+ Plus

Motortransport

Eindelijk vakantie. Even er tussen uit, weg van de dagelijkse stress. Vanwege het gezin gaan veel motorrijders toch met de auto op vakantie, om in het zonnige zuiden verlangend naar al die mooie stuurweggetjes te kijken. Maar waarom neem je je motor eigenlijk niet mee op vakantie?De auto zit afgeladen vol met familie en de reis naar de vakantiebestemming is lang en saai. Er zijn redenen genoeg te bedenken om zonder motor op vakantie te gaan. Eenmaal op de plek van bestemming ben je helemaal klaar om volledig te ontspannen en al je zorgen te vergeten. Totdat je daar in de verte ineens die motor aan komt rijden. Zijn berijder zit met zijn neus in de wind en in zijn zonnebril weerspiegelt de azuurblauwe, wolkenloze hemel. Weemoedig kijk je hem na en er gaat van alles door je hoofd. Maar eigenlijk denk je maar één ding: “Waarom heb ik in hemelsnaam mijn motor thuis gelaten!?”En dat is een goede vraag, want een motor meenemen op vakantie is echt niet zo’n probleem als je denkt. Achter elke auto past immers wel een aanhanger en als je in het gelukkige bezit bent van een busje of camper, hoeft het meenemen van de motor helemaal geen probleem te zijn.Het transporteren per aanhanger is het eenvoudigst. Als je tenminste een trekhaak hebt en als daar al niet toevallig een caravan aan hangt. Dan wordt het wat lastiger, of je moet toevallig een caravan met achterdeur hebben, zoals Knaus die speciaal voor motorrijders en buitensporters maakt. Een aanhanger vraagt natuurlijk wel iets meer rijvaardigheid en je dient ook de maximum snelheid in de gaten te houden. Al ligt die in Frankrijk al op 130 en mag je in Duitsland met een speciale sticker (verkrijgbaar bij de TUV in Vaasen, zie www.tuev-nord.nl) 100 km/uur, mits auto en aanhanger aan bepaalde eisen voldoen. Daarnaast leert de ervaring dat je in het drukke vakantieverkeer blij mag zijn dat je 100 kunt rijden…Een andere optie is een drager dwars achterop de auto of camper. Voor veel campers, busjes, SUV’s en ruimtewagens zijn deze dragers kant-en-klaar verkrijgbaar en zeker als je geen zware toerbuffel mee wilt nemen, kan dit een prima alternatief zijn. En heb je gewoon veel ruimte aan boord (zoals in een busje of een ruimtewagen), dan zet je de motor gewoon achterin. Er bestaan allerlei hulpmiddelen om je motor dan goed vast te sjorren. Op de komende pagina’s laten we een aantal mogelijkheden zien en geven we tips over het vervoer van je motor.[KASTEN 1 ANHÄNGER]OP DE AANHANGERDe aanhanger is een van de goedkoopste en meest simpele manieren voor het transporteren van je motor. En een motoraanhanger of universele aanhanger kan ook buiten de vakantie om goed van pas komen.Motoraanhangers zijn er in diverse soorten en maten. Nieuw zijn ze er al vanaf circa 500 euro en voor een paar honderd euro meer kun je zelfs twee of drie motoren meenemen. Ook zijn er volop gebruikte exemplaren te koop. Of te huur, wat natuurlijk ook een optie is. Darabij moeten we meteen een odnerscheidt maken tussen een specifieke motoraanhanger met één, twee of drie goten, of een meer universele aanhanger met een bak. Een motoraanhanger is handiger en de motoren laten zich er vaak ook wat beter op vastzetten. Maar een bak-aanhanger is weer wat handiger om naast je motor in de vakantie gedurende de rest van het jaar andere spullen mee te vervoeren. En met een demontabele rijgoot of een paar houten balkjes op de vloer kun je een universele aanhanger eenvoudig omtoveren tot een motoraanhanger.Kijk in alle gevallen wel goed naar het draagvermogen