+ Plus

Motornieuws 2010: Diverse merken

HUSQVARNA TE630/SM630Met de TE630 en SM630 lanceert Husqvarna de opvolgers voor de TE610 en SM610. Beide modellen zijn optisch aangepast en hebben met 600 cc exact 30 cc meer longinhoud gekregen. Bovendien heeft het blok nu twee bovenliggende nokkenassen in plaats van één. Dat alles geeft het blok wat meer slagkracht. Beide 630’s worden in februari leverbaar. MV AGUSTA F4Een kwartet vierkante in plaats van een viertal ronde uitlaten. Wie dacht dat dit de enige wijziging aan MV Agusta’s F4 was, vergist zich. Schromelijk zelfs, want volgens MV Agusta is de F4 voor 85% nieuw en vooral lichter. Liefst 10 kilo! Dat zit voor een deel in de lichtere wielen, maar ook op andere punten is winst geboekt. Frame, swingarm en motorblok zijn ook aangepakt en het blok heeft nu een balansas, een slipper clutch, traction control, een nieuw injectiesysteem en bovendien de variabele venturi’s van de Tamburini uitvoering. De paardenstal telt nu 186 pk en vooral het koppel onderin is flink toegenomen. Opvallend is dat de F4 nu als een enkel model geleverd gaat worden (vanaf februari) en dus niet meer in een solo en biposto uitvoering. Een seatcover wordt los verkrijgbaar. Nog opvallender is de nieuwe prijs, want de 2010 F4 gaat in Nederland € 21.700,- kosten en dat is liefst € 4.300,- minder dan de F312RR momenteel kost. Volgens MV Agusta is deze opmerkelijke prijsdaling het directe gevolg van slimmer produceren en ontwerpen, waarbij onder andere veel tijd is bespaard in de productielijn. [Bild: 0FDE6671]MOTO MORINI GRANFERROOok Moto Morini gaat mee in de motard-hype met deze nieuwe Granferro, die in grote lijnen gebaseerd is op de Granpasso allroad. Ook deze Granferro heeft de van Morini bekende Bialbero CorsaCorta 1187 cc V-twin met in dit geval 126,5 pk vermogen. Het blok hangt in het eveneens bekende Verlicchi stalen vakwerkframe, maar door de opvallende aankleding heeft deze Granferro een geheel eigen gezicht. Daarbij springt vooral het opvallende front er uit met het snavelvormige spatbord dat doorloopt in het windscherm en wordt geflankeerd door twee kleine koplampen. Ook carbon voorspatbord met ingebouwd stadslicht is een bijzondere constructie. De brede tank is overgenomen van de Granpasso en dat is goed nieuws, want dat betekent dat er maar liefst 27 liter benzine in kan, uitzonderlijk veel voor een motor in deze klasse. Vering en remmen zijn van hoog niveau met een volledig instelbare Marzocchi voorvork en Öhlins achterschokbreker en radiaal gemonteerde Brembo remklauwen en 320 millimeter remschijven. [Bild: DORSODURO_FACTORY]APRILIA DORSODURO FACTORYJe kon er op wachten natuurlijk, deze Dorsoduro Factory. Net als de Factory-uitvoeringen van Aprilia’s sportiefste modellen heeft ook de Dorsoduro een net even wat meer aangeklede broer gekregen met een speciale kleurstelling, een goudkleurige Sachs voorvork met stelmogelijkheden voor veervoorspanning en uitgaande demping, een eveneens nieuwe en volledig instelbare achterschokbreker, nieuwe radiaal gemonteerde Brembo’s en wave remschijven en veel carbon. [Bild: SHIVER_Aprilia]APRILIA SHIVERDe Aprilia Shiver duikt sportiever en agressiever modeljaar 2010 in met niet alleen nieuwe kleuren, maar ook een aantal andere aanpassingen. Zo is het kleine stuurkuipje nieuw en zijn de conventionele remschijven vervangen door wave schijven. Ook de ergonomie is verbeterd door nieuwe voetsteunen, een ander stuur en een 5 millimeter smaller zadel. [Bild: 0FDE6681]OSSA TR280I TRIALTerug van weggeweest is het roemruchte Spaanse trialmerk Ossa. Met de fraaie TR280I brengen de Spanjaarden een trialmachine met opvallende techniek. Zo heeft de 272 cc tweetakt een injectiesysteem en luchtfilter aan de bovenzijde van het blok en helt de cilinder, net als bij de Yamaha YZ450F crosser, iets achterover. Hierdoor loopt het inlaattraject bijna verticaal achter de benzinetank, die op zijn beurt omwille van een betere gewichtsverdeling op de plek zit waar bij een trialmotor doorgaans de radiateur zit. Deze