+ Plus

Interview Zonta van de Goorbergh en Collin Veijer

Ze zijn allebei veertien jaar jong en hebben nog nooit tegen elkaar geracet. Maar daar komt in 2020 verandering in. Dan zullen Zonta van de Goorbergh en Collin Veijer elkaar tegenkomen in de Red Bull Rookies Cup, het bijprogramma tijdens een aantal MotoGP-races. Op advies van hun vaders, die zelf ook hebben geracet, hebben ze ieder een eigen weg uitgestippeld op jacht naar het grote succes.

In de voetsporen van je vader treden is een bekend fenomeen. Denk uiteraard maar aan Jos en Max Verstappen of aan Michael en Mick Schumacher in de autosport. Johan en Jordi Cruijff, Youri en Jan Mulder, Daley en Danny Blind zijn bekende voorbeelden uit het voetbal en Yep en Sven Kramer uit de schaatssport. En in de wielersport zijn Adrie en Mathieu van der Poel natuurlijk bekende namen.
In de wegrace hadden we al Michael en Henk van der Mark en nu profileren ook Jurgen en Zonta van den Goorbergh en Jurjen en Collin Veijer zich steeds nadrukkelijker als de jongste exponenten van een familietraditie.
Vooral in de beginfase werkt die familiecultuur misschien wel in je voordeel maar op een gegeven moment is talent de belangrijkste factor. En dat hebben Zonta van de Goorbergh en Collin Veijer ontegenzeggelijk met elkaar gemeen. Ze komen allebei uit een motorfamilie, maar wel van een ander kaliber. Waren de broers Jurgen en Patrick Van den Goorbergh succesvol in de GP-racerij, de Veijers hebben alleen maar op nationaal niveau geracet. Maar dat neemt niet weg dat beide families voldoende ervaring op hebben opgedaan om van fouten te leren. En daar kunnen beide jonkies nu de vruchten van plukken.

 

