+ Plus

Mail Feedback MP 04-2011

BANDEN TRIUMPH TIGER 800Goed gezien!Ik heb weer zitten genieten van MotoPlus nummer 2. Alleen staat er in de TopTest van de Triumph Tiger 800 een foutje. In de tekst staat dat hij op Pirelli Scorpion Sync banden staat, maar volgens mij staat de Tiger op Pirelli Scorpion Trail banden. Deze heb ik zelf ook gehad onder mijn GS. Plakten prima op asfalt en bleken ook voor licht offroad werk, maar diep zand en modder was niet echt aan ze besteed. Thijs MeulenbroekGoed gezien, het waren inderdaad Pirelli Scorpion Trail banden op de Tiger 800 in de test. Complimenten voor je opmerkzaamheid![afb. MP 19/2010 s. 42 boven]STIKSTOF IN MOTORBANDENWel of niet?Kan ik de banden van mijn Honda Deauville ook vullen met stikstof in plaats van lucht? Dit doe ik namelijk ook met mijn autobanden. Heeft het gebruik van stikstof gevolgen voor de banden en kan ik dezelfde spanning hanteren als met lucht?Harrie SimenonOver het gebruik van stikstof in motorbanden zijn de meningen verdeeld. Het effect van stikstof in motorbanden is nog nooit onderzocht en er zijn dus ook geen cijfers over eventuele voordelen bekend. Wel is het zo dan stikstof in banden met meer volume, zoals vrachtenwagen- en autobanden, wel degelijk voordelen biedt. Wel wordt er, ook voor motoren, geclaimd dat banden gevuld met stikstof minder last hebben van grote spanningsverschillen in de opwarmfase, dat de bandenspanning constanter blijft, dat de velg minder snel roest en dat de kans op een klapband verdwijnt. Bij dat laatste kun je serieuze vraagtekens zetten, maar in de andere punten schuilt een kern van waarheid. Maar toch zijn spanningsschommelingen eerder terug te voeren op een wisselende buitentemperatuur. De spanning die bandenfabrikanten opgeven geldt namelijk voor een buitentemperatuur van 20° C en dat betekent dat bij elke tien graden verschil de spanning 0,1 bar stijgt of daalt. Spanningsverschillen in de opwarmfase en het roesten van de velg hebben dezelfde oorzaak: vocht. Maar dat ligt niet zozeer aan de lucht, dat doorgaans voor 0,97% uit water bestaat, maar eerder aan slecht onderhouden compressoren, waardoor er nog wel eens condens of oliedruppels in een band worden gepompt. En dat zorgt uiteindelijk voor problemen. Hoe dan ook: het gebruik van stikstof is in ieder geval niet schadelijk voor de banden, dus het staat je vrij om het eens te proberen. Maar een goede bandenspanningsmeter is ook geen verkeerde investering, aangezien 80% van de motorrijders met een verkeerde spanning rijdt. In MotoPlus 19/2010 hebben we trouwens nog een uitgebreid artikel geplaatst over het gebruik van stikstof in motorbanden. [afb. opening MP3 s. 20]ZIN OF ONZIN?Over de 300km/uur-grensMet veel belangstelling volg ik de technische ontwikkelingen van motorfietsen. Zelf rijd ik al ruim zestig jaar motor en doe dat nog steeds graag. Ik vraag me af of motoren van 200 pk voor de openbare weg nog zinvol zijn. Natúúrlijk zijn ze mooi en spannend. Ik ben 81 jaar en sta nog steeds te watertanden bij het zien van dergelijke bolides. In MotoPlus 3 stond een artikel over motorfietsen die meer dan 300 km/uur haalden. Prachtdingen, maar wat moet je met dergelijke bolides in Nederland? Natuurlijk kan dat, maar dan moet je er wel voor zorgen dat oom agent zit te suffen of dat de radar kapot is. In Duitsland kun je, hier en daar, nog zo hard rijden als je wilt, maar dan moet je wèl eerst naar Duitsland. En heen en terug niet harder rijden dan 80, 100 of 120.Ik heb nu een Honda Silverwing van 400 cc, vanwege een slecht werkend linker been en die Silverwing heeft al een maximum snelheid van meer dan 150 km/uur. Vóór de invoering van de maximum snelheid heb ik eens 250 km/uur gereden. Hartstikke spannend, maar nu raak je motor en rijbewijs kwijt bij die snelheid. Twintig jaar geleden voorspelde ik dat er motorfietsen zouden