+ Plus

Lezerstest KTM Adventure-modellen

KTM reed met een vernieuwde Adventure line-up 2021 binnen. Na onze eigen testen is het nu aan een vijftal MotoPlus-lezers om een dagje verhard en onverhard te stoeien met de Oostenrijkse 890- en 1290-avonturiers in de buurt van KTM’s Nederlandse thuisbasis in het Gelderse Malden.

Ferry Zwanenburg
Leeftijd: 36 jaar
Beroep: ambtenaar
Rijbewijs sinds: 2007
Eigen motor: KTM 990 Adventure
Beoordeling: 1290 Adventure S 4,5 van 5 sterren

 

‘ZO RICHTING ALPEN’

“Na de eerste meters was ik positief verrast door de manoeuvreerbaarheid van de toch op het eerste oog grote 1290 Super Adventure S. Ik had totaal niet de indruk dat ik op een motor van toch zeker 220 kg zat, maar alsof ik op een supermotard of enduro reed. Knap van KTM. Ik denk dat met name het lage zwaartepunt en daarnaast de diverse hulpsystemen een groot aandeel hebben in het rijplezier dat je op deze motor ervaart. De power die de motor levert is verslavend en maakt dat je met name op bochtige wegen lekker kunt spelen. Offroad geeft de motor voldoende vertrouwen en kon ik ondanks dat er wegbanden op zaten lekker aan het gas.
De hulpsystemen zijn eenvoudig via het stuur te bedienen en zichtbaar op het TFT-kleurenscherm. Ik vind het menu duidelijke en overzichtelijk. Door gebruik te maken van herkenbare kleuren (rood/groen/blauw/geel) is het direct duidelijk welke instelling van de motorfiets je aanpast en wat het gevolg hiervan is. De hoeveelheid mogelijkheden is echt ongekend.
De naar eigen keuze programmeerbare custom-knoppen C1 en C2 zijn een uitkomst, bijvoorbeeld voor het snel schakelen tussen bijvoorbeeld de motormodus en dempingmodus van de vering. Door deze te bedienen kom je gelijk in het juiste menu om deze vervolgens naar eigen wens te veranderen. Een klein nadeel vond ik echter wel dat je na het maken van een keuze, deze moet bevestigen om daarna het menu zelf alsnog te sluiten met de ‘terug’-toets. Dat gaat bij een Duitse concurrent een stuk eenvoudiger en met minder handelingen.
Er werd specifiek gevraagd naar mijn mening over de adaptieve cruise control waarmee deze motor is uitgerust. Ik merkte dat binnen de bebouwde kom en bij het rijden in een groep de adaptieve cruise control net iets te vaak ingrijpt op momenten dat je dit zelf niet zou doen. Ik denk dat deze optie op de langere ritten op provinciale en snelwegen zeker een uitkomst is en voor rust en een prettige rijervaring zorgt. De quickshifter schakelt eenvoudig en gecombineerd met de power die de V-twin levert, is dit echt heerlijk een heerlijke fiets om mee te rijden. De motor is speels en dynamisch, ik zie mijzelf op deze fiets zo richting de Alpen rijden. De eerste kilometers ontspannen over de snelweg en daarna over bochtige wegen en door doorhaarspeld bochten de bergen in.”


Jeroen Haverkate
Leeftijd: 28 jaar
Beroep: technisch medewerker voertuigen
Rijbewijs sinds: 2016
Eigen motor: Yamaha MT-09 SP
Beoordeling: 890 Adventure 4,5 1290 Adventure S 4,5

‘DOE NOG MAAR ZO’N DAGJE!’

“Ik startte op de 890 Adventure. De wegen waren nog nat van de buien, maar gelukkig bleef het verder droog. Wat mij als eerst opviel is, dat het een heerlijke comfortabele en soepele motor is. Meteen vanaf het wegrijden had ik een goed gevoel op de motor. Het grote display en de elektrische snufjes maken het tot een fijne en complete motorfiets. Aangezien we een kwart van de route onverhard hebben gereden, kwam dat zeker goed van pas. Het gewicht en het vermogen (105 pk) maken deze motor tot een licht sturende en comfortabele reisgenoot.
Daarna wachtte de 1290 Adventure S. In alle opzichten merk je gelijk dat het menens is bij het opstappen. Het gewicht, het formaat en het vermogen verschillen nogal van zijn broertje. Het grote tweecilinderblok laat een fijn geluid horen, en wat een kracht! De 160 pk’s zijn even wennen, maar wat is dat verslavend.
De quickshifter voor op- en terugschakelen werkt soepel en is zeer vermakelijk. Er zitten erg veel opties op de motor. Het is allemaal even zoeken via de knoppen en het grote display, daar moet je even aan wennen. De adaptieve cruise controle kende ik al van de auto, maar dit werkt net zo fijn en goed. Het is simpel in te stellen en de afstand kun je in vijf stappen regelen. Ook zit je echt ‘in’ de motor en ben je goed beschermd tegen de wind. Echt ideaal als je veel lange afstanden rijdt en niet vermoeid aan wilt komen.
De elektronische vering is multi-instelbaar, maar ik koos voor de automatische instelling. De motor past dan zelf voortdurende veerinstellingen aan de omstandigheden aan. De wegligging is daardoor heerlijk soepel en waar nodig toch ook sportief, waardoor je eigenlijk niet voelt dat je op een wat grotere motor rijdt.
Op de offroad-passages gaat de rij- en ABS-modus op Offroad. Hierdoor wordt de vermogensafgifte aangepast en kun je het achterwiel laten blokkeren in het zand. Het was voor mij de eerste keer offroad met een wegmotor. Even wennen, maar ik kreeg snel vertrouwen in de motor, wat uiteindelijk voor heel veel plezier zorgde. Helaas heb ik het geld er niet voor, anders was dit zeker een kanshebber voor mij geweest. Al met al ben ik zeer te spreken over beide KTM’s. Doe mij nog maar zo’n dagje!”