van de aanhanger in het algemeen en van de banden in het bijzonder. Het is namelijk heel lelijk om halverwege de drukke Route du Soleil in de brandende zon met een klapband te stranden…Een gemiddelde motor weegt een paar honderd kilo, hou er bij aankoop of huur dus rekening mee hoeveel motoren je wilt gaan vervoeren. Ook vanwege je rijbewijs, want als het totale gewicht van aanhanger met lading boven de 750 kilo uitkomt, heb je daar tegenwoordig wel een extra stempeltje in je autorijbewijs voor nodig!Bij het opladen is wat ervaring en wat goede spanbanden (verkrijgbaar bij de motordealer) erg handig. En eventueel een stuurstrop als je motor een kuip heeft.Met wat ervaring klaar je dit klusje makkelijk in je eentje, al is een helpende hand nooit weg. Vind je het toch wat link om je motor via een smalle oprijplaat omhoog te duwen, dan bestaan er ook aanhangers waarvan je de laadvloer of goot op de grond kunt laten zakken voor het beladen. Van Vossen Trailers (www.vanvossen.nl) levert zo’n ‘kniel-aanhanger’ vanaf 2.400 euro. Deze werkt dan met luchtvering die je leeg laat lopen, maar er zijn ook andere aanhangermerken met mechanische hefsystemen. Of kantelaanhangers, waarvan je de laadvloer dus in zijn geheel achterover kantelt voor het op– en afladen.Erg luxe zijn natuurlijk de geheel overdekte aanhangers. Ideaal om je motor schoon in te vervoeren en bovendien kan er ook veel andere bagage (denk bijvoorbeeld aan je motorkleding, maar ook de opblaasboot voor de kinderen) in vervoerd worden. Vanaf 2.500 euro heb je al zo’n overdekte aanhanger en dat kan oplopen tot wel 10.000 euro voor een luxe, kompleet ingericht exemplaar met alles erop en eraan, waarin je in feite ook gewoon kunt kamperen.Zo’n grote aanhanger is natuurlijk wel een sta-in-de-weg als je hem niet nodig hebt, zowel thuis als op de camping. Soms moet je er op je vakantieadres zelfs een extra parkeerplek voor afhuren. En dan is het natuurlijk makkelijk als de aanhanger zo compact mogelijk is op te bergen. Speciaal daravoor zijn er inklapbare aanhangers ontwikkelt, maar op dit vlak is de Motolug (www.motolug.nl) de absolute winnaar. Deze vernuftige aanhanger is volledig (zonder gereedschap) te demonteren en in te klappen, zodat hij zelfs in de kofferbak van een gewone auto past! Ook makkelijk als je je vriend met motorpech ergens op moet halen. Thuis parkeer je de vanaf 1.099 euro kostende Motolug dus zo in een fietskeldertje en op de camping leg je hem in een hoekje achter je tent. Of desnoods in een hoekje van je hotelkamer!Één ding hebben alle aanhangers namelijk wel gemeen: ze zijn behoorlijk uitnodigend voor het dievengilde. Monteer daarom altijd een stevig disselslot wanneer je de auto met aanhanger ergens achterlaat. En zet ook de motor(en) goed op slot op de aanhanger. Zo voorkom je dat obscure types eenvoudigweg de aanhanger afkoppelen en er met alles erop of erin vandoor gaan. En ook als de aanhanger buiten gebruik is, dien je hem goed op slot te zetten, want zo’n handig karretje kan eigenlijk iedereen wel gebruiken!CONCLUSIEEen simpele aanhanger met rijplaat is de meest ideale en goedkope oplossing voor motorrijders die op een makkelijke manier wel tot drie motoren willen vervoeren. Het op- en afladen vraagt om een beetje routine, maar zal niet snel problemen opleveren. Zorg wel dat je altijd een goed disselslot gebruikt en de motoren ook goed ‘aan de ketting’ legt op de aanhanger.PLUS* Nieuw al vanaf € 500,-* Huren is ook mogelijk en vaak redelijk goedkoop* Vervoer tot drie motoren tegelijk