+ Plus

Klassiek: Japauto-Seeley-Honda 970

Een motor met een grappig masker en uitpuilende koplampen als ogen, zo zal een nietsvermoedende moderne motorrijder misschien denken. Een ratjetoe van allerlei oude, nieuwe en gewoon gekke onderdelen? Dat is ten dele waar. Er zitten componenten uit vier landen in: een Japans motorblok, getuned door een Duitser, in een Engels frame, gehuld in een Franse jas. Het resultaat: een hommage aan de legendarische Bol d’Or-winnaar van 1972 en 1973.

Teveel ingrediënten gebruiken kan een gerecht verpesten, maar soms pakt het juist heel smakelijk uit. Zoals in het geval van deze Japauto-Seeley-Honda, die in onze studio in de schijnwerpers is gezet. Hieraan hebben topkoks als Eckert (motorbloktuning), Seeley (frame en vering) en Japauto (kuip, tank en zitje) meegewerkt. Over elk van deze firma’s zijn al vele pagina’s te vullen, maar hier kijken we alleen naar dit concrete resultaat van deze samenwerking. De basis van het project was ‘slechts’ een simpele Seeley-Honda, ooit geleverd door de toenmalige Duitse importeur Gundolf Birke.
Als één van de 100 in Duitsland ingevoerde Seeley-zelfbouwkits, waarvan er in totaal 302 voor de Honda CB750 werden geproduceerd, raakte de motor in het bezit van Heiko Bartels, bekend als ontwerper en afgestudeerd vormgever, maar ook als motorliefhebber in de classic racing-scene. In het kentekenbewijs staat 1977 als jaar van registratie; tot 2007 mocht deze exoot als Seeley-Honda ook de straat op. Toen werd hij echter voorzien van de Japauto-kuip en hij is daarna alleen nog in de historische racerij ingezet. Voor het laatst was dat in 2012, bij de Coupes Moto Legende Dijon-Prenois.

Na de dood van de eerste eigenaar in 2014 kwam de machine via diverse omwegen en contacten in het bezit van de huidige eigenaar. Dit jaar moet de Honda ook weer in actie komen op de circuits, na een grondige technische controle. Dan kan ook het Eckert-blok weer laten zien wat het kan. En dat is vermoedelijk een stuk meer dan de bescheiden 80 pk die in de papieren staat vermeld. Ronald Eckert heeft het ooit uit de CB750F2 (de sterkste van de tweekleps SOHC-750-serie) afkomstige blok namelijk opgeboord tot 970 cc (door de boring van 61 millimeter naar 70 millimeter te vergroten, zoals ook Japauto destijds deed), er gesmede Wiseco-zuigers in gemonteerd en ook de kop flink onder handen genomen. Daarin bedient een Yoshimura-nokkenas de grotere in- en uitlaatkleppen, waarbij het mengsel wordt bereid door Keihin CR33-racecarburateurs. Een Dyna-ontsteking en een vrij ademende Yoshimura-uitlaat maken het af. Als je weet dat een standaard-F2 al 73 pk bij 9.000 leverde, moet deze 970 ver over de 90 pk gaan.
Vermogen zit er dus zeker in, maar in de jaren 70 lag de nadruk voor racegebruik nog meer op het rijwielgedeelte, aangezien dat vaak zelfs het vermogen van de standaardmotoren al niet aankon. Het was de glorietijd voor de speciale framebouwers. Het Seeley-frame is één van de meest beroemde uit die dagen. Het is gemaakt van het legendarische Reynolds 531-buis, chroommolybdeenstaal. Het hardgesoldeerde dubbele wiegframe weegt inclusief standaard-achtervork slechts twaalf kilo; nog geen record, maar lichter dan het minder stijve originele Honda-frame. In dit geval is het gewicht iets anders, aangezien de dunne originele swingarm plaats heeft gemaakt voor een forsere GFM-swingarm. Voor zit er een 38mm-Marzocchi-telescoop; de beide opgebouwde Comstar-wielen hebben de klassieke diameter van 18 inch, maar wel een stukje breder dan destijds. Voor ligt er een 110/80-band op, achter zelfs een 150/70.
Het uiterlijk van de rode racer wordt echter zonder twijfel gedomineerd door de eigenzinnige kuip met de losse koplampen. Het geheel doet denken aan de Austin Healey Sprite, de kleine Engelse sportwagen die vanwege zijn koplampen ook wel ‘Frog Eye’ werd genoemd, kikkeroog dus. Oudere racefans zullen hierin echter onmiddellijk de legendarische Japauto-enduranceracers herkennen waarmee in 1972 en 1973 de Bol d’Or werd gewonnen (zie kader). Japauto was de toenmalige Honda-importeur in Parijs; de firma was met het – inmiddels door de vele GP-successen beroemde – Japanse merk begonnen in 1966. Ze hebben afgelopen jaar dus net hun 50-jarig jubileum gevierd – een goede reden om deze extravagante machine weer eens in de schijnwerpers te zetten.

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-