Koos Boersma
Leeftijd: 56 jaar
Beroep: Zelfstandig ondernemer interim informatie management/architect
Rijbewijs sinds: 1990
Eigen motoren: BMW R1200GS Adventure (2016 + 2008), BMW R65 (1980)
Beoordeling: 890 Adventure R (4,8), 1290 Adventure R & S 4,5

‘FUN IN HET KWADRAAT’

“Ik moet zeggen dat ik als fervent BMW GS- en TET-rijder onder de indruk ben van het fun-level van de KTM’s. Wat nodigen die motoren uit. Ze sturen als een scheermes en geven je glimlach van oor tot oor. Ondersteund door heerlijke quickshifters gaat optrekken vooral bij de 1290 angstwekkend snel (verslavend en gevaarlijk voor je rijbewijs). Gelukkig zijn de remmen prima voor elkaar. Zo goed zelfs dat je, ondersteund door de geavanceerde ABS-systemen, ook in het zand niet terughoudend bent om stevig te remmen. Zeker in de ‘Offroad’-modi. Op een aantal TET-paden reed ik op de 1290 Super Adventure S met alle mogelijke aanvullende systemen, maar met straatgeoriënteerde banden en ik kan je zeggen dat KTM het goed voor elkaar heeft. Wat ging dit makkelijk. Het dynamische veersysteem zorgde ervoor dat het pad als asfalt begon aan te voelen. Laat je echter niet misleiden, je rijdt op een zware motor in het zand, dus ik kan me voorstellen dat je een keer over de grens gaat.
Die ondersteunende systemen worden steeds beter, maar soms ook ingewikkeld. KTM heeft dit goed onderkend met een heel grafische weergave in het TFT-scherm. Instellingen zoals de ‘mate van het uitbreken van je achterwiel’ (ja, dat is echt instelbaar) worden in een animatie gepresenteerd en dat maakt de werking van de functies mooi duidelijk. Zijn er qua bediening nog verbeterpunten? Jazeker.
Snel schakelen tussen de rijmodi is niet goed mogelijk. Je moet vijf handelingen verrichten, wat tijdens het rijden wel lastig is. Het mooiste zou zijn als je de twee programmeerbare knoppen hiervoor kunt gebruiken. Dus modus ‘Sport’ onder knop 1 en ‘Offroad’ onder 2.
Een ander knopje dat aandacht verdient, is dat van de richtingaanwijzer op de 1290. Uitschakelen gaat lastig en voel je onvoldoende met handschoenen aan. Dat is op de KTM 890 beter.
Ik wil nog even expliciet stil staan bij de KTM 890 Adventure R. Wat een motor! Dat blok loopt zo mooi soepel, pakt heerlijk op en is echt een motor voor lange ritten en super veel plezier naast de weg. Een echte adventure bike met redelijk gewicht. De wereld of de TET-route pakken? Ja, kom maar op!”


Sjoerd Mulder
Leeftijd: 36 jaar
Beroep: beleidsadviseur
Rijbewijs sinds: 2009
Eigen motor: Kawasaki Versys 650
Beoordeling: 5 van 5 sterren

‘EEN WARE SENSATIE, WAT EEN POWER!’

