+ Plus

Nelis Suzuki 1000R

De naam Mathijn Nelis zal weinig motorrijders iets zeggen. Tot op dit moment dan, want de 25-jarige Nelis uit Heerhugowaard droomt van een toekomst als framebouwer en het nieuwe talent kreeg de kans om onder de vleugels van ervaren motorconstructeur Nico Bakker zijn eerste machine te bouwen: de Nelis 1000R. Mathijn Nelis is dus een nieuwe naam aan het motorfirmament. Hij studeerde MTS werktuigbouw en HBO Human Technology en kwam als stagiaire terecht in het bedrijf van Nico Bakker, waar hij kennis maakte met het vak van motorconstructeur. Met Nico Bakker als leermeester tijdens zijn stage kreeg Mathijn een veelzijdig leertraject aangeboden. Bakker Framebouw uit Herehugowarad hefet immers een zeer rijke historie, waarin veel verschillende motoren werden ontwikkeld en frames werden gebouwd voor prototypes en voor racemachines waarmee GP’s en wereldkampioenschappen werden gewonnen. Voor Mathijn bleek het een ideale leerschool. Toch zette hij zijn eerste eigen stappen op dit vlak door een “twist of faith”: aangestoken door het motorvirus stond hij op het punt om een schade-Buell te kopen en op te knappen. Hij vroeg aan Nico of hij dat klusje in diens werkplaats mocht uitvoeren, maar Nico vond het echter geen goed idee dat Mathijn zijn tijd en ideeën verkwiste met het repareren van een schademotor en daagde hem uit om meteen een geheel eigen motor te bouwen rond een Suzuki TL1000R-motorblok, dat Bakker nog beschikbaar had…Met deze uitdaging startte dus een unieke samenwerking tussen student Mathijn en mentor Nico, en die samenwerking evolueerde het afgelopen jaar tot een heuse motorfiets waar het vakmanschap van af spat. Daarbij werd door Nico continu het leerproces bewaakt: het doel was immers dat Mathijn zijn technische vaardigheden verbeterde en van het vervaardigen van kleine deelproducten overging naar een uniek totaalconcept. Uiteraard stond Nico Mathijn gedurende de bouw met raad en daad terzijde en stond diens hele bedrijf en machinepark ter beschikking.De Nelis 1000R is daarbij een mix geworden van ‘oud’ en ‘nieuw’. Nico Bakker bracht vooral de oude wijsheden in, opgedaan tijdens zijn jarenlange ervaring als framebouwer en motorconstructeur. Mathijn Nelis zorgde voor het moderne, vernieuwende en eigentijdse aspect. Daarbij kreeg Mathijn weer hulp van de bekende ontwerper Bart Jansen, die gewend is om aan moderne motorontwerpen en prototypes te werken. Hij heeft in de beginfase de ruwe schetsen van Mathijn vertaald naar een aantal impressietekeningen, die op hun beurt weer model stonden tijdens de daadwerkelijke bouw. Met deze tekeningen had Mathijn een houvast en een visueel doel om zijn droomproject te realiseren.Uitgaande van het Suzuki TL1000R-motorblok was de moeilijkste keuze eigenlijk al gemaakt. Het hart van het design is en blijft immers de krachtbron en het TL1000R-blok met zijn 135 pk is ook potent genoeg om een stoer hart te vormen. Daarbij heeft de betrouwbare techniek van Suzuki’s V-twin zich inmiddels ruim bewezen en bovendien kan hij met zijn injectie ook qua milieueisen nog steeds goed meekomen met de huidige generatie motoren.Voor het frame werd bewust gekozen voor chroommolybdeen-staal. Het voordeel van dit materiaal is dat het zich goed en eenvoudig laat bewerken (lees: lassen), zonder dat het frame echt veel zwaarder wordt dan een aluminium exemplaar. Voor het frame werd een mal gebouwd waarbij de belangrijkste maten van Nico Bakkers Suzuki Barracuda werden overgenomen. De lay-out van het frame is op zich niet zo vernieuwend, maar wel de manier waarop de framebuizen gracieus rond het blok zijn gevormd en de swing-arm het achterwiel omarmt. De rondingen in zowel het frame als de achterbrug vormen een symbiotisch geheel met de strakke lijnen van het bodywork. De vloeiende gebogen lijnen die door het hele ontwerp terug te vinden zijn