+ Plus

Lezerstest Yamaha Tracer 700

Met vier MotoPlus-lezers zetten we bij het intreden van de herfst koers naar het Duitse Sauerland. Zon, regen, strak asfalt, asfalt dat de naam asfalt eigenlijk niet mocht dragen; in drie dagen tijd kwam we van alles tegen. Kortom, voor dit kwartet MotoPlus-lezers ideale omstandigheden om Yamaha’s Tracer 700 eens uitvoerig aan de tand te voelen tijdens een proefrit XL.

 

“VALUE FOR MONEY!”

Naam: Ricco van den Hoorn
Leeftijd: 54 jaar
Woonplaats: Vierhouten
Eigen motor: Ducati Hyperstrada
“Na het plaatsnemen op de Tracer 700 voor drie dagen sturen in Sauerland, de ultieme proefrit, valt meteen de sportief relaxte zithouding en het goede zicht in de spiegels op. De motor start vanzelfsprekend direct en loopt ook meteen mooi rond. Wegrijden is met de soepele en licht te bedienen koppeling geen probleem. Schakelen gaat licht en trefzeker. Aan de Tracer wennen gaat erg snel, en nadat de nodige kilometers zijn gemaakt, valt op hoe mooi het blok loopt. Vanaf een laag toerental tot tegen het rode gebied voel je een lineaire vermogensopbouw en dit alles volkomen trillingvrij. Hierdoor blijft het al goede zicht in de spiegels ook zonder trillingen, wat voor een Ducati-rijder wel wennen is. Trekkracht is er voldoende en met het klimmen van de toeren komt er een steeds sportiever (BMW boxer?) geluid naar boven.
Tijdens een rondrit van zo’n 250 kilometer in het mooie Sauerland valt op hoe fijn de Yamaha stuurt. Zonder moeite stuurt hij in, voelt stabiel aan en is bij het verkeerd inschatten van een bocht ook probleemloos te corrigeren. Lange bochten, hairpins, links-rechts-combinaties; alles gaat licht en wendbaar en vooral heel vertrouwenwekkend op zowel een natte als droge weg. Waarschijnlijk dragen de gemonteerde banden, Michelin Pilot Road 4, hier ook aan bij. Voor mij werkte de niet instelbare vering (behalve veervoorspanning achter) prima. Wel was de demping achter wat hard op korte ribbels en gaten in het asfalt (of bij het over een put rijden) maar niet hinderlijk.
Is er dan niets te klagen? Toch wel, persoonlijk moest ik erg wennen aan de voorremmen. Ze zijn goed te doseren, remmen gelijkmatig en hard genoeg, maar vergen wel veel handkracht. Waarschijnlijk komt dit door de Brembo monoblocks op mijn huidige motor, maar die zou ik niet als referentie mogen gebruiken. De achterrem is wel erg goed, dat ben ik als Ducati-rijder dan weer niet gewend.
Het zadel is hard, maar persoonlijk vind ik dat prima. Ook na een hele dag rijden, heb ik geen last van zadelpijn gehad. Het dashboard is volledig digitaal, hier wordt vaak over geklaagd in testen. De ‘tellerpartij’ van de Tracer 700 vond ik heel fijn en overzichtelijk ingedeeld. Alles zit er op, versnellingsindicator, benzinemeter, klokje, een goed afleesbare toerenteller en zelfs een uitgebreide boordcomputer met twee tripmeters, informatie over het verbruik en motor- en buitentemperatuur. Ook zonder op het aanwezig ‘eco-lampje’ te letten is een verbruik van rond de 1:23 makkelijk haalbaar. Helaas is de boordcomputer niet vanaf het stuur te bedienen maar middels twee knopjes op het dashboard zelf. Op de weg naar huis ging het gas op de Duitse Autobahn af en toe helemaal open en werd vrij makkelijk een snelheid van tegen de 200 km/uur op de teller bereikt. Ook dan bleef de Tracer 700 stabiel als op rails rijden.
Terug in Nederland ging de snelheid weer omlaag en bijna op de plek waar de Tracers weer ingeleverd moesten worden, is het tijd voor een evaluatie. Rationeel is het vrij simpel (voor mij althans): meer dan een Yamaha Tracer 700 heb je eigenlijk niet nodig om lekker motor te rijden of verre reizen te maken (koffersets zijn als accessoire leverbaar). Mijn persoonlijke ervaringen onderstrepen de testresultaten in de diverse bladen, zeker wat betreft ‘value for money’. Alleen is motorrijden voor velen, waaronder ikzelf, meer dan een keuze met het verstand. Het hart en emotie spelen ook een grote rol. Toch voor de zekerheid eerst nog maar een proefrit met de Yamaha Tracer 900 maken.”