mogelijkMIN* Enige rijervaring vereist, zeker bij het achteruitrijden* Behoorlijk diefstal-gevoelig* Snelheidsbeperkingen onderweg[[Bilder Anhänger:wir verwenden:Excalibur S2KnausVan VossenPoloDazu 2 eigene Bilder (mitgeliefert) vom MotoLug: 1 x im Auto 1 x mit das Motorrad draufDie Kasten ADRESSE und RICHTIG GAS GEBEN entfallen komplett]]][Bildunterschrifte]De design-oplossing van Excalibur. Binnenin is er plek voor twee motorfietsen, dankzij het opklapbare dak en grote achterklep is in- en uitladen een koud kunstje. Maar reken wel op een prijs van meer dan 5.000 euro.Een speciale aanhanger van Knaus voor buitensporters, zoals motorrijders en surfers. Optioneel met slaapplaatsen en keukenblok, met prijzen vanaf ca. €8.000,-De knielende trailer van Van Vossen. Nadat de motor is vastgezet wordt de luchtvering opgepompt en komt de aanhanger op rijhoogte.Een standaard-aanhanger met twee vaste goten voor twee motoren. Je kunt ze bij vrijwel elke aanhangerzaak kopen vanaf circa 500 euro.[[bei die 2 mitgelieferte Motolug-bilder]]De kampioen in eenvoud, vernuft en compactheid: de Motolug. Verkrijgbaar voor 1 of 2 motoren en zonder gereedschap te demonteren en in te klappen, zodat hij zelfs achterin de kofferbak past.[Kasten 2 im auto]IN DE AUTOEen ruimtewagen als een Renault Espace of een bedrijfsbusje blijken met wat voorbereiding ook heel geschikt voor motortransport.Met wat goede wil vind je overal plek. Dat geldt ook voor als er één of twee motoren meemoeten. Zelf zagen we onderweg als eens een Honda XL500 plat bovenop een imperial van een oude Mercedes liggen. Of wat te denken van John Schermer Voest die op vakantie in Italië twee klassiekers kocht: “En toen stuurde ik vrouw en kinderen dus met de trein naar huis, zodat die twee MV’s in onze Renault 4 pasten!” Dat soort verhalen zijn er meer, maar intussen zijn er heel veel auto’s waar een motor veel makkelijker in past dan in een Renaultje 4.Voor het motortransport zijn er wel wat ‘basisvoorwaarden’ nodig. Zo dienen er op diverse punten stevige ogen in de vloer of de zijwanden te zitten, zodat je de motorfiets goed vast kan zetten met spanriemen. De voorkeur hebben ogen in de vloer, met bouten door de bodemplaat heen.Verder is een stevige voorwand of een beugel voor het voorwiel nodig, zodat de motor goed tegen een vast punt aan staat en bij een noodstop niet opeens in je nek vliegt. Er zijn tegenwoordig handige voorwielklemmen te koop (zie o.a. www.powerplustools, die ze al aanbieden voor 59 euro), waarin het voorwiel door een kantelmechanisme meteen wordt vastgeklemd. Daarin blijft je motor meteen al rechtop staan en heb je vervolgens je handen vrij om het met spanriemen goed vast te sjorren. Door zo’n klem op de bodem te monteren, creëer je een stevige verankerpunt. Ook kun je bij een aanhangerbedrijf een losse goot met voorbeugel kopen, die je op de vloer van je busje monteert. En helemaal nieuw is het uit Amerika afkomstige Lock N Load systeem (zie www.rgmxproducts.nl). Dit is een stevige constructie met twee klauwen, die op de vloer wordt gemonteerd en om de voetsteunen van de motor grijpen. Eenmaal goed afgesteld wordt de motor bijna automatische vastgeklemd en kan hij geen kant meer op.Veel camperbezitters nemen hun motor of scooter tegenwoordig mee in de ‘garage’ onder het hekbed. Dat gaat ideaal, alleen is het in de hoogte en breedte soms wat woekeren met de ruimte (zie kaderstuk). Oplossing kan zijn om een uitschuifbare rijgoot te maken, met aan de voorkant twee kleine wieltjes. Je zet de motor dan buiten vast op de schuine