste. Gebruikt of nieuw, Sportster of Big Twin – dat onbetaalbare ‘eindelijk-heb-ik-er-een-gevoel’ is er alleen bij die allereerste. Laat dit geen wensdroom blijven, want nog nooit was het aanbod gebruikte Harley’s beter en gunstiger dan tegenwoordig. Twee decennia van ongekende Amerikaanse groei betalen zich nu zeer gebruiksvriendelijk uit. De in zijn oerverschijning al in 1957 gepresenteerde Sportster geldt traditiegetrouw als de instap-Harley. Tot 1985 was deze oorspronkelijk als concurrent van Engelse sportmotoren op de markt gebrachte ‘Sporty’ vooral aantrekkelijk voor tolerante liefhebbers met ruime sleutelervaring. Maar toen het oude Shovelhead-blok plaatsmaakte voor het modernere Evolution-blok, won de Sportster aanzienlijk aan gebruiksvriendelijkheid. Met uitzondering van een gastoptreden van een 1100 is de Evo-Sportster er altijd in twee varianten leverbaar geweest: als 883 en als 1200. De kleinste Sportster is bij uitstek geschikt voor rustige types en/of chopper-fans. De modellen Hugger, XL53C of 883 Custom zijn daar goede voorbeelden van. De 1200 doet zijn naam nog het meest eer aan, tenminste als je het jaar 1957 als sportieve maatstaf neemt. De door Harley veelvuldig gepropageerde schop onder de kont in de toerenkelder krijg je alleen in het zadel van de 1200. Tot en met 2003 was de Sportster (naar Harley-begrippen…) een echte lichtgewicht, die bij het pikken van karaktervolle secundaire weggetjes meer plezier gaf dan menig Big Twin. MODELGESCHIEDENIS1985Introductie van de Sportster 883.1986Introductie van de Sportster 1100.1987De 1100 wordt afgelost door de Sportster 1200. Ook de 883 Hugger verschijnt dit jaar en heeft een langere achterschokbreker en swingarm, sterkere vorkpoten met chromen kappen en nieuwe carburateurs. 1991Tandriemaandrijving voor de XL1200 en Deluxe; motorblok en versnellingsbak gemodificeerd; alle modellen worden geleverd met vijf- in plaats van vierversnellingsbak.1992Nieuwe remmen en remschijven; verbeterde kwaliteit van de blanke lak; contactslot van de 1200 verplaatst; Standard en Hugger krijgen O-ring-ketting; Hugger krijgt eveneens lagere zit; nieuw zadel en Buckhorn stuur voor Deluxe modellen. 1993Tandriemaandrijving voor Sportster modellen.1994Kabelboom en subframe gemodificeerd; contactslot vernieuwd en spatbord in rubber gemonteerd.1995Elektronische aangedreven snelheidsmeter.1996Introductie van de XL1200C (Custom) en XL1200S (Sport); stuurarmaturen gemodificeerd; 12,3 liter tank voor de 1200’s. 1998Nieuwe oliepomp; elektronica deels verlegd; nieuwe ontsteking; nieuwe elektronische snelheidsmeter voor XLH883. Opfrisbeurt voor de XL1200S: nieuw zadel; gemodificeerd blok (nokkenassen, cilinderkoppen); nieuwe ontsteking. 1999Custom 53 en 1200 Custom met smaller Dragbar stuur en verder naar voren gepositioneerde voetsteunen; snelheidsmeter aangepast.2000Nieuwe remschijven voor en achter; nieuwe wiellagers; nieuwe onderhoudsvrije accu; grotere tank voor XL53C en XL1200C.2001Alle modellen standaard voorzien van Harley banden (Dunlop); 883’s met gemodificeerd inlaattraject en meer vermogen (53 pk); nokkenas tandwielen gemodificeerd; oliepomp en smeersysteem gemodificeerd; 1200’s met verbeterde cilinderbussen. 2002Nieuwe ‘Bullet style’ knipperlichten; nieuwe benzinekraan; introductie van de XL883R; 883 Hugger met lagere zithoogte en verbeterde veerelementen. 2003Alle modellen voorzien van speciaal 100-jarig jubileum logo.2004Introductie van de nieuwe Sportster serie; motorblok compleet gemodificeerd en met meer vermogen (54/67 pk); nieuw smeersysteem; ontsteking en uitlaatsysteem gemodificeerd; lichter werkende koppeling; nieuw frame; nieuwe remmen; 150 in plaats van 130-achterband; alarm en startonderbreker standaard; Custom modellen met 17 liter tank; stuur en voetsteunen deels nieuw gepositioneerd; dunnere handvatten; service-intervallen vergroot naar 8.000 kilometer. 2005Koplamp met helder glas; verbeterde chroomlaag op spaakwielen; stijvere swingarm met sterkere achteras. 2006Versnellingsbak, koppeling en remlichtschakelaar nieuw; langere jiffystand voor 883, 883R en 1200R; gemodificeerde startonderbreker. 2007Injectie in plaats van carburateurs; nieuw alarm; koppeling en remmen werken lichter; nieuw dashboard, nieuwe afstelling blok en nokkenassen voor de XL883. 