+ Plus

Occasion: Aprilia RSV Mille

Tien jaar voor hun V4-kanon porden de smeden van Aprilia het supersport-vuurtje al op met hun tweecilinder RSV Mille raket. Eens kijken of de tijd het heilige vuur niet gedoofd heeft.Wanneer er momenteel over Apilia wordt gepraat, dan is er maar één machine die de revue passeert. De vlammend nieuwe RSV4 met zijn technisch indrukwekkende V4. Naar zijn oudere broer, de RSV1000R met een V-twin in het vooronder, die bijna met pensioen gaat kraait geen haan meer. Althans niet wanneer we het over nieuwe motoren hebben.Door de komst van de RSV4 ligt er voor deze eerste generatie supersports uit Noale misschien wel een nieuwe toekomst, en ook andere, in het verschiet. Bijvoorbeeld als verzamelobject met een mooi plaatsje in huiskamer of garage, met slechts nog een sporadisch uitstapje op de kalender. Voorwaarde voor een dergelijke rustige oude dag is echter wel dat de machine op en top onderhouden is, in originele toestand verkeerd en natuurlijk schadevrij is. En die zijn helemaal niet zo makkelijk te vind. De Mille werd en wordt nog altijd veel gebruikt voor het draaien van rondjes op circuits, en dat laat zo zijn sporen achter. Let daarom bij de bezichtiging heel goed op aanwijzingen die op een schuivertje kunnen wijzen. Zitten er bijvoorbeeld slijtsporen op frame, carterdeksels of swingarm? Is de stuuraanslag beschadigd en/of zijn kuipdelen opgelapt? Allemaal zaken die duiden op onvrijwillig bodemcontact. Verder zijn er eigenlijk weinig zaken waar je bij de koop van een Mille op hoeft te letten. Technisch stond de Italiaan namelijk van meet af aan zijn mannetje. Dat geldt net zo goed voor het excellente rijwielgedeelte, als de hoogwaardige afwerking en het potente blok, dat bij toeleverancier Rotax uit de winkel kwam. Een uitermate gebalanceerde machine met evenzo goede rijeigenschappen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over zijn cool factor. Een koopje uit duizenden dus!________________________________________[KASTEN AANKOOPTIPS]AANKOOPTIPSLet goed op bij een blik in de papieren, want bij de Mille kan het verschillen van bouwjaar en de eerste toelating op de weg merkbare gevolgen hebben. Zo zijn er bijvoorbeeld in 2002 en zelfs 2003 nog motoren op kenteken gezet die nog van voor de omvangrijke update in 2001 zijn geproduceerd. Belangrijk, want sinds die update loopt de 60º V-twin een heel stuk gecultiveerder en glanst met een zijdezachte gasaanname, soepeler lastwisselreacties en rukt laag in toeren beduidend minder fel aan de ketting. Daar bovenop krijg je ook nog betere remmen met een duidelijk fellere bite en een merkbaar betere handelbaarheid. Optisch bleef echter alles nagenoeg bij het oude. Een Mille uit 2001 is op het eerste gezicht maar moeilijk te onderscheiden van de 1998-versie, iets ander kuipwerk maar meer ook niet. Over het algemeen geldt dat het blok van Mille als bijzonder betrouwbaar en robuust, vooropgesteld dat het altijd op tijd een beurtje heeft gehad. Kijk daarom altijd in het onderhoudsboekje naar de dealerstempels en de onderhoudsintervallen die gehanteerd zijn. Dat zegt ook iets over de vorige eigenaar. Andere punten van aandacht zijn eigenlijk alleen kromme remschijven en mogelijke problemen met de vrijloop van de startmotor. En let er ook altijd even op of eventuele achteraf gemonteerde onderdelen en accessoires wel van goede kwaliteit zijn. En vraag ook even of de originele uitlaat er toevallig ook bijgeleverd wordt, als de RSV met een open sportuitlaat is uitgerust.