+ Plus

Interview Roel Rietveld, Harley-Davidson

Managing Director Regional Operations Benelux, Scandinavia, United Kingdom & Ireland. Een hele mond vol, maar het moge duidelijk zijn dat Roel Rietveld binnen Harley-Davidson een druk bezet man is. Tijdens de European Bike Week in Oostenrijk spraken we met Rietveld over het stoppen van Buell, het recente afstoten van MV Agusta door Harley-Davidson en uiteraard over de huidige situatie van de Amerikaanse motorgigant. ? 2010 is tot nu toe een tamelijk bewogen jaar voor Harley-Davidson. Een jaar waarin Buell de deuren moest sluiten en MV Agusta weer werd verkocht aan de familie Castiglioni. Met name het stoppen met Buell moet toch pijn hebben gedaan, aangezien het een echt Harley-kindje was?! ‘’Vorig jaar is er een compleet nieuw bestuur bij Harley-Davidson gekomen, met voor het eerst sinds jaren een hoogste man die van buitenaf werd aangetrokken, en een van de beslissingen die de nieuwe leiding eind 2009 heeft genomen, was het stoppen met Buell. Niet in de ijskast zetten, maar gewoon helemaal stoppen. Over en uit. Ik was destijds Europees directeur van Buell en ik moet eerlijk zeggen dat ik het toen allemaal met gemengde gevoelens heb aangehoord. Als liefhebber vond ik het doodzonde, maar als zakenman was het voor mij de enige juiste beslissing. Zeker in een tijd van crisis, waarin er geen dollar met het merk werd verdiend.’’? Wat lag ten grondslag aan het feit dat Buell niet meer vlot te trekken was?! ‘’Toen we in 1997 met Buell in Europa begonnen, waren we vrij radicaal. De S1 was een machine met een blok, een frame, een stuur en twee wielen. Wat dat betreft waren we toch wel de uitvinders van het streetfighter segment, als je het zo mag noemen. Maar we zijn in die markt ingehaald door andere merken. Ducati werd heel actief met de Monster-lijn, Triumph kwam er bij en later ook KTM. Wij hebben niet voldoende geïnnoveerd en zijn te lang blijven hangen aan het luchtgekoelde Sportster-blok. Dat had genoeg koppel, maar te weinig pk’s en uiteindelijk willen de mannen en ook vrouwen die dat soort motoren rijden toch ook een beetje pk’s hebben. Ontwikkeling was er natuurlijk wel, bijvoorbeeld met Rotax voor het vloeistofgekoelde 1125-blok van de 1125R. Fantastische machine, alleen werden de looks niet door iedereen geapprecieerd. Dat was deels een gevolg van de politiek binnen Harley-Davidson, die voorschreef dat bijvoorbeeld de styling aan bepaalde voorwaarden moest voldoen. Een van die bepalingen was dat het blok altijd zichtbaar moet zijn, vandaar dat we de 1125 dus ook nooit met een complete stroomlijn konden brengen. Het mislukken van de 1125R was een marketingfout, veroorzaakt door de stylingfilosofie van Harley. Daar wilden ze in Amerika pas van afwijken toen het in feite al te laat was. Er stond een dergelijke fiets op de planning met projectnaam Barracuda 2, opgeboord tot 1.195 cc en een waanzinnige machine om te rijden, maar die kwam helaas te laat.’’ ? MV Agusta is inmiddels weer verkocht, maar met welk doel werd het destijds aangekocht?! ‘’Het oude management wilde destijds, en dan praat ik over eind 2006, begin 2007 toen de onderhandelingen met MV begonnen, meer voet aan de grond krijgen op markten buiten de Verenigde Staten. Amerika is een custom/touring markt, waar één op de twee verkochte motoren een Harley is. In Europa, het Midden-Oosten en Azië is één op de acht motoren in dat segment een Harley. Door de acquisitie van een ander merk, in dit geval dus MV in juni 2008, wilden we juist in andere segmenten actief worden, zoals ons dat met Buell aanvankelijk ook gelukt was.’’