goot en duwt daarna met vereende krachten de goot met de vastgezette motor erop naar binnen. Nadelen van de motor in de auto meenemen zijn er ook. Zeker in een ruimtewagen of kleinere van neemt de motor erg veel ruimte in beslag en dien je ook goed op te letten voor het beschadigen van het interieur. En als er geen afscheiding tussen de laadruimte en de zitplaatsen zit (een zogenaamd kopschot), dan is het aan te raden de motor met een zo leeg mogelijke tank te vervoeren en het liefst ook met lege carburateurs (kraantje dicht en motor laten lopen tot hij afslaat). Anders kun je zomaar de hele reis in een vreselijke benzinelucht zitten. Trouwens: bij motoren met een gewone benzinekraan moet die kraan altijd dichtgezet worden tijdens het transport, zowel in een bus als op de aanhanger. Door het stuiteren op bijvoorbeeld verkeersdrempels willen de vlotters gaan klapperen, zodat de carburateur gaat overlopen. In het ergste geval kan de hele cilinder en daarmee het motorblok vol benzine lopen!CONCLUSIEWe raden het niet aan om je motor in een kleinere ruimtewagen te proppen voor een familievakantie, maar een busje met een afgesloten laadruim is best ideaal. Ze rijden tegenwoordig comfortabel en snel, je hebt een zee van bagageruimte en de motor is snel in en uit te laden en veilig vast te zetten.PLUS* De motor is prima tegen diefstal beveiligd* Geen bijzondere snelheidsbeperkingen* Zeker als de auto ervoor geprepareerd is, gaat laden en lossen vlotMIN* Kans op kwalijke benzinedampen in het interieur* Bij kleinere vans woekeren met de ruimte* Met een busje krijg je veel vrienden (“Zeg ik moet naar de Gamma, kan ik jouw busje even lenen.”)[[Bilder IM AUTO:wir verwenden:VW EASY (reservebild, nur wenn platz)Ösen & Bügel bilderMitgelieferte bilder:1 x Motorrader in den Bus1 x Motorrad auf eine rampe in ein Wohnmobil1 x Lock N Load systeem1 x RadhalterwippeDie Kaste ADRESSE entfalt komplett]]][Bildunterschrifte]Volkswagen levert voor hun Multivan in Duitsland dit speciale motortransportsysteem, dat inclusief elektrische lier 1550 euro kost.Voor motortransport in een busje heb je een stevige voorwielbeugel en goede sjorogen nodig voor het stevig verankeren van de motor.[bei Motorrader in den Bus]Een wat grotere bedrijfsbus is ideaal voor motortransport: veilig, prima beveiligd tegen diefstal en héél veel bagageruimte.[bei Motorrad auf eine rampe in ein Wohnmobil]De uitschuifbare goot: de motor wordt buiten vastgezet, waarna de goot met motor en al naar binnen wordt geduwd.[bei Lock N Load systeem]Het Amerikaanse Lock N Load-systeem zit vast op de bodem van het busje gemonteerd: de motor zit vastgeklemd om de voetsteunen.[ bei Radhalterwippe]Een voorwielklem met kantelmechanisme klemt het voorwiel automatisch vast, zodat de motor meteen rechtop blijft staan. Ideaal als je hem alleen moet in- en uitladen.[Kasten 3 Wenn’s Eng Wird]]ALS HET KRAP ISSoms kom je net een paar centimeter ruimte te kort in de lengte, de breedte of de hoogte om je motor mee te kunnen nemen. Maar daar zijn wel wat trucs voor.Aan truc nummer 1 heb je soms al genoeg: spiegels inklappen of er even afschroeven levert al veel besparing op. Als de motor dan nog te hoog is kunnen de stuurklemmen iets gelost worden zodat het stuur achterover gekanteld kan worden. Let er dan wel op dat de bedrading niet knel komt te zitten! Bij scooters of toermodellen kan de demontage van de ruit veel voordeel opleveren.Ook handig: met een spanband tussen de vooras en de kroonplaat kan de vork flink in zijn veren getrokken worden. Dat kan wel zo’n 15 cm hoogte schelen! Ook achter is deze truc 1 op 1 toepasbaar. En bij heel hardnekkige gevallen van ruimtenood kun je het voorwiel voor transport vervangen door een kruiwagenwieltje, die je gewoon los bij elke doe-het-zelf-zaak kunt kopen. Na zo’n operatie past zelfs een hoogpotige machine meestal wel in een kleine bergruimte.