Met zijn dertien jaar was Zonta van de Goorbergh het afgelopen seizoen de jongste deelnemer in de Red Bull Rookies Cup. Dat hij überhaupt zou gaan racen, was een paar jaar allesbehalve zeker. Zonta: “Ik ben op advies van mijn vader op mijn achtste begonnen op een trialmotor, om een goede motorbeheersing te krijgen. Het was aanvankelijk de bedoeling dat ik ging motorcrossen. Dat heb ik ook een paar jaar gedaan, bij de M.O.N, met wisselend succes. Daarna ben ik gaan racen in de Honda NSF Cup, best een omschakeling kan ik je zeggen. Crossen is toch iets heel anders dan racen. In het begin lag ik meer naast de motor dan dat ik er op zat.”
De ietwat verlegen coureur denkt goed na over zijn woordkeuze. Maar hij weet als dertienjarige heel goed wat hij wel en niet wil en samen met zijn vader Jurgen en oom Patrick wordt er een doordacht toekomstplan uitgestippeld. Wat goed is komt snel, en dat kan zeker gezegd worden van de jonge Van den Goorbergh. Na een jaar in de Honda NSF Cup gereden te hebben, werd België de volgende racebestemming. En dat had een reden, want omdat Zonta op dat moment pas elf jaar was kon er niet in Nederland worden gereden, omdat er hier geen competitie is voor deze leeftijd. Aan het einde van het jaar werden de eerste stappen gezet in Spanje, waar de European Talent Cup samen met het WK Junior kampioenschap wordt verreden. In de laatste wedstrijd van 2018 reed Zonta zijn eerste race in het Spaanse ETC. Dat ging boven verwachting goed en hij liet zien dat hij klaar was voor de volgende stap in zijn carrière. Hierop werd besloten om in 2019 definitief deel te nemen aan het ETC-kampioenschap. Maar daarnaast nam Zonta ook deel aan de Red Bull Rookies Cup. “Dat was eigenlijk heel toevallig”, aldus Jurgen. “Ik schreef hem eigenlijk in met het oog op deelname in 2020. Om goed voorbereid te zijn hebben we wel de nodige kilometers gereden op diverse circuits, maar gezien zijn leeftijd was ik ervan overtuigd dat hij het niet zou halen. Dat was ook niet erg geweest, maar de ervaring die hij op kon doen was voor ons beiden belangrijk. Het ging echter zo goed, dat hij werd geselecteerd voor het afgelopen seizoen. Dat was wel even een verassing voor ons. Maar als je zo’n kans krijgt, pak je die natuurlijk met beide handen aan. De ervaring die hij heeft opgedaan, pakken ze hem nooit meer af.”
In beide klassen heeft de jonge Van den Goorbergh het meer dan goed gedaan. In de Red Bull Rookies Cup scoorde hij in acht van de twaalf verreden manches punten, met twee keer een zesde plek op de Oostenrijkse Red Bull Ring als beste resultaten, en eindigde hij als dertiende in de stand.
Terugkijkend op zijn eerste jaar in de Red Bull Rookies Cup is Zonta dan ook dik tevreden: “Het belangrijkste is dat ik in elke race punten heb gehaald. Ik ben zonder verwachtingen aan de Red Bull Rookies begonnen en voelde ook totaal geen druk om te scoren. Belangrijk is ook de aanwezigheid van mijn vader geweest. Naast monteur is hij ook mijn mentor. Omdat hij zelf op het hoogste niveau heeft geracet, weet hij precies wat ik doormaak. Hij kijkt naast de baan naar mijn rijstijl en na afloop bespreken we alles samen. Dat kan er best eens heftig aan toe gaan als we het een keer niet eens zijn, maar dat hoort er bij. Maar ook de omschakeling van de KTM, waar we in de Red Bull Rookies mee rijden, naar de compleet andere Honda voor het ETC ging steeds goed. Dat had ik niet verwacht.
Die klassen zijn ook totaal verschillend. Bij de Rookies wordt er onderling flink gebeukt als ze je niet snel genoeg kunnen passeren. Maar daar word ik niet echt warm of koud van. Na de eerste keer geef je gewoon een beuk terug. Weten ze gelijk dat je niet met je laat sollen. Belangrijkste doel was voor mij om vorderingen te maken in beide klassen en dat is gelukt.”
Plannen voor 2020 zijn er inmiddels ook. Na afloop van het seizoen kreeg Van den Goorbergh te horen dat hij verder mag gaan in de Red Bull Rookies Cup. Daarnaast gaat hij ook nog een seizoen in de Spaanse Talent Cup rijden, waarna in 2021 de overstap naar het WK Junior Moto3 gemaakt moet worden. Jurgen: “Je moet proberen om zo snel mogelijk stappen te maken. De concurrentie zit ook niet stil. Als je wacht tot je kampioen bent in een klasse haal je nooit de wereldtop. Zo snel mogelijk overstappen naar snellere motoren, daar gaat het om. Het is de bedoeling dat hij over twee jaar de overstap kan maken naar de Moto3 GP’s. Daar werken we hard aan, dan is hij zestien en mag hij starten.”

 

