+ Plus

Motornieuws 2015: Yamaha

Op de valreep konden we in deze MotoPlus nog wat nieuwe Yamaha-modellen meenemen, die op de Intermot in Keulen werden gepresenteerd. De ‘good old’ XJR1300 werd in een aanstekelijke custom-stijl opgefrist, terwijl de nostalgie ademende XJR1300 Racer op onversneden wijze laat zien wat je zoal met een XJR kunt doen. De MT-07 krijgt een stuntbroertje in de vorm van de Moto Cage-uitvoering.

XJR1300 EN XJR1300 RACER
Dat Yamaha nauwe banden onderhoudt met een select gezelschap uitmuntende custom-bouwers als Wrench Monkees en DEUS Ex Machina is goed te zien aan de nieuwe XJR1300 en XJR1300 Racer. Oude wijn in nieuwe zakken horen we de grootste zuurpruimen nu denken? Strikt bekeken misschien wel, technisch bleef alles aan de luchtgekoelde 1.250 cc metende viercilinder hetzelfde, maar de nieuwe verpakking is er wel een om je vingers bij af te likken. Alsof er in de Yamaha-fabrieken een shop-in-shop-hoekje van deze customizers is ingericht. Het gespierde voorkomen van de dikke 98 pk sterke vierpitter wordt op aangename wijze benadrukt door de slanke, race-geënte 14,5 liter benzinetank en een kleinere koplamp, terwijl het nieuwe korte solozitje voor de echte custom-look zorgt. Het zwart gespoten 4-in2-in-1 uitlaatsysteem met slanke einddemper is al net zo gezichtsbepalend, terwijl de aluminium zijpanelen warm en subtiel knipogen naar de racers uit de ‘Seventies’. Gelukkig zijn oude bekenden als de Öhlins stereo achterschokbrekers gebleven om het plaatje te completeren. Dankzij het nieuwe design en de eenvoudige constructie, waarbij er een streep door alle overbodige onderdelen is gezet, kun je nieuwe XJR thuis makkelijk nog verder customizen. Hoe ver je daar in wilt gaan, is helemaal aan jezelf….
Waar de XJR1300 is geïnspireerd op de ‘Rhapsody in Blue’ van Keino, is de pure nostalgie ademende XJR1300 Racer geënt op de XJR1300 Eau Rouge van de DEUS Ex Machina uit 2013. Met dit project demonstreert Yamaha op prachtige wijze wat er met gebruik van een pakket speciale Yamaha-onderdelen allemaal mogelijk is met een standaard XJR1300. Met een aantal uitgekiende extra’s heeft de XJR de opwindende uitstraling van een strakke café racer gekregen. Een stel clip-ons, een carbon kuipje en een kort carbon voorspatbord laten de ‘Seventies’ herleven. Door die clip-ons is de zitpositie ook sportiever en meer naar voren gericht dan bij de standaard XJR het geval is. Aan de achterzijde wordt het plaatje compleet gemaakt met een bijpassende duocover. Het kleurpalet voor de Racer is identiek aan dat van de XJR1300 en de Racer kan verder helemaal naar eigen hand worden gezet.

MT-07 MOTO CAGE
Na de succesvolle lancering van het Yamaha MT-09 en MT-07 wordt het MT-platvorm komend jaar uitgebreid met een nieuwe MT-07-variant, de ruige Moto Cage. Met deze op de stuntwereld geïnspireerde uitvoering laten de Japanners een meer extreme kant van de Dark Side zien. Opvallend is uiteraard het levende kleurenschema met een matgrijze basiskleur en rode accenten op tank en kontje. Daarnaast telt deze Moto Cage nogal wat speciaal ontworpen extra’s, waaronder aan het frame bevestigde motorprotectoren, extra protectie in de vorm van een opgeschroefde buisconstructie, lichtgewicht handkappen, een verstelbaar schermpje, rode radiateurcovers, een beschermende stickerset en een nieuw duozadel. Als een finishing touch is de MT-07 Moto Cage voorzien van een opvallend rood voorwiel en een zwart achterwiel met subtiele rode ‘pin stripe’. Wil je ook in akoestische zin opvallen met deze MT-07, die komende maand al leverbaar wordt, dan kun je nog kiezen voor het optionele lichtgewicht Akrapovic uitlaatsysteem.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.