[[Bildunterschrifte]]Spiegels eraf, stuur omlaag klappen of de voorvork met een spanband in de veren trekken (rechts): allemaal manieren om de motor ‘een kopje kleiner’ te maken.Met een tijdelijk kruiwagen-voorwiel past een motor of een scooter zelfs in een kleine auto of camperbagageruimte.[[KASTEN 4: PER HECKTRÄGER]]DE MOTORDRAGEREen fietsdrager achterop de auto zien we erg veel tegenwoordig. Maar als de auto iets forser is, kan er tegenwoordig zelfs een motor achterop, net zoals bij een busje of een camper.Bij campers en busjes met een stevig chassis is het achterop meenemen van een motor tot 300 kilo geen probleem. Mits er natuurlijk een goede drager deskundig is gemonteerd, natuurlijk. Soms moeten daarvoor wel verstevigingen of hulpframes aan het originele chassis gemonteerd worden en dat kan best in de papieren lopen, zeker als de overbouw naar achteren al behoorlijk groot is. Voor zo’n constructie moet je denken aan prijzen tussen de 1.000 en 4.000 euro. En daar komt dan de dwars geplaatste motordrager zelf nog bij, die ook vanaf 1000 euro kost. (zie www.sawiko.de, www.smvmetall.de en www.cate-vertrieb.de). Maar dan kun je je motor dus probleemloos achterop je camper, jeep of busje meenemen.Het op- en afladen van de motor of scooter is echter geen kinderspel. Vaak zitten de dragers best hoog, zodat je hem ten eerste flink omhoog moet duwen en daarnaast kun je er zelf ook niet goed meer bij. Wat extra handen zijn dan ook welkom bij deze acties. Al is ook daar weer een oplossing voor: sommige motordragers kun je mechanisch, pneumatisch of hydraulisch op de grond laten zakken, zodat je de motor moeiteloos kunt opladen en hem daarna omhoog kunt ‘tillen’. Maar hiervoor moet je wel rekenen op bedragen vanaf 2.500 euro.CONCLUSIEDe aanschafprijs is hoog, de montage gecompliceerd en het laden ook vaak lastig, zeker als je een zware motor achterop mee zou willen nemen. Maar vooral voor de wat lichtere motoren (denk aan een 125 scooter, een trialmotor of een minicrossertje is het best een slimme oplossing.PLUS* Geen snelheidsbeperkingen* Geen bijzondere rijvaardigheden vereist* Geen beperking van het bagagevolume van de auto, maar let wel op het maximum laadvermogen.MIN* De aanpassing kan erg prijzig worden* Er kan maar één motor mee* Laden en lossen zijn lastig[[Bilder Heckträger, nur Sawiko und Cate verwenden]][BU]De motordrager voor achterop een camper. Omdat er soms hulpframes of chassisaanpassingen nodig zijn, is dit soort oplossingen doorgaans erg duur.Voor lichtere motoren als crossers en trialmotoren zijn er compacte dragers te koop voor achterop vans of jeeps.[[KASTEN 5 RICHTIG VERZURREN]]GOED VASTSJORRENEen motor goed vastzetten op de aanhanger of in een busje is geen heksenwerk. Als je de trucjes kent, stelt het weinig voor en staat je motor muurvast.1Oprijden: hiervoor kun je een stevige plank gebruiken, maar een echte geprofileerde oprijplaat (liefst met opstaande kanten) verdient de voorkeur. Zorg dat de oprijplaat goed vasthaakt op de vloer van de aanhanger of bus, anders kan hij wegschieten bij het in en uitladen en dan kan je motor lelijke schade oplopen!2Vastzetten: voor veilig transport moet de motor stevig vast staan, het