+ Plus

Motornieuws 2008: Suzuki (2)

De vorige generatie Suzuki GSX-R600/750 was misschien wel de beste ooit. De nadruk voor de 2008-modellen lag dan ook op het verfijnen van het bestaande pakket, maar dan wel met een compleet nieuwe jas. ‘Way of Life’, luidt de nieuwe huiskreet bij Suzuki nu het vertrouwde ‘Ride the Winds of Change’ is bedankt voor bewezen diensten. Ook Suzuki’s S-DMS, het systeem waarmee je kunt kiezen uit verschillende motormappings, zou je al bijna een ‘Way of Life’ kunnen noemen, want na de GSX-R1000, de B-King en de nieuwste Hayabusa hebben nu ook de 2008-modellen van de GSX-R600 en 750 een toverknopje met drie standen op de rechter stuurhelft. Maar er valt uiteraard meer nieuws te noteren bij de tweejaarlijkse update van de lichtste Gixxers. Volledig vernieuwd kuipwerk bijvoorbeeld, alhoewel je dat na een eerste snelle blik misschien niet zou zeggen. De gelijkenissen met de huidige jaargang lijken evident, maar kijk je wat aandachtiger dan vallen direct de niet alledaagse demper en de volledig gelifte neus met een scherper gesneden koplampunit met drie lampen op. Onder die lampen zitten nieuwe Ram-Air inlaten, die zo dicht mogelijk bij het midden van de neus zijn gepositioneerd voor een efficiëntere luchtstroom richting airbox. Het opgefriste kuipwerk is om aërodynamische redenen ter hoogte van de clip-ons een tikje breder geworden en naar onderen toe juist iets smaller. Ook het kontje ontkwam niet aan de tekentafel. Bijzonder gelikt zijn ook hier de reliëflogo’s op de zijkant van de kuip. Een beetje vreemd is dat de blauwwitte uitvoering dan weer niet zo’n logo heeft. Aangezien de vorige GSX-R-generatie al aan de Euro3-norm voldeed, verraadt de forsere demper een aantal inwendige aanpassingen. Wijzigingen die vooral betrekking hebben op het verfijnen van het beproefde GSX-R recept. De wapenfeiten voor de 600 behelzen efficiëntere inlaatpoorten, nieuwe verbrandingskamers, dunner uitgevoerde cilinderwanden en nieuwe zuigers, waardoor de compressie stijgt van 12,5:1 naar 12,8:1. De uitlaatklepdiameter is iets toegenomen naar 25 mm en dat moet er samen met een gewijzigd nokprofiel voor zorgen dat de 600 harder een bocht uit te jagen is. Om pompverliezen en mechanisch vermogensverlies nog verder te reduceren zijn de ventilatiegaten tussen de cilinderboringen onder de zuigers vergroot van 39 naar 41 mm. Dat laatste is ook in het cilinderblok van de 750 doorgevoerd, die verder ook nieuwe zuigers heeft gekregen. Verder hebben beide modellen een nieuwe startmotor en dynamo.Verfijnd is ook het injectiesysteem met de compacte dubbele gasklephuizen. Het systeem wordt door een nieuwe, lichtere computer (ECM) bediend en de dubbele injectoren hebben nu acht vernevelingsgaatjes in plaats van vier voor een betere verneveling en verbranding. Bovendien is de primaire injector wat steiler en meer boven de inlaatpoort gepositioneerd voor een betere gasrespons. Daarnaast heeft de 750 langere inlaatkelken gekregen om een wat extra stevige vuist in het middengebied te kunnen maken. De tankinhoud is trouwens met een halve liter toegenomen tot 17 liter. Onder de tank ligt geluidwerend materiaal om het mechanisch geluid wat in de kiem te smoren. Weinig nieuws onder de zon wat het frame van beide Gixxers betreft. Daar was ook weinig reden toe, want het maakte onderdeel uit van een alom geroemd rijwielgedeelte. Het uit vijf delen bestaande hoofdframe is dus ongemoeid gelaten. Wel is het subframe op de 2008-modellen wat eenvoudiger en lichter uitgevoerd. Beide GSX-R-en hadden al high- en low-speed instelbare ingaande demping op de achterschokdemper, de GSX-R750 heeft die stelmogelijkheid komend jaar ook op de upside-down voorvork. De binnenste vorkpoten van de 750-vork hebben trouwens ook een nieuwe chroomcoating. Interessanter is het nieuws dat beide voorpartijen voortaan in toom worden gehouden door een elektronisch aangestuurde stuurdemper. Minder demping bij lagere snelheden en meer demping bij het vlottere stuurwerk moet de vorige stuurdemper, die nogal zwaar dempte op lage snelheid, doen vergeten. Verder is er waar mogelijk ook op onafgeveerd gewicht bespaard. De driespaaks aluminium gietwielen zijn door een nieuwe spaakconfiguratie met licht gebogen spaken niet alleen stijver en sterker maar ook een stukje lichter. Om die wielen zijn trouwens speciaal voor de 600 en 750 ontwikkelde nieuwe Bridgestones gelepeld. Ook aan de remschijven is geschaafd. Ze zijn met 5,0 mm 0,5 mm minder dik en ook op de bevestigingsboutjes van de schijven is gewicht bespaard. De hoofdremcilinder is nieuw en moet vooral het goede gevoel in het remhendel bevorderen. Een nieuwe jas en onderhuids veel finetuning, dat gaat kort door de bocht op voor de 2008-versies van Suzuki’s GSX-R600 en 750. Ongetwijfeld goed voor een stukje vermogenswinst, ook al heeft Suzuki daarover nog niets bekendgemaakt. De strijd tegen de kilo’s lijkt in ieder geval gestaakt, want beide Gixxers zetten in 2008 2 kg extra op de schaal; 163 kg voor de 600 en 165 kg voor de 750. [Bild R600 gross]Gelikt wit voor de nieuwe GSX-R600. En jawel, hij komt ook naar Nederland.[R750]Zowel de GSX-R600 als deze 750 kregen nieuw kuipwerk en werden motorisch en rijwieltechnisch verfijnd. [Headlight]Scherpere en agressievere neus met opvallende koplamppartij.[Taillight]Het kontje is een stuk platter geworden.[Modeselector]Ook de GSX-R600/750 is voorzien van Suzuki’s toverknopje om de mapping te veranderen. [Im kasten]DR125SMHoe groot de lol op een fiets als de DR125SM in de stad kan zijn, hoeven we niet meer uit te leggen. Maar zolang Nederland hardnekkig weigert de rijbewijswetgeving aan te passen, zal een frisse stadse verschijning als de DR hier niet snel vaste voet aan wal krijgen. En dat is er ook mede de oorzaak van dat op dit moment nog niet helemaal duidelijk is of de lichte 125 cc viertakt met de glimmende supermotard wielen naar ons land komt. En da’s jammer, want met deze trendy en wendbare SM trek je in de steeds verder dichtslibbende steden een lange neus naar alles en iedereen. Verder voldoet deze Suzuki netjes aan de Euro3-norm en springt ‘ie waarschijnlijk ook nog eens verrekte zuinig om met de negen liter tankinhoud.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.