+ Plus

Motornieuws 2020 – elektrische motoren

Elektrische merken als Energica en Zero beginnen inmiddels aardig ingeburgerd te raken en met de Livewire heeft ook een traditiemerk als Harley-Davidson inmiddels een volwaardige elektrische motorfiets in de line-up. Maar tijdens de afgelopen EICMA in Milaan was er nog veel meer te zien op elektrisch gebied, waarbij met name ook het vervagen van de grenzen tussen elektrische motoren en fietsen opvallend was.

Kymco RevoNEX
Elektrisch met zes versnellingen
Afgelopen jaar liet Kymco met de SuperNEX al een elektrisch supersport-concept op de EICMA zien, dit jaar lieten de Taiwanezen de daar van afgeleide RevoNEX zien. Een stoere naked, die in 2021 op de markt moet komen. Alhoewel Kymco niet echt scheutig met informatie was, zijn er inmiddels toch wat details bekend. Zo heeft deze RevoNEX een zesversnellingsbak, kettingaandrijving, tractiecontrole, launch controle en ABS. Een sprintje van 0 naar 100 km/uur zou in 3,9 seconden mogelijk moeten zijn, een spurt naar de top van 205 km/uur in 11,8 tellen. En dat geschiedt niet in stilte, want het al van de SuperNEX bekende kunstmatig gegenereerde motorgeluid siert ook deze RevoNEX. Accupakket en elektromotor huizen tussen de forse profielen van een aluminium brugframe. En de verdere aankleding mag er ook zijn met led-koplamp, upside-down-voorvork en achterschokdemper van Öhlins en remmerij van Brembo.

Hadin
E-cruisen in Harley-stijl
Forse treeplanken, een hoog stuur en een echte zitkuil als zadel. Deze machine ademt vanuit al zijn poriën ‘cruiser’. Maar ‘Hadin’? Nooit van gehoord. Dit merk staat sinds 2016 in Amerika geregistreerd, maar is echter Chinees. De cruiser moet ongeveer 61 pk vermogen leveren en daarmee moet een flinke 270 kilo gewicht in beweging worden gezet. Het accupakket moet met snellader in dertig minuten tot 80 procent op te laden zijn, terwijl de normale laadtijd op zes tot acht uur zou liggen. De actieradius bedraagt zo’n 160 kilometer. De Hadin is ‘keyless’ te bedienen en kan worden verbonden met een smartphone. Opvallend zijn ook de camera’s aan de voor- en achterzijde van deze E-cruiser.

Kawasaki EV-project
Kawa nu echt groen
Groen speelt bij Kawasaki altijd een grote rol. Op de EICMA werden we voor het eerst verrast door een prototype van een ‘groene’ elektromotor. Een interessant prototype, want middels een patentaanvraag had Kawasaki eerder al een accu-wisselsysteem voor deze machine, formaatje Ninja 400 laten vastleggen. Om dat mogelijk te maken is het frame zo ontworpen dat de volledige linkerzijde geopend kan worden. De elektromotor zit bij het concept onder het accupakket.
Voor deze patentaanvraag had Kawasaki ook al een vloeistofgekoelde elektromotor vast laten leggen. Net als bij een verbrandingsmotor, heeft ook een elektromotor een bepaald temperatuurvenster waarin er optimaal gepresteerd kan worden. Dit is middels vloeistofkoeling bijzonder goed te controleren. En laat dat nou precies zijn waar het Kawaski-octrooi op gericht is. Hierin is een conventionele motorfiets te zien, met in plaats van een brandstoftank een accupakket. De elektromotor zit, samen met de versnellingsbak, onderaan. Daar waar Kawasaki bij de accu’s kiest voor luchtkoeling, die via een soort ram-air systeem langs het balhoofd loopt, worden de motor en versnellingsbak voorzien van vloeistofkoeling. De hiervoor benodigde radiateur bevindt zich aan de voorzijde.
Hoe dat er in de praktijk uitziet, werd op de afgelopen EICMA duidelijk. Daar werd, zonder er al te veel aandacht erop te vestigen, het EV-project getoond. Goed te zien daaraan was in ieder geval de conventionele ketting-eindaandrijving, met daarvoor een vierversnellingsbak. Een andere opvallende eigenschap is een duimrem op het stuur, die kan worden gebruikt om de terugwinning te beïnvloeden. Betekent dit alles dat Kawasaki in een vergevorderd stadium is met haar EV-project? Om eerlijk te zijn: geen idee. Maar we hopen op de Eicma van 2020 de eerste elektrische Kawa te zien.

RMK E2
Koele Finse kikker
Finland is geen land met een rijke historie als motorfabrikant, maar als het aan RMK Vehicle Corporation ligt, komt daar snel verandering in. Met hun elektrische E2 hebben ze namelijk grootse plannen. Bijzonder opvallend aan het prototype is het naafloze achterwiel. In dat achterwiel is namelijk de 50 kW en 320 Nm sterke elektrische motor in ringvorm verwerkt. De e-motor neemt daarmee ook de remwerking aan de achterzijde op zich. De topsnelheid ligt volgens de Finnen op 160 km/uur en de actieradius op 200 kilometer. Met een extra accu zou dat 300 kilometer moeten zijn. Als laadtijd geeft RMK twee à drie uur op. De Finnen hebben het geheel verpakt in een haast klassiek ogend jasje met een aluminium brugframe met brede profielbalken. De voorzijde wordt afgeveerd door een conventionele upside-down-vork, terwijl de swingarm volgens het Cantilver-principe centraal op het frame afsteunt. Naar verwachting komt de Finse RMK E2 ergens in de loop van komend jaar op de markt. De basisprijs gaat zo’n 25.000 euro bedragen.

En dan nog even dit…
De afgelopen jaren doken ze op de EICMA al sporadisch op tussen de nieuwe motorfietsen, elektrisch aangedreven fietsen, meestal van het kaliber uit de kluiten gewassen mountainbike, maar dit jaar leek het aanbod groter dan ooit tevoren. Naast traditionele fietsfabrikanten pakten ook traditionele motormerken als Harley-Davidson, Husqvarna en Ducati uit met een flink aantal elektrische fietsen, waarmee de grenzen tussen elektrische fietsen en motoren meer en meer lijken te vervagen en fabrikanten meer en meer naar compleet andere doelgroepen beginnen te lonken. Niet in een rol als motorfabrikant, maar als mobiliteitsproducent. Dat gaat ongetwijfeld nog interessante kruisbestuivingen opleveren.

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...