+ Plus

Lezerstest Harley-Davidson

Met zeven MotoPlus-lezers maakten we onlangs een mooie rit door de Achterhoek in het zadel van een gemêleerd gezelschap Harley-Davidsons. Wat onze lezers, een mix van Harley- en niet-Harley-rijders, van de ‘Yanks’, deels voorzien van het nieuwe Milwaukee Eight 8-kleps blok, vonden, lees je op deze pagina’s.

“DE GROTE VERRASSING IS HET NIEUWE MOTORBLOK, DE MILWAUKEE EIGHT”
Naam: Mark Schadé
Leeftijd: 58 jaar
Rijdt zelf: Triumph Street Triple

“Een middag motorrijden in de prachtige omgeving van Varsseveld is zeker geen straf en ook de nieuwe Harley’s dragen hun steentje bij aan de feestvreugde. De grote verrassing is het nieuwe motorblok, de Milwaukee Eight, van de Road King en de Road Glide waarmee ik mocht rijden. Vanaf lage toerentallen een heerlijke punch en verrassend makkelijk rijdend naar de voor Harley hogere toerentallen. Altijd voldoende koppel om vlot te accelereren, ‘good vibes’ en een bescheiden mooi laag geluid. Helemaal goed. De Road King en Glide zijn ook makkelijk in de omgang omdat boven de 30 km/uur het hoge gewicht als sneeuw voor de zon lijkt te verdwijnen. Parkeren is met beide motoren nogal een uitdaging, maar zodra je rijdt gaat alles heel soepel en makkelijk, alsof de Harley’s een kilo of 100 zijn kwijtgeraakt. Dat is nog eens plezierig diëten.
De Forty-Eight en de Roadster hebben het oude vertrouwde 1200cc-motorblok. Bij de Forty-Eight valt het niet zo op, maar bij de sportief vormgegeven Roadster merk je dat het motorblok aan een update toe is. De Roadster is misschien wel de best sturende Harley ooit en het blok blijft daarbij achter. De punch van de Milwaukee Eight ontbreekt en ook maakt het blok niet zo makkelijk toeren.
Harley heeft al eens een nieuw motorblok ontwikkeld met Porsche, misschien kunnen ze nu een lichter motorblok ontwikkelen met bijvoorbeeld Ducati, die weten als geen ander veel vermogen uit een 1200cc tweecilinder te halen. Maar misschien kan Harley het wel zelf, de Milwaukee Eight is immers ook een schot in de roos.”

“DIE ROADSTER IS EEN DIKKE-GRIJNS-MOTOR!”
Naam: Hans Wols
Leeftijd: 48 jaar
Rijdt zelf: BMW R1200GS

“Omdat ik alleen ervaring heb met allroads en een enkele keer op de Sportster van mijn vriendin heb gereden, besluit ik maar gelijk de koe bij de hoorns te vatten en begin ik op de Road King Special. Na de eerste paar bochten, die ik nogal ruim neem omdat de Harley toch wat minder flexibel stuurt dan ik van mijn GS gewend ben, krijg ik het gevoel te pakken. Maar ondanks dat ik het gaandeweg een lekkere motor begin te vinden, is het toch niets voor mij. De Street Glide, waar ik vervolgens op stap, bevalt beter, want hij lijkt een stuk makkelijker te sturen. Dit is echt relaxed rijden, totaal niet werken, en echt genieten van de mooie wegen die de Achterhoek biedt. Al met al een fijne motor, waarbij je toch af toe op de teller kijkend in de regionen zit van ‘euh is dit nu slim?’ Maar daar merk je helemaal niets van.
De lekkerste motor van de dag was voor mij de Roadster. Op het eerste gezicht lijkt hij me wat aan de lage kant voor mij, maar bij het opstappen past alles goed. Ondanks het lage stuur niet te veel druk op de polsen en een niet hinderlijk hard zadel. Het blok heeft een lekker soepel vermogen, trekt lekker door de bochten en is ook bij lage toeren geen moment nukkig. Dit is een dikke-grijns-motor!
Ik vind ook de looks geweldig, met die matzwarte kleur met rode strepen. Omdat ik op zoek ben naar een motor naast mijn woon-werk-BMW zou dit zeker een heel goede kandidaat zijn. Als er al iets op deze motor aan te merken valt, dan zijn het de breed bouwende voetsteunen, die je bij stilstand in de achterkant van je benen voelt prikken. Maar daar is vast wel wat op te vinden.”

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-