+ Plus

Kleding- en accessoiretrends 2015

Naast al het nieuws op twee wielen, was er ook op kleding- en accessoiresgebied veel te melden tijdens de diverse najaarsbeurzen. Een korte impressie van welke trends 2015 zullen domineren!

De motorbranche kende afgelopen jaar een flinke opleving. Zowel grote als kleine fabrikanten presenteerden immers veel nieuwe modellen op de najaarsbeurzen, maar ook op andere vlakken was de verschuiving duidelijk zichtbaar. Ook de kleding- en accessoiresfabrikanten geven namelijk weer vol gas zo blijkt. Veel van de nieuwe producten zullen de weg naar de Nederlandse markt weten te vinden, maar ook zijn er diverse bij die enkel in Azië, specifieke Europese landen of bijvoorbeeld Amerika geleverd zullen worden. Omdat ze speciaal voor dat gebied ontwikkeld zijn, maar vaak ook bij gebrek aan een importeur of leverancier.
Voor komend jaar laten zich een aantal trends duidelijk signaleren. Zo is retro inmiddels diep geworteld in alle branche gerelateerde ondernemingen, waarbij de interesse uiteraard sterk aangewakkerd is door nieuwe motoren als de Ducati Scrambler en BMW R Nine T. Met hoofdzakelijk op imago gerichte nieuwe accessoires, helmen en kleding spelen de fabrikanten duidelijk in op het gevoel. Waarbij vooral terug wordt gegrepen op de vrijheid van de jaren ’60 en ’70 van de vorige eeuw, toen motorrijden als jong, brutaal en wild werd gezien. Daarbij werden op de beurzen overigens alle registers open getrokken, enkel je frisse spulletjes een beetje aantrekkelijk etaleren voldoet blijkbaar niet meer anno 2015. De hele periferie moet kloppen, dus voeren espresso, politiek correcte bio-drankjes, Rock ‘n Roll en hostessen met petticoat en tattoos de boventoon. En voor wie helemaal in stijl wilde gaan, was er zelfs op diverse plaatsen een kapper die de brave scheiding tot een coole bakkebaard boblijn transformeerde. Daarmee werd overigens niet gemikt op de jonge hipster generatie, maar juist op de (meer vermogende) 40-plussers. Uiteraard wel enigszins in de hoop dat het virus dat pa te pakken heeft gekregen ook zoon- en dochterlief zal aansteken. Het motto achter deze trend is onthaasten, genieten met alle zintuigen. Leren jack, jeans, jethelm; optimale bescherming (functionaliteit) lijkt even minder belangrijk dan het voelen van de rijwind.
Eveneens opvallend: in het accessoiressegment draait het niet alleen maar meer om functionaliteit, zelfs bij heel basale zaken (spaken, remdelen, hendels, steunen) lijkt ‘kleur’ tegenwoordig hét codewoord. En wat betreft de hightech fractie, of het nu om race componenten, leren overalls of carbon helmen gaat, in alles geldt: sterker, lichter, sneller!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.