+ Plus

Lezerstest Kawasaki Ninja 650 en Z650

Kawasaki’s lichte middenklassers, de Z650 en de Ninja 650, doen het goed in de verkoopstatistieken, waarbij de naakte Z het populairst is van beide. Onze mening kennen jullie al van diverse testen, maar wat vindt de MotoPlus-lezer van de twee Kawasaki’s? Tijd dus om beide machines eens naar onze redactie in Varsseveld te halen en een flink aantal MotoPlus-lezers uit te nodigen om met beide Kawasaki’s een afwisselende testroute door de Achterhoek te rijden..

Naam: Martin Algra
Leeftijd: 45
Rijdt zelf: Kawasaki Z750

Wat ziet de nieuwe Kawasaki Z650 er goed uit! Al jaren rijd ik op een Kawasaki Z750 en ik was benieuwd naar dit nieuwe model in de Z-reeks. Met het nieuwe vakwerkframe en de scherpe lijnen ziet de Z650 er een stuk moderner en sportiever uit dan zijn voorganger, de ER-6.
De compacte bouw is het eerste wat opvalt als ik op de motor stap. Door de lage zit kun je makkelijk bij de grond. Bij het wegrijden voel je de lichte bediening van de koppeling, de rem en het makkelijke sturen. De motor pakt direct lekker op met voldoende koppel. In het middengebied zijn wat trillingen voelbaar, maar die verdwijnen als je verder doortrekt en dan geeft de motor verrassend veel trekkracht. Ondertussen word je getrakteerd op een leuke roffel uit de uitlaat, zeker met de optionele Akrapovic-uitlaat. Wat een plezier, met speels gemak geniet je bocht na bocht. De Z650 is een moderne en toegankelijke motor en biedt voor zowel de beginnende als ervaren motorrijders direct veel rijplezier!
De Ninja 650 ziet er sportief uit met zijn kuip en spitse voorkant. In de basis is het dezelfde motor als de Z650. Eenmaal op de motor valt mij direct de fijne zitpositie op. Het is niet zo extreem als de naam Ninja doet vermoeden, maar verrassend comfortabel dankzij het kuipwerk en het andere stuur. Het zadel is ook op dit model relatief laag, maar de zit voelt ruimer dan op de Z650. Sturen op de Ninja 650 gaat met veel gemak en plezier. En ook als de snelheid hoger is geeft de Ninja 650 nog zoveel vertrouwen. De motor geeft een aanmoedigend geluid en bochten maak je met het grootste gemak, dit is ontspannen genieten!
De Kawasaki Ninja 650 is een verrassend veelzijdige motor. Sportief rijden of comfortabel toeren, het kan allemaal. Kies je ook nog voor het optionele Tourer-pakket met hoger windscherm en zijtassen, dan heb je absoluut een leuke en complete motor.

Naam: Harm Jan Bos
Leeftijd: 50 jaar
Rijdt zelf: Honda VFR1200F/Kawasaki Versys 1000

Ik was benieuwd naar het gevoel, geluid en het rijgedrag van een tweecilinder, maar vooraf was ik wat sceptisch over de 650’s van Kawasaki. Ik rijd als eerste op de gekuipte Ninja 650, een model dat er mooi en afgewerkt uitziet. Dit model is voorzien van semi-soft zijtassen, even wennen aan het model, maar er gaat volgens mij best wat bagage in. De motor start direct, waarna het stuur een klein beetje begint te schudden, je voelt en ziet dat de motor loopt, lekker….
De zit in het zadel is prima en ook de voetsteunen met schakel- en rempedaal zitten voor mij op de juiste plek. Na het wegrijden geef ik een beetje gas en de lichte trillingen zijn gelijk weg, de motor bromt bescheiden. Ik verbaas me eigenlijk hoe gemakkelijk ik gevoel en plezier krijg in het rijden. Hij gaat echt lekker vlot en vloeiend vooruit met z’n 68 pk’s. Schakelen gaat direct en het pedaal heeft slechts een korte tik nodig naar de volgende versnelling, op het dashboard springt het cijfer van 2 naar 3 naar 4, koppeling in, twee keer terug en weer gas erop, wat gaat dit soepel zeg. Wel merk ik dat er een rilling in de motor komt tussen de 5.000 en 6.000 toeren, maar daarna is het dan ook weer weg.
De Z650 lijkt stationair nog strakker rond te lopen. Er zit een heel klein ruitje op en een eveneens klein maar wel informatief dashboard met de onder andere benzinemeter, toerenteller, versnellingsindicator en snelheidsmeter. Goed afleesbaar! Deze Z650 heeft een Performance-pakket met onder andere een volledige titanium Akrapovic-uitlaatsysteem. Wat een onvoorstelbaar mooi geluid komt daar uit! Bij gas geven zwelt die grom een beetje aan, zonder irritant te worden. Ik betrap mezelf erop dat ik steeds op zoek ga naar dat geluid, heerlijk! De Z650 lijkt ook iets meer pit te hebben dan de Ninja 650 en schakelt heel direct. Wat een lekkere soepele motoren die twins van Kawasaki!

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.