geven de motor heel eigentijdse stijl die tot in de details is doorgevoerd. Daarbij zorgt de felrode kleur van het frame voor een mooi accent. In de layout van het frame is ook rekening gehouden met de plaats van het contactslot met stuurslot, direct achter het verstelbare balhoofd.Het bodywork is met de hand gemaakt van aluminium. Tank, kontje, kuipje, bellypan, hugger en de twee luchthappers werden uit alu-plaat geklopt, gevormd en gelast tot prachtige one-off onderdelen. Strak gespoten in parelmoer-wit met zwart metallic vlakken is het bodywork passend in balans met het rode frame. De twee stuurhelften komen met dezelfde rondingen uit de kroonplaat en dwingen de rijder tot een sportieve rijhouding.Opvallend is de kwaliteit van alle speciaal vervaardigde aluminium onderdelen, die enerzijds functioneel en anderzijds passend in het grote geheel zijn ontworpen. Kijk bijvoorbeeld naar de kentekenplaathouder, de leidingen van het koelsysteem en het afdekkapje op de veiligheidschakelaar van de zijstandaard. De grote radiator werd in eigen huis gefabriceerd, evenals het expansievat en de rem-schakelset, waarvoor wel werd rondgeneusd in het magazijn van Nico Bakker. De schetsplaten vallen hierbij vooral op door het ontwerp en door de radiale bevestiging aan het frame.De Nelis 1000R is verder opgebouwd met begerenswaardige aftermarket-spullen, zoals een imposante 50 mm Marzocchi voorvork (met eigen kroonplaten) en de nieuwste Braking-wielen met dito remschijven. De Brembo Monoblock remklauwen moeten staan garant voor een fenomenale remkracht, vooral door de combinatie met de radiale Brembo-rempomp. In het achterwiel remt een Brembo GP-remklauw op een Braking-schijf. De motor wordt achter afgeveerd met volledig instelbare Wilbers schokbreker.Twee Xenonlampen zorgen voor de verlichting en zitten opgesloten in het stuurkuipje waarin ook het compacte dashboard is te vinden. Het uitlaatsysteem is een combinatie van de originele rvs bochten, twee zelfgemaakte tussenstukken en twee carbon einddempers. Sierlijke beugels verbinden de dempers aan beide zijden met het frame.De Nelis 1000R is nu helemaal klaar en heeft de prototypefase achter zich gelaten. De eerste kilometers zijn inmiddels onder de wielen door gerold en die testritten maken duidelijk dat het menis is met de Nelis… Het blijkt een sportieve naked-bike die vraagt om een strakke hand. Het frame is gebouwd volgens de oude Bakker-wetten en helemaal in zijn element op bochtige wegen en op hoge snelheden. Het TL1000R blok voldoet daarbij aan alle verwachtingen en het totaalgewicht van net geen 190 kg voldoet aan de huidige normen op dat vlak.Binnenkort komen we in MotoPlus terug op deze Nelis met een uitgebreide rij-indruk, want inmiddels is al wel duidelijk geworden dat deze Nelis geen ‘one day fly’ meer is en dat Mathijn en zijn mentor Nico Bakker op deze voet verder willen gaan. En de ambitie van Mathijn is niet gestild met dit project, eerder aangewakkerd. Hij heeft de smaak te pakken gekregen en laten zien dat hij uit het juiste hout is gesneden. Naast de adviezen en de raad en daad van Nico Bakker en Bart Jansen heeft hij als jonge motorbouwer ook een gezond portie eigen initiatief getoond, wat zijn 1000R tot een geslaagd visitekaartje maakt. Hij droomt nu al van nieuwe projecten, waarbij hij in opdracht van klanten van de grond af wil beginnen met exclusieve motoren rond een door de klant aangewezen motorblok, waarbij hij het totaalontwerp dan samen met de klant vaststelt. Op die manier hoopt hij in de toekomst dus nog meer ‘Nelis-motorfietsen’ te kunnen construeren, waarbij elke machine uniek is en garant staat voor exclusiviteit.[[Bilder]]Sicher mitnehmen:Aufmacherbild 1 – 2 oder 3Die Zeichnungen 11+12Porträt 29 oder 30Detailbilder 15 – 18 – 20 – 22Ansicht 6

Lees meer over

Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-