+ Plus

Motornieuws 2022

Dit jaar stonden ze niet meer opgesteld in het Kawasaki-gamma, de H2 SX en de H2 SX SE, maar komend jaar verwelkomen Kawasaki-dealers de tweede generatie van deze compressorkanonnen in hun showrooms. En daar heeft Kawasaki een berg extra elektronica tegenaan gegooid, waaronder een Bosch-radarsysteem met adaptieve cruise control en dode-hoek-detectie.

Uiterlijk en motorisch zijn beide 2022-modellen op wat kleine Euro5-aanpassingen na nauw verwant aan hun voorgangers, maar daar viel wat aerodynamica en vermogen betreft toch al weinig over te klagen. Ook in de nieuwste trim is de 998cc compressor-viercilinder dus goed voor 200 pk bij 11.000 toeren. Om aan de Euro5-norm te voldoen is het uitlaatsysteem herzien, waarbij de voordemper is komen te vervallen ten faveure van een einddemper met meer volume, een grotere katalysator in de collectorpijp en een sub-katalysator in de einddemper. Ook de lay-out van de uitlaatbochten is gewijzigd, met als bijkomend voordeel meer koppel tussen 4.000 en 8.000 toeren, een toerengebied waarin je veelvuldig vertoeft.
Groter nieuws is ongetwijfeld de toepassing van een Bosch-radarsysteem, met de voorste sensor onder de koplamp zit en de achterste in het achterspatbord. Dat is gekoppeld aan een nieuwe IMU en ECU en werkt onder de noemer Advanced Rider Assistance Systems (ARAS). Onderdeel daarvan is adaptieve cruise control, waarbij het systeem er automatisch voor zorgt dat je een veilige afstand houdt tot het voertuig voor je (zie overigens ook de test van dergelijke systemen verderop in deze MotoPlus). Middels Forward Collision Warning (FCW) kan het ook waarschuwen als een botsing met een voor je rijdend voertuig dreigt. De achterste radarsensor houdt de omgeving van de motor in de gaten en waarschuwt middels een led-signaal in de spiegels als er zich een voertuig in de blinde hoek bevindt, Blind-Spot Detection (BSD).
Daarnaast is het uitgebreide pakket elektronica, met onder andere geïntegreerde power modes, rijmodi en tractiecontrole, dat al op de H2 SX zat nog uitgebreid met Vehicle Hold Assist (VHA), wat stoppen en wegrijden op een helling vergemakkelijkt. Ook nieuw is ESS, Emergency Stop Signal, waarbij het achterlicht snel begint te knipperen als je plotseling heel hard moet remmen.
En nu we toch helemaal in de afkortingen zitten; met het KIPASS-keyless-sleutelsysteem kan de H2 SX van afstand van het stuurslot worden gehaald en op contact worden gezet. Standaard is verder een Tyre Pressure Monitoring System (TPMS), dat je bandenspanning in de gaten houdt, handvatverwarming en een USB-aansluiting onder het zadel. Alle info over de diverse actieve systemen vind je terug op een nieuw 6,5 inch TFT-display, dat gekoppeld kan worden aan de Kawasaki SPIN-app, waarmee je middels je smartphone nog veel meer info op het dashboard kunt toveren.
Anders dan de ‘standaard’ H2 SX is de SE-versie voorzien van Brembo Stylema monobloc remklauwen. Beide modellen hebben overigens een nieuwe Bosch 10.3ME ABS-module. En net als de Versys 1000SE is de H2 SX SE voorzien van elektronische Showa-Skyhook-vering.
Beide modellen komen er in zwart/groene kleurstelling met kleine onderlinge verschillen. Een prijs is nog niet bekend.

 

Kawasaki Versys 650 mét tractiecontrole
Waar de Versys 1000-modellen afgelopen modeljaar een update kregen, is het voor 2022 de beurt aan de Versys 650, die onder andere een facelift krijgt én tractiecontrole.
Een blik op de voorzijde en de vollere flanken van de 650 volstaat om te zien dat het design van de lichte crossover nu als twee druppels water lijkt op dat van de Verys 1000. Het compacte snaveltje, de vorm van de neus; het zijn nu echte familietrekken geworden. Dat geldt ook voor het nieuwe ruitje dat middels een stelsysteem, dat we van de 1000 en de Ninja 1000SX kennen, makkelijk en snel in vier standen over een totaal stelbereik van 80 millimeter te verstellen is en met name het reiscomfort ten goede komt. Achter dat ruitje heb je trouwens zicht op een nieuw 4,3 inch TFT-dashboard met smartphone-connectiviteit. Ook is de 650 rondom voorzien van led-verlichting, inclusief de mooi compacte knipperlichten voor en achter.
Net als de vering en de bekende 17 inch wielen is ook de zuinige 649cc metende en 67 pk sterke paralleltwin ongewijzigd gebleven. Wel is er nu standaard tractiecontrole met twee modi aan boord. De eerste is het meest sportief en grijpt relatief laat in, terwijl de tweede modus eerder ingrijpt zodra er wielspin ontstaat. Daarnaast kan de tractiecontrole ook worden uitgeschakeld. Overigens kent tractiecontrole van de 35kW-uitvoering van de nieuwe Versys voor het A2-rijbewijs slechts één modus en ook deze kan naar wens worden uitgeschakeld. De nieuwe Versys 650 staat vanaf februari 2022 bij de dealer in de kleuren groen/zwart, zwart/grijs/rood en zwart. De prijs wordt op een later moment bekendgemaakt.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...