________________________________________[KASTEN MARKTSITUATIE, TABELLE AUS MRD NICHT VERWENDEN]MARKTSITUATIENa de inlijving door het Piaggio concern is in het Aprilia kamp de rust weer wedergekeerd. Daarvoor kampte de fabrikant nog met een behoorlijk gebrekkige onderdelenvoorziening, iets dat samen met de geruchten rondom de overname en een dreigend faillissement ook een behoorlijke invloed had op de tweedehands markt. Een dalende vraag resulteert immers in lage prijzen. Die gebrekkige populariteit op de occasionmarkt heeft echter ook tot gevolg dat het aanbod van RSV’s meer dan rijkelijk is. Prijzen voor een nette Mille van de eerste lichting (bouwjaar 1998 tot 2000) beginnen rond de vierduizend euro. Zoek je er eentje die na de grote renovatie van 2001 van de band rolde reken dan op een kleine tweeduizend euro extra. ________________________________________[KASTEN TECHNISCHE DATEN, WIE BEI POWER NAKED TEST AUS MOTOPLUS 13]TECHNISCHE GEGEVENS (2001)Tweecilinder 60° V-twin, zesversnellingsbak, O-ring ketting, cilinderinhoud 998 cc, max. vermogen 92 kW (125 pk) bij 9.500 tpm, max. koppel 96 Nm bij 7.000 tpm, aluminium brugframe, bandenmaat 120/70ZR16 en 190/50ZR17, zithoogte 820 mm, rijklaar gewicht volgetankt 217 kg, tankinhoud 18 liter.PRIJS: € 14.314,-INFO NEDERLAND EN BELGIË Moto Tricolore BV, www.aprilia.nl of www.aprilia.be________________________________________[KASTEN MODELPFLEGE]MODELGESCHIEDENIS 1998 Presentatie van de eerste Mille met een vermogen van 118 pk (zonder begrenzer 128 pk) en een nieuwprijs van € 13.632,- (fl 29.990,-).1999 De prijs van de standaard Mille blijft hetzelfde, er komt nu ook een RSV Mille SP op de markt voor € 30.000,- (fl 66.000,-).2000 Koppelingsplaten met een hogere wrijvingscoëfficiënt, een gemodificeerde achterschokdemper, nieuwe software voor de injectie, sintermetalen remblokken en een 65-voorband. Daarnaast de introductie van de RSV Mille R, die zich van de seriemodellen onderscheidt door gesmede OZ aluminium velgen, voorvork, achterschokbreker en stuurdemper van Öhlins, lichte kunststoftank en een solozitje. Prijs van de R € 16.586,- (fl 36.490,-).2001Grootscheepse opwaardering: 18 liter kunststoftank, nieuwe styling van kuip en kontje, veranderde nokkenastiming, grotere kleppen, grotere airbox inlaat, dikkere uitlaatbochten, een lichtere uitlaatdemper, nieuwe mapping voor de injectie, een ongeregelde katalysator, veranderde rijwielgeometrie, 70’er voorband, kleinere accu, nieuwe vierzuiger remklauwen met vier aparte remblokken, de stuurdemper is vervallen en een nieuwe achterschokdemper met aangepaste hevelverhouding. Opgegeven vermogen 125 pk en een prijs van € 14.314,- (fl 31.490,-).2003RSV Mille R met radiaal gemonteerde remklauwen, duozit en 180’er achterband. De standaard Mille krijgt een licht veranderd kontje en een ander voorspatbord.2004De Mille wordt opgevolgd door de nieuwe RSV1000R met geregelde katalysator en een topvermogen van 139 pk, de prijs bedraagt 15.549 euro. Ook de RSV1000R Factory wordt geïntroduceerd, en wel voor een prijs van € 18.899,-.________________________________________[KASTEN DE OCCASION VAN…]DE OCCASION VAN…Karel Lukkien (22) uit Vries (Drenthe), heeft zijn zwarte Aprilia Mille uit 1999 te koop staan.‘Reden van verkoop zijn rugklachten’ meldt de advertentie van Karel Lukkien uit het Drentse Vries. Het ligt het gelukkig echter iets genuanceerder dan dat, vertelt hij wanneer we hem spreken. “Als ik rij, dan rij ik ook redelijk lange afstanden, tweehonderd kilometer en meer. Maar dan kom ik zo stram van die motor af, ik zoek daarom iets waar ik wat meer rechtop zit.” Lang heeft Karel Lukkien de Mille niet gehad. Afgelopen jaar, vlak voor hij in februari zijn lichte rijbewijs voor het zware mocht omruilen, kocht hij hem. Een keuze bepaald door zijn voorliefde voor een tweecilinder aan de ene kant en de vriendelijkheid van de RSV voor zijn portemonnee aan de andere. “Ik heb ook gekeken naar Ducati, maar die waren me te duur, net als de Honda SP1 en SP2. Toen ging ik voor een RSV Mille, da’s gewoon een prachtige machine, en heel betaalbaar. Stuurt goed, rijdt goed en klinkt echt geweldig. Deze werd het uiteindelijk omdat er ook een Akrapovic demper en WP-vering onder zit, met nog wat andere extra-tjes. Waar ik nu naar op zoek ben? Of een VTR Firestorm, maar ik zie een Aprilia Tuono ook wel zitten. Hoe dan ook, het wordt in ieder geval weer een tweecilinder.”________________________________________[KASTEN DETAILS KANNST DU NUR DIE BILDER VERWENDEN WO NOCH PLATZ FÜR IST, UNTERSCHRIFTEN MACHEN WIR NACHHER]

Lees meer over

Ducati Honda

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-