+ Plus

Mailfeedback MP 10-2011

MOTO GUZZI, EEN PRACHTMERKBang dat er geen eeuwfeest komtMoto Guzzi, een prachtmerk. Mijn eerste kocht ik bij Willy van Gent in Rotterdam. Ik heb in 35 jaar vele motoren en merken gehad waaronder diverse Guzzi’s. Nu heb ik pas een Moto Guzzi Norge 1200 8V besteld. Deze zou een levertijd van drie weken hebben. Inmiddels zijn het vijf weken en nu hoor ik dat hij half juni pas uitgeleverd wordt. Als Piaggio serieuze verkopen wil genereren, dan zal hier echt iets aan gedaan moeten worden. Misschien is het een idee dat, zolang er toch geen sales zijn, de after sales manager aan de lopende band gaat staan, zodat er tenminste wat geproduceerd wordt. Als je Piaggio mag geloven dan wordt alles beter. Praten kunnen ze in Italië wel. U begrijpt, ik ben een zeer ontevreden klant die volgens Alex van den Hoff misschien dan wat minder serieus motor rijdt, maar wel serieus veel geld mag betalen en vervolgens niet serieus wordt genomen. De motor zal fantastisch zijn, daar zal het niet aan liggen, maar ook ik ben bang dat er geen eeuwfeest zal komen. Moto Guzzi een prachtmerk, nog wel.Dirk Kruse [Beeld: Sede_Mandello]BANDENSLIJTAGEIk doe veel langer met mijn banden!Ga zo door MotoPlus. Ik ben al vanaf het begin abonnee en heb nu een vraag naar aanleiding van de bandenslijtage in jullie duurtesten. Ik vind het onverstelbaar als ik lees dat jullie in die duurtesten de banden van bijvoorbeeld de Suzuki Gladius al bij 5.500 km vervangen. Doen jullie burnouts bij alle stoplichten of iets dergelijks? Ik ben 61 jaar, rij stug door op mijn Kawasaki ZZR1400 en deed met de eerste achterband 11.000 km en hoefde pas bij 28.000 km de tweede achterband plus de eerste voorband te vervangen. En volgens de bandenverkoper was de band toen nog steeds niet helemaal versleten: de dammetjes in het profiel waren nog steeds niet 100% gelijk met de buitenkant. Voor de volledigheid: ik rij altijd samen mij vrouw op de ZZR, aangekleed en wel schat ik dat we samen 190 kilo wegen. De banden worden dus behoorlijk belast. Ik ben bang dat beginnende motorrijders juist afgeschrikt worden door de lage kilometrages uit de testen, zeker met de huidige bandenprijzen. Ik ben benieuwd wat andere motorrijders hiervan vinden en of zij ook zo kort met hun banden doen.Falentijn VosWe proberen motoren altijd zo normaal mogelijk te gebruiken in de duurtests, anders zou de test eigenlijk geen waarde hebben. Maar volgens ons is jouw kilometrage met de banden uitzonderlijk. Rijstijl, gebruik en altijd met de goede spanning rijden kunnen de slijtage enorm beïnvloeden, maar je kunt er blij mee zijn!Het enige twistpunt bij onze testen kan zijn dat we banden soms niet helemaal tot aan het gaatje oprijden, omdat sommige motoren zeer gevoelig zijn voor plat gesleten banden en het stuurgedrag dan zover terugloopt dat we kiezen voor een voortijdige bandenwissel.[Beeld uit MP 9 p. 24 bovenaan links]________________________________________RIJDEN IN DE BERGENAls beginner over de bergpassen Mijn man en ik hebben nog niet zolang ons motorrijbewijs en we lezen altijd met veel plezier de verhalen over de prachtige routes door de bergen. Het lijkt ons heel erg leuk om daar te gaan rijden, maar we hebben geen idee in hoeverre we dit aan zouden kunnen. Zou het niet te moeilijk zijn voor ons? Is het wellicht een idee om ook een tocht voor beginners te publiceren.Anneke de GrootJe hebt gelijk dat een toer over hoge bergen best lastig is voor beginnende motorrijders. We zouden je dan ook in elk geval aanraden om niet direct dwars door de Alpen te gaan, maar eerst eens te gaan rijden in de Eifel, de Ardennen, de Harz, het Sauerland of de Vogezen. Daar is het wat minder hoog en steil en zijn de bochten wat ruimer en meer vloeiend.Daarnaast doe je er wellicht verstandig aan om een ‘bergcursus’ te volgen, waarbij een instructeur je over de bergwegen loodst en onderweg handige tips geeft. Er zijn meerdere organisaties actief die dit soort rijvaardigheidscursussen geven, kijk bijvoorbeeld op eens www.mtvnmotorreizen.nl of www.moto-sportivo.nl.