? Maar het Italiaanse avontuur was uiteindelijk van korte duur.! ‘’Inderdaad. Na het stoppen met Buell wilde de nieuwe leiding zich helemaal focussen op Harley en moest MV dus weer worden afgestoten. Het heeft MV uiteindelijk wel veel goeds gebracht. Harley heeft veel geld geïnvesteerd in logistieke en productietechnische processen in de fabriek in Varese om MV weer aan de praat te krijgen, want de leverantie van onderdelen en motoren was ontzettend slecht. Maar op gegeven moment werd er weer gebouwd en is er onder andere een nieuwe driecilinder ontwikkeld. Allemaal met geld van Harley. In die zin heeft het MV dus veel gebracht en Harley weinig, om maar eens een understatement te gebruiken.’’? En hoe staat het er nu voor met Harley-Davidson?! ‘’We focussen ons nog maar op één merk en dat is Harley. Daar wordt goed geld mee verdiend door alles en iedereen die er mee te maken heeft. Vertaal naar Benelux-niveau gaat het in Luxemburg uitstekend. Daar zijn we marktleider in het zwaarste segment, dus alles boven 600 cc. In Nederland zijn we de nummer twee qua marktaandeel en in België nummer drie. Het volume blijft wel achter, maar dat geldt voor de hele motormarkt. Nu is het wel zo dat de totale motormarkt sterker zakt dan wij doen, dus qua marktaandeel gaan we nog steeds vooruit. De Japanners hebben het momenteel erg zwaar, maar BMW en ook wij doen het nog steeds goed. Wat dat betreft ben ik niet ontevreden. Wat ons in Nederland momenteel wel parten speelt, is dat we twee dealers missen. Zowel in Rotterdam als in Amsterdam hebben we geen dealer en dat werkt ook door in het volume.’’ ? Hoe kan dat? Dat zijn toch twee enorm belangrijke plaatsen in een dealer netwerk. ! ‘’Daar zijn twee aparte redenen voor. Rotterdam kwam doordat de twee aandeelhouders van de zaak rollebollend over straat gingen. Dat is schadelijk voor het merk Harley. Einde oefening dus. We zijn momenteel bezig met een aantal ‘prospects’ om Rotterdam weer op de kaart te zetten, want dat is toch het derde park van Nederland in onze metingen. Amsterdam heeft te maken met het feit dat de vorige eigenaar niet langer gefocust was op motoractiviteiten, maar op andere pk’s. Letterlijk. En daar is gewoon al het geld dat er met Harley werd verdiend in gegaan. Dat ging fout, dus daar hebben we de stekker uitgetrokken. Ook daar zijn we al heel ver met een nieuwe kandidaat. En als het een beetje meezit, zijn we daar tegen het eind van het jaar weer in de running.’’ ? Dat schept vertrouwen voor 2011. Wat zijn je verwachtingen voor komend jaar?! ‘’Ik denk eerlijk gezegd dat het einde van de dip voor de motormarkt nog niet in zicht is. De auto-industrie is al weer in een hiep-hiep-hoera-stemming door een plus van 23% in eind augustus, maar daar zijn we met de motoren nog lang niet. Veel dealers hebben het momenteel erg zwaar. Die hebben al twee moeilijke jaren achter de rug, waarin ze ook heel veel last hebben gehad van import uit met name Engeland. De Britse pond stond heel laag, dus loonde het om in Engeland wat te kopen. Bespaarde je zo maar een paar duizend euro mee. Maar voor Harley zie ik absoluut groeimogelijkheden, zeker omdat Harley meer is dan een motorfiets. Het is een complete lifestyle en van alle merken het meest hobby georiënteerd. Met onze merchandise bereiken we bijvoorbeeld ook mensen die geen rijbewijs hebben. Je loopt niet voor schut met een Harley-jasje als je geen Harley hebt. Het is nog steeds een merk dat in de top tien van de meest bekende merken ter wereld staat.Op de een of andere manier worden we daardoor niet echt geraakt door de crisis en daar mogen we onze handen voor dichtknijpen.’’ [STREAMER]‘’HET MISLUKKEN VAN DE 1125R WAS EEN MARKETINGFOUT, VEROORZAAKT DOOR DE STYLINGFILOSOFIE VAN HARLEY’’

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-