“De dag begint op de 1290 Super Adventure S. Alles wat mijn motor niet heeft aan snufjes, gadgets en elektronica zit op de deze motor. De zit voelt eigenlijk meteen goed, comfortabel met bij de knieën zachte materialen. Het fraaie TFT-scherm is goed afleesbaar en geeft alle mogelijke info. In het begin was het even zoeken naar de juiste knoppen en instelmogelijkheden, zeker wanneer je rijdt en de juiste settings wilt selecteren als je bijvoorbeeld offroad gaat. Gelukkig kun je bepaalde snelkeuzes instellen, dat scheelt steeds een wat zoekwerk.
Eenmaal onderweg valt op dat de motor in rustig tempo niet bokkig is, maar lekker met de flow mee gaat. Heerlijk. Na wat spelen met de instellingen vind ik de gasrespons het beste in de Sport-modus.
Als je dan het gas opendraait, ervaar je een ware sensatie, wat een power. Dat wordt nog eens versterkt door de quickshifter. Tikkend door de versnellingen schiet je zo naar de maximumsnelheid….en er voorbij. In het begin is de quickshifter wel even wennen. Je denkt dan goed geschakeld te hebben, maar dan schiet ‘ie toch terug in de vorige versnelling of in een valse neutraal. Dat kan wat knullig overkomen, maar dat zal eerder aan mij liggen dan aan de motor.
Door mijn voet iets meer onder het pedaal te zetten, ging het later stukken beter. Terugschakelen met de quickshifter gaat perfect en geeft ook rust ter voorbereiding op een bocht. De koppeling heb je eigenlijk alleen maar nodig bij wegrijden en bij stoplichten. Wel grijpt de koppeling vrij laat aan.
Daarna rijd ik nog een R met wegbanden. Wat meteen opvalt is de windbescherming. De ruit van R is lager en dat zorgt voor minder turbulentie rond de helm. Op een of andere manier is de vering ook net wat comfortabeler, waardoor mijn voorkeur uitgaat naar de R.
Als laatste rijd ik de 890 Adventure. Na de 1290 lijkt het alsof je op een minibike stapt, maar na een paar bochten ben je al aardig gewend aan de motor. Waar je op de 1290 goed zicht hebt op het dashboard, moet je bij de 890 wat meer naar beneden kijken. Hoewel ik een groentje ben op onverhard, lijkt de voorkant iets stabieler. In een paar fraaie doordraaiers lijkt de 890 aan de weg te plakken en dat geeft veel vertrouwen. Hij voelt dan ook iets lichtvoetiger en wendbaarder dan de 1290. Als ik een keuze zou moeten maken tussen deze motoren, ga ik voor een 1290!”


Stijn Janssen
Leeftijd: 27 jaar
Beroep: accountmanager binnendienst
Rijbewijs sinds: 2014
Eigen motor: Kawasaki Z900/Suzuki GSX-R1000
Beoordeling: 1290 Adventure R & S: 4 van 5 sterren

‘RESPECT VOOR KTM, WAT EEN LICHTE EN SOEPELE MACHINE’

“Ik stap ik als eerste op de 1290 Adventure R, die een stuk lichter aanvoelt dan je in eerste instantie zou denken. Het scherm is mooi met een intuïtief menu, maar het zou wel fijn zijn om met een druk op de knop tussen de road/offroad-modus te kunnen kiezen. De afwisseling van asfaltwegen naar onverhard geeft een goede afspiegeling van de rijeigenschappen. De motor is makkelijk te rijden en heeft gigantische power. Zeker op onverharde wegen merk je dat 160 pk bijna te veel is, gelukkig houdt de elektronica de boel goed in het gareel. Zodra je het gas ook maar aanraakt breekt de achterkant uit, maar met de slip control in de Rally-modus kun je zelf instellen hoe ver dat gaat. Zelfs voor onervaren rijders zijn gravelpaden dan kinderspel. Alleen blijft de vraag of je met een dergelijk grote motor serieus offroad wilt gaan?
Het ruitje geeft voldoende bescherming en geen turbulentie. Maak je vaak lange ritten en rij je niet veel onverhard, dan zou ik echt voor het ‘gewone model’ 1290 Super Adventure gaan. Je merkt namelijk dat de vering, remmen en het grotere voorwiel te veel offroad-georiënteerd zijn. Daarentegen is het gewone model mooi uitgebalanceerd. Rijdt soepel, remt lekker, fantastische elektronica, adaptieve vering en rijdt simpelweg op elk vlak goed. Respect voor de jongens bij KTM dat zij een motor zo licht en soepel kunnen laten aanvoelen. Zelfs op straatbanden maakt deze motor korte metten met gravelpaden. Het motorblok blijft de ‘highlight’, altijd en overal genoeg power, toeren, offroad of knallen; alles is goed. Minpuntje vind ik de aan-uit-reactie van het gashendel. Afhankelijk van de modus wil dit soms te schokkerig zijn, en dat is jammer aangezien de elektronische snufjes verder een van de beste zijn. Beide modellen zijn goed afgewerkt en zien er erg stoer uit. Staan de 1290’s op mijn toekomstige kooplijstje? Absoluut!”

Lees meer over

BMW Yamaha MT-09 SP

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...