[[foto uit MP1 10 beste franse passen pagina 68 rechtsboven]]NAVIGATIETESTOver de waterdichtheid van GPS-apparatuurMisschien een beetje laat maar ik kan het niet laten om te reageren op de test van de navigatiesystemen uit MotoPlus 3. In het overzicht staat heel prominent dat de systemen IPX7 zijn en vervolgens staat er in de tekst dat deze systemen tegen onderdompeling in water kunnen. Dat klopt, maar hoort volgens mij wat extra informatie bij die IPX7-vermelding. Onderdompeling betekend dat het hoogste punt van het apparaat niet dieper dan 20 cm onder het water oppervlak mag zijn. Dat de temperatuur van het water niet meer dan 5°C af mag wijken van de temperatuur van de behuizing. Het allerbelangrijkste is dat de test wordt uitgevoerd wanneer het apparaat niet in gebruik is. Wanneer een apparaat echter wordt ingeschakeld zal een zekere hoeveelheid energie worden omgezet in warmte. Hierdoor wordt de lucht in het apparaat ook verwarmt. Nu wil het geval dat warme lucht uitzet en dus via de afdichtingen naar "buiten" wordt geperst. Tot zover geen probleem, maar als het apparaat wordt uitgezet koelt het binnenwerk weer af en hierdoor ontstaat er een onderdruk in het apparaat waardoor ‘vochtige’ lucht weer naar binnen kan worden gezogen via de afdichtingen. Met name dit fenomeen kan er voor zorgen dat een zogenaamd IPX7 apparaat toch na verloop van tijd vocht bevat, waardoor elektronica kan worden aangetast. Een apparaat of elektrische box is bij gebruik op een motorfiets pas echt langdurig 100% waterdicht als hij na de montage helemaal is volgegoten, zodat er geen lucht meer in de behuizing zit.Ook moet iedereen beseffen dat de waterdichtheidtest wordt uitgevoerd met schoon water van 20°C. Water met reinigingsmiddelen of andere vloeistoffen kunnen de afdichtingen aantasten en wel degelijk binnendringen in een IPX7-apparaat. Wie hier echt alles van wil weten kan ik de norm IEC60529 aanbevelen, die verkrijgbaar is bij de NEN voor € 188,-.Rinus SimonisTOMTOM TOPACTIE!Abonnee’s kunnen een TomTom bestellen met kortingVorig jaar stuurden we jullie een mailtje over aanbiedingen en cadeaus voor nieuwe abonnees. En vertelden dat we het zo jammer vond dat er voor trouwe abonnees geen aanbieding was. Vandaar dat we nu toch even onze lof willen uitspreken over jullie TomTom-actie voor bestaande abonnees. Naarmate je langer abonnee bent krijg je zelfs een steeds mooiere aanbieding. Kijk dan wordt je als trouwe abonnee dus gewaardeerd. Wij hebben beiden een Garmin Zümo op onze motors en zijn daar heel tevreden mee, maar vinden de geste van MotoPlus geweldig; ga zo door!Roel Zuidema & Greetje van den BanAUTOMOBILISTEN OPLEIDENNiet alleen motorrijders hebben een cursus nodig! Mijn R1 staat ook te trappelen van ongeduld na de winterstop, en aan het begin van het motorseizoen worden alle motorrijders – ook via MotoPlus – gewaarschuwd voor de gevaren in het verkeer. De gemiddelde automobilist moet immers weer wennen aan motoren in het verkeer en goede verlichting alsmede reflecterende kleding kan misschien helpen, net als een veiligheidscursus. Maar in mijn ogen wordt er te vaak alleen over de motorrijders gesproken als het gaat om de verkeersveiligheid. Graag zou ik ook zien dat de automobilist een bewustere verkeersdeelnemer wordt. Je kunt als motorrijder alle kleuren van de regenboog aannemen, als de automobilist je niet ziet (door de blinde hoek) of wil zien, ben je alsnog de sigaar. Ik denk dat vooral de automobilist beter opgeleidt moet worden en ook de gevaren van die blinde hoek moet