komen van 200 pk. Ik werd uitgelachen. Nu zijn er al meerdere. Vertel me niet dat ik een oude man ben. Dat weet ik zelf wel. Ik ben 81, maarben nog steeds gek op motorfietsen en heb bloedgroep 10w40. Het enige wat ik wens is heerlijk en veilig genieten van het rijden op twee wielen. En niet alleen voor mij maar ook voor mijn nakomelingen.Joop Magermans[afb. MP 19/201 s. 72 bovenaan]NAVIGATIETESTHoe zit het met de computersoftware?Laat mij allereerst zeggen dat ik hartstikke blij ben met MotoPlus en nu alweer uitkijk naar het volgende nummer! Een klein puntje van kritiek over de test van navigatiesystemen in MotoPlus 3, want deze is mijns inziens niet compleet. Ik mis in de test het softwaregedeelte op de computer! Is het gebruikersvriendelijk, of juist niet? Ik zou graag willen weten hoe goed (of juist niet) het downloaden van updates is geregeld. Wat is de prijs van een update van of van een geheel nieuwe kaart? Wat zijn de mogelijkheden? Hoe is de ondersteuning vanuit de fabrikant? Goed, zo kun je nog wel even door gaan, maar het is in ieder geval net zo belangrijk om tot een goede aankoop te komen. Ik kan me zo voorstellen dat met name de alternatieve merken op dit gebied extra hun best zullen moeten doen om enig gewicht in de schaal te leggen tegen het geweld van TomTom en Garmin.Kunnen we dit gedeelte van de test binnenkort tegemoet zien?Cees Olde-KeizerJe hebt in principe gelijk, want naast het apparaat zelf is ook de software op je computer een wezenlijk deel van de ‘navigatie-hobby’. Maar die software is enorm veelomvattend en veranderd daarnaast regelmatig. Toch kan er qua gebruiksvriendelijkheid en –gemak nog genoeg worden verbeterd. Want wat je ook kiest: je moet toch wel kennis van de computer hebben om er mee om te gaan. We hebben zelf veel ervaring met Garmin, TomTom en Tripy. Qua gebruiksgemak scoort die laatste het hoogste en de Garmin is het meest ‘professioneel’. Hij is er het langste en vrijwel alle routes op internet zijn beschikbaar voor Garmin (.gdb-bestanden). Daarnaast zijn er .gpx-bestanden, dat is een soort uitwisselingsbestand dat door meerdere merken gelezen kan worden. TomTom werkt met .itn. Op internet zijn gratis programma’s te downloaden waarmee je .gdb of .gpx kunt omzetten naar .itn, dus dat hoeft geen probleem te zijn.Voordeel van de Garmin is verder ook dat er op internet talloze websites zijn en fora waar je alle vragen beantwoord ziet. Ook zijn er een paar goede specialistische bedrijven die je bij vragen verder helpen. Bij Garmin zit er een kaart geïnstalleerd, maar krijg je bij de registratie van het nieuwe toestel online de update naar het laatste kaartmateriaal. Dat is wel goed geregeld. Daarna kun je ca 3 x per jaar een kaartupdate kopen of een doorlopend update-abonnement nemen. Van Tripy zelf moet je niet te veel back-up verwachten, maar dit systeem is meer toegespitst op de avontuurlijke offroad-rijder. TomTom is nog niet zo lang actief in de motorbranche, maar is wel een goed alternatief voor Garmin. De servicedienst is een stuk goedkoper dan die van Garmin, dus dat is zeker een punt. Wat je ook kiest: koop het apparaat altijd bij een specialist die er iets meer over kan vertellen dan wat het kost. Daarnaast leert de ervaring dat je nog wel eens met vragen over het apparaat terug moet, want een navigatiesysteem vraagt – zeker als je voor het eerst zo’n systeem koopt – nogal wat nazorg.Het voordeel van de TomTom is dan weer dat het een Nederlands bedrijf is, met een goede website voor support-zaken.[afb. Motor_van_opa]JONG GELEERD…Op de motor van opaAls trouw lezer van jullie super motorblad stuur ik een foto van mijn kleinzoon Jesper. Als het even kan zit hij op mijn motor. Zo zie je maar weer: jong en nu al een aankomend motorrijder. Klaas Folkerts

Lees meer over

Honda Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...