2008Introductie van de XL1200 Nightster; verbeterde koppakkingen; 1200 Roadster met 17 in plaats van 12,5 liter tank.2009Frame van alle Sportsters versterkt; rijwielgedeelte gemodificeerd (behalve 883 Low en 1200 Nightster); voorspatbord, schakelmechanisme, uitlaatpakkingen en linker zijdeksel gewijzigd; nieuw schijf achterwiel voor de Custom modellen. AANKOOPTIPSHoe jonger , hoe beter: de geschiedenis van de Sportster is rijkelijk gevuld met meer of minder ingrijpende modelwijzigingen, die deze Harley’s in technische zin van jaar tot jaar hebben verbeterd. Is gewicht ook bij een Harley van belang, dan kun je beter kijken naar een model van voor 2004, want in dat jaar werden er weliswaar veel zinvolle technische wijzigingen doorgevoerd, maar ging tegelijkertijd het gewicht met dertig kilo omhoog. Een Sportster is voor veel Harley-rijders de eerste Harley geweest en kan in die zin gebruikt zijn als rijdend ombouwexperiment. Blijf in ieder geval ver uit de buurt van modellen die in de achtertuin of door Hobby Bob zijn opgekrikt van 883 naar 1200 cc. Nog afgezien van de vaak beroerde kwaliteit van deze werkzaamheden, zijn deze acties vaak ook niet in de papieren vermeld. Dus hoe saai het ook mag klinken: probeer altijd de hand te leggen op Sportster van de eerste eigenaar en bij voorkeur natuurlijk ook in originele staat. TECHNISCHE GEGEVENS (type XL2, model XL1200R, bouwjaar 2004)MOTOR luchtgekoelde tweecilinder viertakt 45° V-motor, twee onderliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder; carburateurs, natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, tandriem. Boring x slag 88,8 x 96,8 mmCilinderinhoud 1199 ccMax. vermogen 49 kW (67 pk) bij 5.900 tpmMax. koppel 93 Nm bij 3.300 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 39 mm, stalen swingarm met stereo schokbrekers, veervoorspanning instelbaar, schijfrem voor Ø 292 mm met dubbelzuiger remklauw, schijfrem achter Ø 292 mm met enkelzuiger remklauw.Aluminium gietwielen 2.15 x 19; 3.00 x 16Banden 100/90H19; 150/80HB16MATEN EN GEWICHTEN veerweg voor 141 mm, veerweg achter 104 mm, zithoogte* 750 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 267 kg, tankinhoud 12,9 liter.METINGENTopsnelheid** 190 km/uurAcceleratie0 – 100 km/uur 5,0 secDoortrekken60 – 140 km/uur 12,6 secVerbruikSecundair 1 : 18,5*MotoPlus-metingen**Fabrieksopgave[BU bei Aktionbild]De jongste generatie: vanaf 2004 technisch veel beter, maar wel 30 kilo zwaarder. [Folgt noch….]DE OCCASION VAN… Ayesha Brouwer uit Utrecht. Zij heeft haar Harley-Davidson Sportster 883 Low uit 2004 te koop staan. Op handen zijnde gezinsuitbreiding, dat is de reden waarom Ayesha Brouwer haar Harley-Davidson Sportster 883 Low te koop heeft staan. Ze reed al niet veel op haar Amerikaan en met een kleine om voor te zorgen zal het er niet meer op worden. Toch wordt het een moeilijk afscheid. ‘’Ik heb er in totaal maar duizend kilometer mee gereden, maar in die korte tijd heeft de Harley me wel gegrepen. Ik ben niet zo heel groot en wat dat betreft was deze Low ideaal voor me. Hij is niet zwaar en heerlijk wendbaar. Hiervoor had ik een Yamaha FZ1 en daar had ik toch iets meer moeite mee.’’ De kilometers maakte Ayesha voornamelijk tijdens korte ritjes en met de duizend die ze met de Harley reed, bedraagt de totaalstand nu een nog zeer maagdelijke 3.099 kilometer. ‘’Hij ziet er ook nog netjes uit. Toen ik hem een jaar geleden kocht, heeft hij nog een service-beurt gehad en ook de banden zijn nog in goede staat. Alleen op een van de uitlaten zit een kras, maar die zat er al toen ik de Harley kocht.’’ Die uitlaten zijn trouwens niet origineel, maar van Harley’s accessoirelijn Screamin’ Eagle. Ook het bagagerekje met de kentekenplaathouder is niet origineel. De originele uitlaten heeft Ayesha ook en die worden desgewenst bij de verkoop meegegeven. Ayesha vraagt € 6.000,- voor haar Sportster. De gezinsuitbreiding heeft trouwens ook gevolgen voor de motorhobby van man Onno, want ook hij verkoopt zijn motor, een Yamaha FZ1. Met pijn in het hart, want hij had hem net zes maand en bovendien is de FZ1 in special paint gespoten. Kortom, mocht je belangstelling hebben voor de 883 van Ayesha of de FZ1 van Onno, dan kun je bellen naar: 06-411 724 57.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.