onderkennen. De VRO’s voor motorrijders zijn heel erg goed, maar ook automobilisten zijn niet uitgeleerd als ze het rijbewijs halen!Richard Bel[Beeld: MP8 p. 11 bovenaan]COLUMNS IN MOTOPLUSZitten de lezers te wachten op Noortje of Jacob?Als ‘leidenschaflichter’ motorrijder sinds vele jaren lees ik met interesse MotoPlus, alhoewel de laatste tijd met een toenemend onbehaaglijk gevoel. Ik weet dat MotoPlus een dochter is van Motorrad. Daar is niets mis mee, ik heb ook dochters. De testen en verslagen zijn heel goed, daar ligt mijn probleem dan ook niet. Waar dan wel? Bij artikelen die de door u zelf te vullen pagina’s versieren, niet bij alle, maar wel bij:- Sebastiaan Labrie. Zijn laatste seksueel zwaar aangezette bijdrage was beneden peil.- De beginnende motorrijder. Hij heeft als beginner een te zware motor gekocht. Dat doen de meesten, anders word je niet voor vol aangezien, maar verder? Niet interessant.- Jacob in de sneeuw. Hij had op straat zijn bocht naar de oprit moeten maken en dan recht omhoog. Wat moet ik hiervan nog leren?- Noortje, de amateur psycholoog. Haar conclusie na een pagina geleuter? Een motorrijder is iemand die motor rijdt. Of ben ik aan het dementeren?Deze artikelen hebben mijns inziens geen enkele toegevoegde waarde aan uw verder uitstekende blad. Ik heb – heel vroeger – geleerd dat als je niets serieus te vertellen hebt, je je mond moet houden. Of maak het blad een keertje wat dunner, scheelt in de kosten. Ben ik nu een uitzondering of een oude mopperkont? Beste redactie, vraag eens aan uw lezers of ze zitten te wachten op Noortje of Jacob?S.D. de VriesERGERNIS TOP 10De ruitensproeier ontbreektIn het lijstje van Ergernis Top 10 ontbreekt toch wel een heel belangrijke: het gebruik van de ruitensproeier door de automobilist voor jou(w motor). Het overkomt me dagelijks dat ik een smerig ruikende ‘douche’ krijg van de voor mij rijdende auto. Knipperen met licht heeft geen effect, want de automobilist begrijpt je niet. En lanceert vrolijk de volgende lading vloeistof. Maak van de Top 10 maar een Top 11 en zet de ruitensproeierellende maar hoog (met stip).Theo GouwerokTERUGTUNENHoe zit het met de nieuwe wetgeving?Sinds kort is mijn dochter van 19 bezig met het halen van haar motorrijbewijs en ook heeft ze al een leuke motor gekocht, een Kawasaki GPZ500S uit ’92. Natuurlijk weten we wel dat de motor te veel vermogen heeft voor het klein rijbewijs en teruggetuned moet worden naar 25 kW. Volgens de nieuwe wetgeving wordt dit vermogen in 2012 verhoogd naar 35 kW. Wel vervelend voor haar omdat het huidige vermogen volgens mij 38 kW is. Moet de motor straks echt voor die 3 kW teruggetuned worden of is er nog een andere mogelijkheid? Bijvoorbeeld het gashandel blokkeren door middel van een schroef en dan een vermogensuitdraai laten maken? Alfred van der Burgh Volgens ons is er nog niets definitief. Er zijn Europese wetsvoorstellen, maar die moeten in elk land afzonderlijk nog worden goedgekeurd door de diverse regeringen.Het is de bedoeling dat er inderdaad vanaf 2012 drie klassen komen: 25 kW als instapklasse voor de eerste twee jaar dat je rijbewijs hebt. Dan 35 kW voor de tweede twee jaar en pas met vier jaar rijervaring of als je ouder bent dan 24 jaar, mag je helemaal ‘open’ rijden.Als je niet al teveel hoeft te knijpen, is een begrenzer op het gashendel of een iets aangepaste aanslag op de carburateur, waardoor het gas niet meer 100% open kan, vaak al voldoende en meestal nemen de verzekering en de politie dan genoegen met het tonen van een vermogensuitdraai. Als je meer moet knijpen, dan zul je wellicht de doorlaat van het inlaatkanaal kleiner moeten maken. Voor veel motoren zijn er wel setjes in de handel om hem eenvoudig terug te tunen.

Lees meer over

Kawasaki Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...