+ Plus

Kawasaki nieuws 2007

Kawasaki VN900 Custom & KLX450RVoor terras en terrein Op de valreep presenteerde Kawasaki twee extra nieuwe 2007-modellen. Naast de ZX-6R en de GTR1400 (zie pagina 8-9) werden eind vorige week ook nog de komst van een nieuwe VN900 Custom en KLX450R bekend gemaakt. Kawasaki is flink op weg het modelprogramma behoorlijk uit te breiden. Van de vier nieuwe Kawa-modellen die in deze MotoPlus staan, is alleen de ZX-6R een opvolger van een bestaand model, de GTR1400, VN900 Custom en KLX450R zijn compleet nieuw op de markt. Met de VN900 heeft Kawasaki een pure custom-machine op de wielen willen zetten. De basistechniek van dit model is gelijk aan de 8.748 euro kostende VN900 Classic. Het watergekoelde 903 cc V-twin-blok (met een maximum vermogen van 50 pk) en het hardtail-achtige rijwielgedeelte bleven – voor zover zichtbaar – ongewijzigd, maar de aankleding werd wel totaal anders. De kleine wielen met brede banden en volle spatborden hebben plaats gemaakt voor een echt custom-uiterlijk met een smal 21 inch gietwiel, een minimalistische koplamp en een recht stuur. Het achterspatbord werd veel compacter en de nieuwe Custom kreeg een dicht 15 inch achterwiel met een 180 mm brede achterband. Veel aandacht is ook aan de uitstraling besteed: vandaar dat de VN900 Custom rijkelijk is voorzien van chromen covers. De prijs is op dit moment nog niet bekend, maar we schatten in dat deze niet zo heel veel zal verschillen van de Classic. Met de KLX450R maakt Kawasaki een rentree in de off-road- en endurowereld. Een wereld die ze eigenlijk al bijna 15 jaar links hebben laten liggen. Toen moesten de KLX250R en de KLX650R nog de kolen uit het vuur halen en een heel groot succes is dat ook nooit geworden. Dat laatste wil men met de nieuwe 450 rechtzetten en de basis daarvoor lijkt zeker aanwezig, want deze nieuwe off-road is gebaseerd op de snelle KX450F crosser, waarmee onder meer Tanel Leok en onze eigen Bas Verhoeven goed presteerden in de MX1 GP’s. Voor het enduro-gebruik kreeg het motorblok meet trekkracht bij lage toerentallen. Bovendien is de vijfbak aangepast (wide-ratio) en is er nu een elektrische startmotor aan boord. Het lichtgewicht aluminium frame en de vering is gebaseerd op dat van de KX-crosser. De uitrusting omvat verder wave-type remschijven, een lichtgewicht digitaal dashboardje, een LED-achterlicht en een kunststof brandstoftank met een inhoud van acht liter. Een prijs en een levertijd is nog niet bekend en dat is erg jammer, aangezien het nieuwe off-road- en enduroseizoen juist losbarst. Met de VN900 Custom biedt Kawasaki een nieuwe custom in het middensegment. De Kawasaki KLX450R is gebaseerd op de KX450F crossmachine.

Lees meer over

Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Alpenmasters 2024 (3) – Finale

Alpenmasters 2024 (3) – Finale

19 september, 2024

Bij de Alpenmasters is het als bij een EK of WK voetbal: iedereen wil uiteindelijk door naar de finale. Acht ...