+ Plus

Motornieuws 2019: Yamaha

Kondigde Yamaha vorig jaar nog de Grand Tourer-editie van de Tracer 900 aan, is het nu de beurt aan het kleinere broertje. Net als de driecilinder wordt de Tracer 700GT standaard geleverd met een zijkofferset voor een nog groter toerpotentieel. Aan de andere kant van het spectrum, bij de supersport-machines, is het de YZF-R125 die volledig vernieuwd is voor 2019.

Gezien het succes van de MT-07 en Tracer 700, is de komst van de Tracer 700GT alles behalve een verassing. Neem niet weg dat de meer toergeoriënteerde machine een zeer welkome aanvulling is binnen het gamma van Yamaha. De kwaliteiten die we kennen van de populaire tweecilinders, aangevuld met een hoog touring-windscherm, ergonomisch zadel en bijpassende 20-liter zijkoffers. Technisch gezien is de machine namelijk onveranderd gebleven, wat inhoudt dat de Tracer 700GT wordt aangedreven door een 689 cc paralleltwin. De nieuwe motor wordt geleverd in de kleuren Phantom Blue, Tech Black en Nimbus Grey.

Groter zijn de vernieuwingen bij de 2019 YZF-R125. Naar eigen zeggen de meest geavanceerde 125cc supersport-machine die Yamaha ooit ontwikkeld heeft. Zo is de watergekoelde vierkleps eencilinder geheel opnieuw ontworpen. Het resultaat is meer koppel, een bredere en soepelere vermogensafgifte en een lager brandstofverbruik. Dat is onder meer te danken aan het nieuwe Variable Valve Actuation-systeem, wat zorgt voor een optimale kleppositie bij verschillende toerentallen.

Het chassis van de R125 is tevens op een flink aantal punten verbeterd, waardoor de motor betere stuureigenschappen en een verbeterde wendbaarheid heeft gekregen. Het slanke en scherp getekende kuipontwerp is duidelijk geïnspireerd op de YZF-R1. Verder is de 125cc voorzien van een nieuwe, eenvoudig verwijderbare, 11-liter brandstoftank en even nieuwe naar de MotoGP-gestileerde cockpit. Dit LCD-display bestaat onder meer uit een duidelijk afleesbare toerenteller met indicatiebalken en een grote digitale snelheidsmeter, schakelindicator, een versnellingsindicator en een display met de Variable Valve Actuation status.

Om optimaal gebruik te kunnen maken van de nieuwe motor, is de YZF-R125 uitgerust met een bredere 140/70-17 achterband. Om het geheel tot stoppen te manen, is de machine voorzien van een Ø 292 mm schijfrem vóór en de Ø 230 mm schijfrem achter. Dit systeem is voor het 2019-model verder verfijnd met onder meer een herziene remleidingen en een nieuwe achterremklauw.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...