zit nu achter de tank. Het rijwielgedeelte wordt gevormd door een chroommolybdeen stalen frame, een in de trialwereld ongebruikelijke upside-down voorvork van Marzocchi upside-down en een luxe Öhlins TTX achterschokbreker. De productie van de nieuwe Ossa staat gepland voor juni 2010. [Bild: IMG_1313]CR&S DUUDe Italiaanse specialbouwer CR&S presenteert met de DUU (Milanees dialect voor twee) een nieuw en bruut ogend modulair concept op basis van een Amerikaanse 1916 cc S&S X-Wedge V-twin. Klanten kunnen op deze bijzondere basis deze DUU naar eigen wens uitbouwen. De eerste handgemaakte machine wordt in 2011 verwacht en de prijzen beginnen bij een flinke € 20.000,-. [Bild: 690_Duke_R]KTM 690 DUKE REen Oostenrijks inkoppertje is deze R-uitvoering van de 690 Duke. Net als alle andere R-uitvoeringen van KTM heeft ook deze Duke een oranjekleurig frame en verbeterde vering, maar daarmee is de kous nog niet af. Ook het blok van de Duke is iets gekieteld. Door een iets langere slag (84,5 in plaats van 80 millimeter) is de longinhoud gegroeid van 654 cc naar 690 cc en dat zorgt er samen met een iets hogere compressie (12,5 : 1 in plaats van 11,8 : 1) voor dat de dikke éénpitter er nu maar liefst 70 pk bij 7.500 tpm uit pompt. Dat zijn er vijf meer dan de standaard Duke. Ook het koppel is met 70 Nm bij 5.000 tpm net iets voller dan de 67 Nm bij hetzelfde toerental van de normale versie. Opvallend is verder het carbon voorspatbord en de mededeling dat de service-interval van de LC4-modellen is vergroot van 5.000 naar 7.500 kilometer. [Bild: IMG_1326]KTM 125 CONCEPTBijna productierijp is een tweetal 125 cc conceptmachines, waarmee de Oostenrijkers op korte termijn een jonger publiek aan zich wil binden. De door huisontwerper Kiska Design ontworpen machines combineren een fris en trendy uiterlijk met een bij KTM in eigen huis ontwikkelde vloeistofgekoelde 15 pk sterke 125 cc viertakt met dubbel bovenliggende nokkenassen en vier kleppen. Het blok hangt in een stoer vakwerkframe van dikke metalen buizen en ook op de verdere aankleding lijkt niet bezuinigd met WP vering voor en achter, Brembo remmerij met radiaal gemonteerde klauw en lichtmetalen wielen. Nu maar hopen dat al die luxe de prijs niet tot een voor de jeugd onhaalbare hoogte opstuwt. [Bild: IMG_1310]HEADBANGER MOTORCYCLESHigh Flyin’, Hollister, Foxy Lady. Namen die je niet in eerste instantie associeert met iets met twee wielen en een motorblok, maar eerder met Amerikaanse bommenwerpers uit WO II. Toch zijn dit de namen van een trio op klassiek Amerikaanse leest geschoeide customs van Headbanger Motorcycles. De drie Amerikanen hebben een luchtgekoeld RevTech V-twin met een cilinderinhoud variërend van 1.450 cc tot 2.000 cc. Alle modellen zijn voorzien van carburateurs, maar voldoen wel aan de Euro3-emissieeisen. [Bild: IMG_1306]ROSSI’S SPEELTJEValentino Rossi is van plan om een dirttrack oval bij zijn huis aan te laten leggen en om daar op te rijden, heb je natuurlijk het juiste speeltje nodig. Dat speeltje, de Zaeta, werd door Rossi’s vader Graziano, Massimo Rizzo en Paolo Chaia op de wielen gezet. Resultaat is een slechts 101 kilo wegende minimalistische machine, die maar twee dingen wil: linksom en zand vreten. Dat moet geen probleem zijn, want de 485 cc vloeistofgekoelde ééncilinder viertakt die open en bloot in het vooronder ligt, produceert een dikke 68 pk. [Bild: Speed_Triple_SE + Bonneville_Sixty]TRIUMPH SPECIALSGeen nieuwe modellen bij Triumph, wel twee bijzondere specials: de Bonneville Sixty en de Speed Triple SE. De Special Edition van de Speed Triple heeft naast een two-tone kleurstelling verbeterde vering met een zachtere achterschokbreker en nieuwe binnencomponenten voor voor- en achtervering. De Bonneville Sixty kenmerkt onderscheidt zich door het speciale two-tone spuitwerk en door het feit dat er slechts 650 stuks van gemaakt worden, iets dat wordt versterkt door een genummerd plaatje op het stuur en een certificaat van echtheid.

Lees meer over

Triumph Yamaha

Gerelateerde artikelen