Een andere jonge coureur die internationaal hard aan de weg timmert is de 14-jarige Collin Veijer uit Staphorst. Ondanks zijn nog jeugdige leeftijd heeft hij inmiddels al een indrukwekkende carrière. Doordat zijn vader Jurjen en zijn twee ooms Arno en Joan op nationaal niveau hebben geracet, kwam Collin al op jonge leeftijd in aanraking met de motorsport. Zijn eerste schreden in de motorsport zette hij op zevenjarige leeftijd in de minibikes. Dat hij talent heeft, bewees hij een jaar later met zijn eerste Nederlandse titel in de minibikes Junior A. Daarnaast eindigde hij op de derde plaats in het Spaanse minibikes kampioenschap.
Reden voor de familie Veijer om Collin het best mogelijke leerproces te laten doorlopen. Mede door de eigen ervaring dat je in ons land op nationaal niveau niet echt verder komt, werd er naar mogelijkheden over grens gekeken. Racen op buitenlandse circuits dus, waar de concurrentie groter is dan in Nederland. De Veijers trokken naar Italië, waar Collin in 2017 als eerste Nederlander de Europese titel in de MiniGP-klasse pakte. Een geweldige prestatie, die ook niet onopgemerkt bleef bij de KNMV. Tijdens de jaarlijkse kampioenshuldiging beloonde de motorbond deze prestatie met de Ben Majoor Trofee. Een trofee voor een bijzonder Nederlands talent onder de 21 jaar.
De prestaties van Collin Veijer bleven ook in Italië zelf niet onopgemerkt, want Ego Speed Up Junior Racing bood hem een contract aan. Uniek in een land dat zelf heel veel jong talent kent. In 2018 maakte Veijer zijn debuut in het Italiaanse Pre Moto3-kampioenschap. Met zijn tweede plaats in het eindklassement en vier overwinningen verraste hij als ‘buitenstaander’ vervolgens menigeen.
Afgelopen seizoen maakte Collin Veijer samen met het Ego Speed Up team de overstap naar de Italiaanse CIV Moto3-klasse. En ook in deze competitieve klasse, waarin ook juniorteams van MotoGP-teams uitkomen, maakte hij met een vijfde plaats in de eindstand een geslaagd debuut.
Oud GP-coureur Luca Boscoscuro is al teammanager zeer gecharmeerd van de kwaliteiten van Veijer:
“Ondanks zijn nog jonge leeftijd kan hij al heel goed aangeven hoe hij de motor graag wil hebben. Dat heb ik nog maar zelden gezien bij zo’n jonge rijder. Daarnaast is hij super gemotiveerd en leergierig. Samen met zijn vader en zijn oom Arno komt hij in de camper naar de circuits, wat als voordeel heeft dat hij op het circuit is als we bijvoorbeeld nog graag iets willen weten. Hij is tot de avond in de pitbox om met de monteurs te overleggen. Hij heeft een enorm talent en als hij dit door zet, zie ik een mooie toekomst voor hem in de GP’s.
Volgend jaar wil het Ego Speed Up team graag dat hij de overstap maakt naar het WK Junior Moto3, dat in Spanje wordt verreden. Alle grote GP-teams rijden daar ook met een jeugdteam en dan begint het GP-werk aan de horizon te gloren.
Daar kan Veijer komend seizoen toch al aan ruiken, want naast Zonta van den Goorbergh is ook hij geselecteerd voor de Red Bull Rookies Cup. Collin: “Als je internationaal verder wilt, moet je beginnen in de Red Bull Rookies Cup. De KTM staat niet bekend als de makkelijkste motor, dus als je daar goed mee kunt presteren, ontwikkel je jezelf als coureur en kun je je de picture rijden bij de diverse teams. Daarnaast rijd ik het Spaans Open, dat is ook weer een niveau hoger dan het Italiaans kampioenschap. Ik heb met een wildcard een race op Jerez gereden en kon daar goed mee komen. Dat geeft mij wel het vertrouwen dat ik misschien met de top mee kan. Luca wil graag met mij dit avontuur aangaan en ik weet dat ik een goed geolied topteam achter me heb staan.”
Dat Veijer in de Red Bull Rookies Cup Van den Goorbergh tegen gaat komen, ziet hij vooral positief in. Veijer: “We kennen elkaar goed en ik hoop dat we kunnen samenwerken. Hij heeft al een jaartje ervaring en weet hoe het er daar aan toe gaat. Vooral tijdens de trainingen kun je elkaar helpen en naar een goede startplaats rijden. We hebben heel veel gemeen, dus we kunnen samen groeien.”
Ook voor Collin Veijer is een start in de Moto3-GP’s het hoogste doel. “Ik weet hoe moeilijk dat is, maar niet is onmogelijk en ik ga er alles aan doen om dat te halen.”

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...