+ Plus

Motornieuws 2011: Honda Crossrunner

De geruchten dat Honda met een nieuws soort allroad zou komen op basis van een V4-blok werden steeds hardnekkiger en sinds enige tijd ook niet ontkent door de Honda-mensen. Maar toch doet Honda de motorwereld versteld staan: hun nieuwerwetse Crossrunner kreeg namelijk niet het VFR1200-blok als basis, maar is geconstrueerd rond de techniek van de al bijna vergeten VFR800 VTEC!Precies één foto gaf Honda aan de vooravond van de vandaag geopende Eicma-show in Milaan vrij van hun grote 2011-nieuws. Net op tijd voor MotoPlus om die alvast mee te nemen in deze uitgave en je te verbazen. Net zoals wij verbaast waren, toen we de email-bijlage openden en deze Honda op ons beeldscherm verscheen. Oef… “Het is een bijzonder kind,” zou Herman Finkers zeggen. De Crossrunner, zoals Honda’s nieuwste model heet, is wat ze in de autowereld een zogenaamde crossover noemen: een mix tussen twee reguliere modellen. In dit geval is dat dus een mix tussen een handzame naked bike en een stoere allroad.De voorkant van de motor ziet er stoer uit, met een hoog geplaatst stuur en kort snaveltje met ehhh… zeg maar Duitse trekjes. Volgens Honda is de vorm van de stroomlijn tot stand gekomen na meer dan 120 sessies in de windtunnel voor een optimale windbescherming en een goede stabiliteit van de machine op snelheid. Het dashboard is trouwens ‘zwevend’ gemonteerd achter de ruit en zit ook vrij hoog waardoor het optimaal in het blikveld valt. De achterpartij is minder spectaculair en zou zo uit een CBF kunnen komen. Het enige dat aan daaraan opvalt is de eenarmige achterwielophanging en de kettingaandrijving.Die kettingaandrijving verraad ook al dat we hier niet met de moderne VFR1200-aandrijflijn te maken hebben, maar de kenner had ook al aan het aluminium brugframe en aan de vorm van het motorblok gezien dat de techniek van Crossrunner afkomstig is van de Honda VFR800 VTEC. In MotoPlus 6 van 24 maart publiceerden we nog een vergelijkingstest tussen de nieuwe VFR1200 en ‘oude’ VFR800, met als conclusie dat die ‘gouwe ouwe’ 800 nog steeds een dijk van een machine was, zij het dat hij voor een ‘GT’ wat pure prestaties tekort kwam met zijn 109 pk topvermogen. En alhoewel Honda zich momenteel nog in nevelen hult voor wat betreft het topvermogen van de Crossrunner, lijkt voor dit concept die 109 pk wel ruim toereikend. Waarbij het erg mooi zou zijn als Honda er in is geslaagd om het VTEC-systeem andermaal te optimaliseren voor een nog soepelere overgang tussen het tweekleps-gebruik (lage toerentallen) en het vierklepsgebruik (hoge toerentallen). In theorie is deze vernuftige hoogwaardige constructie immers subliem voor èn trekkracht onderin èn een stevig topvermogen, maar in de praktijk was de overgang tussen deze twee werkgebieden altijd wel erg goed voelbaar (en hoorbaar). We zijn dus heel erg benieuwd of Honda dit nieuwe motorfietsconcept ook een nieuw motorgevoel mee heeft gegeven.Ook over het brandstofverbruik en de inhoud van de benzinetank zwijgt Honda nog, laten we hopen dat men van de Crossover ook een lekkere gebruiksmotor heeft weten te maken, met een laag verbruik en dito tankinhoud voor een stevige actieradius. Uit de eerste beperkte gegevens blijkt wel dat Honda wel heel veel aandacht heeft besteed aan de fijne, lineaire gashendelreactie van de nieuwe Crossrunner.Dankzij de lage uitlaatdemper kon de zadelpartij slank blijven, terwijl de zithoogte van rijder en passagier ook binnen de perken zijn gebleven. Als passagier toren je dus niet hoog boven de machine uit. Het rijwielgedeelte leunt in grote lijnen sterk op dat van de VFR800, met zijn aluminium brugframe, in het motorblok gelagerde enkelzijdige swingarm, monoschokbreker met Pro-Linksysteem en ‘zwevend’ gemonteerde voetsteunen, die niet aan het hoofdframe vastzitten, maar aan de swingarmas en het motorblok. Het brugframe zorgt met zijn twee liggers langs de cilinderblokken voor veel stijfheid: het rijwielgedeelte was altijd één van de sterkte punten van de VFR800, dus het was ook niet echt nodig om hiervoor het wiel opnieuw uit te vinden. Keerzijde daarvan is wel dat de VFR800 nooit als een lichtgewicht te boek stond: rijklaar met 22 liter benzine weegt die immers 253 kilo en alhoewel de Crossover beduidend lichter oogt, zal het ons benieuwen of die onder de 230 kilo zal komen. Standaard wordt deze nieuwe Honda wel uitgerust met een gecombineerd remsysteem en ABS. Op korte termijn hopen we je meer details te kunnen geven.

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-