liefst met twee sjorbanden voor en twee achter. Door de voorste schuin naar voren te trekken, wordt de motor goed in de vering tegen het kopschot of in de voorwielbeugel getrokken en kan hij geen kant meer op.3Aanspannen: als je alleen bent kun je de motor eerst op de zijstandaard zetten en dan links losjes vastzetten, waarna je de motor rechtop trekt met het aanspannen van de rechter spanband. Klap dan de jiffy en en span de riemen na, zodat de motor precies rechtop staat en goed in de veren is getrokken.4Aanknopingspunten: bij naked bikes is de onderste kroonplaat ideaal voor het vastzetten. Rond het stuur kan ook, maar vergis je niet in de krachten. En als het stuur gaat draaien in zijn klemmen, kan je motor omvallen. Voor motoren met een kuip zijn er stuurstroppen die je aan weerzijden om het stuur schuift.5Achterkant: als de machine voor goed vast staat, monteren we ook achter aan elke kant een spanband. Liefst zo hoog mogelijk aan de motor vastmaken, zodat hij zijdelings lekker vast staat en niet kan gaan springen op een verkeersdrempel. Trek de achterste spanbanden niet al te hard aan.6Zekeren: met een extra knoop zeker je de sjorbanden. Zo kunnen ze nooit losschieten, waardoor de motor onderweg zou kunnen omvallen. De losse uiteinden van de riem ook even netjes wegwerken of vastknopen, anders gaan ze klapperen of kunnen ze zelfs onder het aanhangerwiel komen.[[KASTEN 6 HELFERLEIN, gehört zu den Kasten RICHTIG VERZURREN]]HANDIGE HULPJESNaast een setje goede spanriemen (verkrijgbaar bij de motordealer) zijn er nog een aantal handige hulpmiddelen, die het motortransport een stuk makkelijker maken.[[Bilder:Klappschiene ersetzen durch ein eigenes mitgeliefertes Bild]]Bild Auspuffmanschette verwendenBild Lenkergurt verwendenBild Radhalterwippe kan weg (= reservebild, wenn platz reicht]][BU Klappschiene]Een opklapbare aluminium oprijplaat van Powerplus Tools (€ 69,-): laag in gewicht, compact en met goede haken om hem aan de vloer van de bus of aanhanger te bevestigen.[BU Auspuffmanschette]]Met een stuk schuimrubber of oude binnenband bescherm je de uitlaatdemper of kuipdelen tegen een schurende sjorband, wanneer die er net tegenaan zit.[BU Lenkergurt]]Bij de motordealer kun je deze stuurstroppen kopen voor rond de 25 euro. Ze bieden je een stevig aanknopingspunt als je motor een stroomlijn heeft.[BU Radhalterwippe = reserve)Ook steeds meer aanhangers worden uitgerust met een geïntegreerd kantelmechanisme, dat het voorwiel vastklemt. Dan blijft de motor meteen vanzelf rechtop staan en heb je dus de handen vrij om de spanriemen te bevestigen.

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Vergelijkingstest 5 naked bikes

Vergelijkingstest 5 naked bikes

reactie(s) - 19 januari, 2023

Naakt en sterk zijn ze allemaal, maar dan is de vraag: willen we met een twin naar Tirol of met een vierpitter naar ...
Eerste test Honda CRF300 Rally

Eerste test Honda CRF300 Rally

reactie(s) - 19 januari, 2023

Met meer punch, een grotere tank en nog een trits updates stuurde Honda zijn kleinste allroad afgelopen jaar op ...
Eerste Test Honda CB750 Hornet

Eerste Test Honda CB750 Hornet

reactie(s) - 8 december, 2022

Het is druk in het naakte middensegment en het wordt nog drukker. Ook Honda wil komend seizoen een partijtje ...
Vergelijkingstest 4 adventures

Vergelijkingstest 4 adventures

reactie(s) - 8 december, 2022

Ducati meldt zich na vele decennia afwezigheid met de DesertX vol bravoure terug in het segment van de grote ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-