+ Plus

Interview Scott Derou

Na twee seizoenen in Engeland geracet te hebben, is Scott Deroue terug op het mondiale platform. En hoe! De 21-jarige coureur gaat aan de leiding in het volledig nieuwe WK Supersport 300. Wij zochten hem op voor een gesprek over verleden, heden en toekomst.

Het jaar begon op spectaculaire wijze voor Scott Deroue. Als deelnemer aan het kersverse WK Supersport 300 maakte hij indruk door gelijk de eerste race van het seizoen te winnen. Op Aragón schreef de Nederlander zodoende geschiedenis en staat nu voor altijd in de boeken als de eerste winnaar van deze lichte supersport-klasse, die gezien moet worden als de kweekvijver voor de hogere klassen in de WK Superbike-paddock. Deroue racet zich prima in de kijker, want ook in de tweede wedstrijd van het seizoen komt hij als winnaar uit de bus. Op het eigen TT Circuit van Assen is de Nijkerkervener de concurrentie te slim af in de laatste ronde. Met een maximale score vertrekt de Kawasaki-coureur richting Imola, waar hij voor het eerst te maken krijgt met lichte tegenslag. Op de voor hem onbekende baan wil het niet helemaal lukken en moet Deroue genoegen nemen met vijf punten. Als Engeland voor de vierde WK-race wordt aangedaan, hoopt hij op een podium. Helaas kan de voormalige GP-rijder zich niet nestelen in de kopgroep en komt op Donington Park als vierde over de finishlijn. Het raceweekend erna, op Misano, krijgt de Kawasaki-coureur alsnog een derde plek toegewezen voor Donington Park. Eén van Deroue’s sterkste concurrenten, Alfonso Coppola, wordt gediskwalificeerd om het feit dat zijn team het technische reglement niet heeft opgevolgd. Een flinke bonus voor Deroue, die namelijk lijdzaam toeziet dat de Yamaha’s steeds sterker voor de dag komen. Hoewel hij in San Marino de beste Kawasaki-coureur wordt, levert dat slechts vier punten op. De lange zomerpauze (eerstvolgende wedstrijd in het weekend van 18 tot en met 20 augustus, red.) komt dan ook als geroepen voor Deroue, aangezien zijn ruime voorsprong in het kampioenschap slonk naar slechts drie punten. De Spanjaarden Mika Perez (tweede) en Marc Garcia (derde) zitten hem op de huid, evenals Coppola (vierde). Ondanks de afgepakte zege van Donington Park mengt de Italiaan zich nog altijd in de titelstrijd. Eén ding is zeker, met nog vier races te gaan, gaat Deroue de titel in het WK Supersport 300 niet op een presenteerblaadje krijgen.
“De verschillen zijn klein in dit kampioenschap, dus het komt neer op details”, meldt de klassementsleider. Het is ook de voornaamste reden waarom Deroue zijn zomer nu anders in gaat delen dan oorspronkelijk het plan was. Samen met zijn team, het Belgische MtM Racing, gaat er getest worden op de circuits die de coureur nog niet kent. Dat zijn Portimão, Lausitzring en Magny-Cours. “Er moet nog veel gebeuren om wereldkampioen te worden, we zijn er nog lang niet”, realiseert Deroue zich maar al te goed. “Aangezien we niet heel veel trainingstijd tijdens een weekend hebben, moet ik vooraf alvast baankennis opdoen. Plus, we kunnen beginnen met het vinden van de juiste setting. Dat soort details kan dadelijk van belang zijn.”
Hoewel Deroue slechts 21 jaar is, weet hij hoe een kampioenschap gewonnen wordt. Twee jaar terug won hij nog de British Motostar-titel, deels te danken aan de wijze raad die zijn teambaas Tim Walker dat seizoen gaf. “Ik was er net in de eerste race op Donington Park met een highsider van af gegaan. ‘Scott’, zei hij, ‘het klinkt misschien raar om dat tegen een jongen als jij te moeten zeggen, want jij wilt altijd winnen. Maar, als je het gevoel hebt dat een zege er een keer niet in zit, neem dan niet teveel risico en wordt gewoon tweede. Dan verlies je maar vijf punten in plaats van vijfentwintig. Daar moet je vijf races voor winnen, om die opgelopen achterstand weer weg te poetsen.’ Uiteraard weet je dat zelf ook wel, maar als iemand je dat op zo’n moment nog eens voorhoudt, dan komt dat toch anders binnen.’ De raad van Walker wordt ten harte genomen en Deroue wint uiteindelijk het kampioenschap door af en toe ook eens genoegen te nemen met een tweede plek.

