+ Plus

MotoPlus-lezers bezoeken Ten Kate Racing

“Sorry, ik ben even met een exclusieve rondleiding bezig”, zegt Ronald ten Kate tegen een paar geïnteresseerd luisterende klanten. Zij willen zich graag aansluiten bij de zeven MotoPlus-lezers die Ten Kate rondleidt door de racewerkplaats. Drie uur lang worden zij ingewijd in de geheimen van het succesvolle raceteam. “Zelf racen? Nee, onze coureurs hebben meer talent in hun pink dan ik in m’n hele lichaam!”was MotoPlus te gast bij het Ten Kate RacingTeam voor een reportage over de fameuze“racefabriek”. Daarbij opperden we het plan omeen aantal MotoPlus-lezers uit te nodigen vooreen exclusieve rondleiding. Daarvoor moestantwoord gegeven worden op de vraag hoeveelwereldtitels het Ten Kate Team had gewonnen.Dat waren er toen vijf op rij, maar de tellerstaat inmiddels op zeven. De unieke dubbel van2007 – niet alleen de Supersport-titel werdgeprolongeerd, maar James Toseland zorgdevoor de eerste Superbike-wereldtitel voor hetgezelschap uit Nieuwleusen – maakt een bezoekaan de werkplaats nog interessanter. Ronald tenKate vertelt de MotoPlus-uitverkorenen overde oorsprong van het bedrijf dat begon in eenklein pandje en nu klanten heeft tot in Amerika,Zuid-Afrika en Australië. “Per jaar bouwen weongeveer tachtig blokken en we servicen er 175blokken., aldus de teammanager. “We kregenhier een tijdje geleden nog een blok binnen uitSchotland. Dat hadden we tien jaar geledengebouwd!”Ten Kate vertelt over het levenvan een wegraceteam tijdens een seizoen.“Volgend jaar zijn we met 27 man op stap. Hetlijkt soms wel een circus op doorreis. We hebbenvolgend jaar waarschijnlijk veertien races envier tot vijf testen, waar je een week voor vanhuis bent. Veel weg? Och, ik heb geluk: mijnoverbuurman is internationaal vrachtwagenchauffeur.Dié is veel weg.”De MotoPlus-lezers worden rondgeleid door deruimte waar de blokken worden “geblueprint”,waarbij de getallen de toehoorders de mondenopen doen vallen: “Een setje door ons medeontwikkelde titanium drijfstangen voor deSuperbike kosten 3.000 euro” en “de blokkengaan elke 1.500 kilometer open”. Een deurtjeverder worden de racers op de testbank gezet.“Hier worden de blokken ingereden. Inrijden,daar zijn onze coureurs niet zo goed in. Onze600 levert nu zo’n 140 pk aan het achterwiel ende Superbike ongeveer 220. Ja, dat is ongeveerhetzelfde als een MotoGP-machine.” En eenmogelijke MotoGP-toekomst werd dan ook maarmeteen aangestipt. Ten Kate, diplomatiek: “Hetis wel onze ambitie en die van Honda. Wellichtzullen we in de toekomst zien of het ook oponze manier kan in de MotoGP. Maar alleen demotoren poetsen, dat is niet onze stijl.”In de racewerkplaats staan de Supersportmachinesvan wereldkampioen Kenan Sofuoglu,van ex-kampioen Sebastien Charpentier en deFireblade-racers van kampioen James Toselanden Roberto Rolfo op hun hefbruggen. “Het ishier ook zo schoon”, verbaast iemand zich. “Ikkwam een tijdje geleden met smerige schoenenbinnenlopen en ik werd meteen boos aangekeken”,zegt Ten Kate. Een van de bezoekersherinnert zich de race in Silverstone, waar degecrashte Toseland de Ten Kate-machine aande streep bracht, zonder een druppel water aanboord. “Het koude weer, de regen en de oliekoelerwaren daar onze redding”, geeft Ten Katetoe. En gekscherend: “We hebben ook directnaar onze tuners gezegd ‘jullie werken niet opde grens’, haha!”Ook Sofuoglu en Charpentiernemen de tijd om met de MotoPlus-lezerste praten en op de foto te gaan. Charpentiervertelt heel open over zijn afscheid en nieuwerol als “riders coach” bij Ten Kate en Sofuoglugunt zichzelf enige tijd om te wennen aan zijnnieuwe Superbike. Volgend jaar krijgt hij CarlosCheca en Ryuichi Kiyonari als teamgenoten.“Van beiden verwachten we heel veel”, zegt TenKate. “En Kenan zie ik de tweede helft van hetseizoen wel in de top 5 – en misschien nog weleens een keer op het podium.” Andrew Pitt ende jonge Jonathan Rea – “dat wordt een helegrote”, volgens Ten Kate – moeten de eer hooghoudenin de Supersportklasse.Ten Kate vertelt verder dat hij moeite heeftmet het naderende afscheid van “de mens ende coureur” James Toseland, dat hij ValentinoRossi nog graag eens op een Ten Kate-Superbikezou willen zien “om echt te zien waarómhij zo snel is” en dat er een “Ten Kate-camping”ontstaat als Sofuoglu, Pitt en Kiyonari volgendjaar hun motorhomes nabij het bedrijf parkeren.Drie uur na hun aankomst zijn de MotoPlusprijswinnaarsdiep onder de indruk van deentourage en de uitleg van Ten Kate. “Misschienvolgend jaar weer?” zegt die. Ach, waarom zouer volgend jaar ook niet iets te vieren zijn? <

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-