 

“MIJN SYMPATHIE HEEFT ‘IE!”

Naam: Tom van der Horst
Leeftijd: 33 jaar
Woonplaats: Amsterdam
Eigen motor: Yamaha FZS600 Fazer uit 2001

“Deze motorfiets heeft mij aangenaam verrast. Het is een allemansvriend, die intuïtief, soepel en speels te berijden is. Maar denk niet dat dit een saaie machine is! Wanneer je plaatsneemt, valt op dat de Tracer 700 heel volwassen aanvoelt. De kuip is ruimtelijk en het stuur geeft een gevoel van ontspanning en controle door een bij deze fiets passende breedte. De beenruimte is ruim en de kniehoek is ontspannen, maar het zadel is mij te dun. Dit is merkbaar op langere ritten. De juiste afstelling van de optionele toerruit was wat zoeken in verband met de turbulentie. Met mijn lengte (1.88 m) gaf deze ruit niet een duidelijk voordeel.
Zo no-nonsense als deze motor is, zo is ook de elektronica. Er zitten weinig knoppen op het stuur om instellingen aan te passen. De startschakelaar is tevens de schakelaar om de motor uit te zetten, en het is mij meermaals gebeurd dat ik de al lopende motor probeerde te starten. Wanneer de optionele handvatverwarming er op zit, zit de schakelaar van het knipperlicht iets te ver weg. Deze schakelaar had groter gemogen om duidelijker de stand te voelen. De handvatverwarming zelf is uiterst behaaglijk en is dit veelvuldig gebruikt. De kappen die de knipperlichten ‘integreren’ geleiden de wind enigszins, maar om het nog comfortabeler te maken zou ik ook nog kiezen voor de opzetstukken. Het display is goed afleesbaar en geeft de standaardinformatie weer inclusief buiten- en motortemperatuur. Om te wisselen tussen de gegevens moet één van de twee knoppen op het display ingedrukt worden. Behoorlijk oldschool, maar bewezen effectief.
Wanneer je de motor start, volgt er een vriendelijke grom. Het blok loopt rustig en zonder al teveel trillingen. Het geluid mag van mij wel iets meer benadrukt worden, maar de versie met Akrapovic-demper vond ik marginaal beter klinken. Het motorblok is attent en zeker op B-wegen een waar genot. Er is genoeg kracht om je op bochtige, heuvelachtige wegen uit te leven. Ik heb geen enkel moment vermogen gemist. Vanaf 4.500 toeren komt de motor goed los en is dan sportiever te berijden. Doordat het blok, met een breed bruikbaar koppel, zeer smeuïg is, kun je ook schakellui rijden. Zoals het een tweecilinder betaamt, is de motorrem krachtig en dus goed te gebruiken. Wel is het opletten bij terugschakelen van drie naar twee; dan kan het listig worden. Op onze eerste dag met nat weer en slechte wegen was dit iets minder plezant. Schakelen gaat gepaard met een hard geluid en een duidelijk op de plek vallen, maar het gaat wel precies en soepel. Tijdens het rijden gaat het schakelen aangenaam zacht.
De Tracer 700 stuurt zeer licht met een goed gevoel vanuit het vooronder. Insturen gaat ondanks de flinke kuip precies. Wel wil de achterkant onrustig worden bij oneffen wegdek. De schokbreker veert voldoende, maar de demping is niet optimaal, waardoor kan het redelijk straf kan aanvoelen. Wat betreft de remmen: om serieus te vertragen moet de voorrem hard worden ingeknepen. Deze zou, alhoewel het remgevoel goed is, iets krachtiger mogen zijn. Tijdens het rijden op de snelweg is er weinig ketting- of uitlaatgeluid te horen. Verder viel het mij wel op dat bij langdurige, monotone ritten de trillingen in het stuur een slapende wijsvinger kunnen veroorzaken. Concluderend krijgt de Tracer de sympathie van deze lezer!”
[beeld: IMG_1466 of IMG_1467]

“MOTOR MET TWEE GEZICHTEN”

Naam: Marcel van Orsouw
Leeftijd: 49 jaar
Woonplaats: Den Haag
Eigen motor: Husqvarna Nuda 900