Dezelfde gedachte zorgde ervoor dat Deroue nu als klassementsleider de lange zomerpauze ingaat. “Ik denk meer na over het grotere plaatje, want die vijf punten die ik in Imola pakte, kunnen zomaar het verschil betekenen aan het einde van het kampioenschap. Uiteraard moet je niet te vaak mindere scores pakken, maar af en toe zit er gewoonweg niet meer in. Dan moet je je niet gek laten maken.”
Voor Deroue is het door alle opgedane ervaringen wel duidelijk dat racen een belangrijk deel van zijn leven invult. “Het is voor mij echt een way of life”, concludeert hij dan ook. Hoewel Deroue al eens op het punt stond om te stoppen, lijkt die gedachte al tijden niet meer op te spelen. “Dat was na mijn Grand Prix-seizoen. Ik was er echt even helemaal klaar mee, vooral ook om het gezeur dat vooral ontstaat door het financiële plaatje. Alles draait om geld en dat is soms als coureur moeilijk slikken.” Een belletje van Tim Walker om in Engeland te komen rijden, veranderde uiteindelijk de richting van Deroue’s motorsportcarrière. “Ik heb er wel een tijdje over na moeten denken, want in eerste instantie voelde ik er niet veel voor. Maar uiteindelijk heb ik besloten om het toch maar te doen. En achteraf ben ik daar erg blij om.”
Twee jaar later zit de carrière van Deroue weer in de lift. In het competitieve WK Supersport 300 laat hij zien dat er nog altijd een snelle coureur in hem schuilgaat. Hoewel nu alle ogen op de tweevoudig racewinnaar en titelkandidaat gericht zijn, weet de Nederlander nog totaal niet wat hem volgend seizoen te wachten staat. “Ik heb een stap terug gedaan wat betreft de motoren, maar ik rijd nu wel in een wereldkampioenschap. Je moet altijd in jezelf geloven en ik wist wel dat ik een kans zou maken in het WK Supersport 300. Wat me dit uiteindelijk brengt, dat is een beetje de vraag. Ik ga het liefst naar de Supersport, omdat ik daar al ervaring heb opgedaan. Alleen hou ik me daar nog niet echt mee bezig, dat zie ik wel in oktober. Eerst wil ik me richten op deze job, het winnen van die wereldtitel. Het zal geen gemakkelijke klus zijn, want het begint aardig duidelijk te worden dat de Yamaha’s in het algemeen toch wat sterker zijn. Maar goed, we werken als team gewoon zo hard en goed mogelijk. Meer kunnen we niet doen.”

Door de jaren heen heeft Deroue een realistische kijk op de motorsport gekregen. Hij maakt zich geen illusies dat hij ooit in de MotoGP zal geraken. “Hoe hoger je komt, des te moeilijker het wordt. In de Moto3 kom je al terecht tussen enkel winnaars en alleen de beste coureurs komen uiteindelijk in de MotoGP terecht. Ik was dus niet goed genoeg, want als ik een Quartararo, Marquez of Rins was geweest, dan had ik nu niet hier gezeten. Dat zijn de echte talenten. Ik ben goed, maar niet super goed.”
Ondanks dat de Kawasaki-coureur nog niet goed weet wat de nabije toekomst hem gaat brengen, is Deroue wel duidelijk over het doel dat hij zichzelf heeft gesteld. Hij wil kunnen leven van de motorsport. “Ik heb nu een fulltime-baan (als koerier bij DPD, red.) en steek veel tijd en energie in het racen. Dat is geen ideale combinatie, maar er moet toch ook geld binnenkomen. Het komt mij namelijk ook niet aanwaaien, zo heb ik vorig jaar nog haast mijn gehele salaris in het racen gestoken. Dat blijf je natuurlijk niet volhouden en ik ben niet de rijder die er continu een hoop geld in blijft pompen. Binnen nu en vier jaar moet er toch wel, denk ik, duidelijkheid zijn of er nog een stijgende lijn te zien is. Als dat niet het geval is, houdt het racen ook een keer op. Hoe mooi ik de sport ook vind.”

Lees meer over

Kawasaki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-