“Mijn kennismaking met de Tracer 700 is me bijzonder goed bevallen. Ik reed een uitvoering met andere rem- en koppelingshendels en bovendien een Akrapovic-uitlaat. Vanaf de eerste meters verraste hij me al met een aangename power, wat goed van pas kwam op de Duitse snelweg richting het Sauerland en natuurlijk uiteindelijk ook in de heuvelachtige omgeving van Winterberg. Vanaf een lage 2.000 toeren trekt het motorblok makkelijk en vrij direct door naar hogere toerentallen, wat een lekker sportief gevoel geeft en waardoor je ook continue wordt uitgenodigd om het gas sneller open te trekken, daarbij ondersteund door de voorbeeldige versnellingsbak. Bovendien heeft de Tracer 700 een vrij directe gasrespons. Een korte stoot gas resulteerde in mijn geval met de Akrapovic-demper in een mooi brommend geluid. In de heuvelachtige omgeving van het Sauerland heeft dit blok voor mij zijn waarde meer dan bewezen.
Op de rechte stukken zat ik met mijn 1.73 meter behoorlijk windvrij en comfortabel achter de ruit en in de bochten stond de Tracer 700 zijn mannetje door trefzeker en wendbaar door de opeenvolgende bochten te manoeuvreren. Daarbij word je bij iedere bocht getriggerd om de volgende nog platter, sneller en met meer fun te nemen. En daarbij heeft de Yamaha ook nog eens een ergonomische en aangename zitpositie. Over zitpositie gesproken: voor mij was de zit ideaal. Je zit vrij hoog gepositioneerd op het prima zadel met een goed uitzicht over de weg en de benen aangenaam gebogen. Ook het oog wil wat: de motor is voorzien van gestroomlijnd kuipwerk, een vrij kort en goed bereikbaar stuur, afgewerkt met gestylde handkappen, een fraaie dubbele koplamp, relevant stickerwerk en een mooi afgewerkt zadel.
Al met al vind ik het een motor met twee gezichten. Hij leent zich prima om redelijk ontspannen je toertochten mee te maken, maar aan de andere kant kun je hem ook kietelen om het rauwe kantje naar voren te laten komen en de concurrentie aan te gaan met wat zwaardere en sterkere motoren.
En ’s avonds is het dan in de hotelbar met een grote grijns op je gezicht genieten geblazen van een lekker lokaal Duits biertje!”

[beeld IMG_1461 of IMG_1464]

“ABSOLUUT EEN MOTOR DIE IK ZOU OVERWEGEN”

Naam: Jaap van Dijk
Leeftijd: 36 jaar
Woonplaats: ’s-Gravenzande
Eigen motor: BMW F800R

“Vanaf de eerste meters met de Tracer 700 was het me duidelijk dat het een mooi weekend ging worden! Een kwestie van opstappen en wegwezen, deze motor rijdt heel gemakkelijk en stuurt ontzettend neutraal. De zitpositie is prettig, met genoeg ruimte om te verzitten en een ontspannen kniehoek. Persoonlijk zou ik een iets breder stuur willen en het standaard zadel overtuigt helaas niet qua comfort. Na een paar uurtjes rijden heb je een houten kont…. De spiegels zijn goed bruikbaar en trillingsvrij.
Het blok is super: het loopt heel mooi rond, zonder vervelende trillingen, en reageert perfect op het gas. Per ongeluk een versnelling te hoog? Geen probleem, zonder gebruik van de koppeling of een bokkende motor kom je de bocht uit. Tijdens het rijden is de ‘slechts’ 75 pk vermogen meer dan voldoende voor een hele dikke glimlach en ontzettend veel lol! De motor geeft in combinatie met de Michelin Pilot Road 4 banden veel vertrouwen, waardoor het tempo al snel flink omhoog gaat. Bij een sportievere rijstijl moet je wel boven de 4.000 à 4.500 toeren blijven. Dan reageert het blok nét even wat feller en heb je automatisch ook wat meer motorrem, handig als het tempo er toch een beetje uit moet.
Koppelen en schakelen gaan heel makkelijk en de remmen zijn ook prima in orde. Ze vragen wat meer handkracht als je echt door wilt remmen, maar ze zijn goed te doseren. De vering is ok, maar helaas zijn er geen instelmogelijkheden. Bij slechter wegdek liet met name de achterkant wat steken vallen. De schokdemper slaat vrij snel dicht bij venijnige hobbels, dus daar zou ik wat aanpassingen overwegen. De optionele hogere Yamaha-ruit had twee gezichten: goede bescherming tegen regen en kou, maar hij zorgde met mijn lengte (1.85 meter) ook voor veel turbulentie in alle standen. De eveneens optionele handvatverwarming (3 standen) werkt daarentegen echt goed en is een aanrader.
Ondanks wat kleine minpuntjes is de Tracer 700 absoluut een motor die ik zou overwegen. Hij biedt echt een mooie mix van zowel toer als sportieve capaciteiten, met de fijne paralleltwin in de hoofdrol, en bewijst dat je met minder cc’s en elektronica echt heel veel (stuur)plezier kunt hebben!”

 

 

 

Lees meer over

BMW Ducati Yamaha Tracer 7

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-