+ Plus

Interview Macna kledingdesigner J

In de mondiale motorwereld neemt Nederland een bescheiden plaats in. Totdat we het hebben over motorkleding, want daarin is ons kleine kikkerlandje een behoorlijk grote en slimme speler. Nederlandse motorkledingmerken zijn trendsettend en veroveren de wereld zonder dat de lokale motorliefhebber dat lijkt te beseffen. Eén van die mondiale trendsetters is Macna, helemaal uit Veghel… Wie over de A50 langs het Veghelse industrieterrein rijdt, zal niet vermoeden dat een van de bedrijven met uitzicht op die snelweg een broedplaats is van motorkleding-innovaties. Waar een flinke ontwerpafdeling zich bezig houdt met motorkleding die nu nog slechts in de ontwerpfase bestaat, maar die wij motorrijders die wij de komende jaren kunnen gaan dragen. Dat bedrijf heet Splash Design, het bewuste kledingmerk is Macna. Een beetje een eigenzinnig merk, dat graag denkt in oplossingen en nieuwe technieken en slimme details niet uit de weg gaat. Want dat motorkleding bij voorkeur een goede bescherming moet bieden, een goede pasvorm moet hebben, lekker moet zitten, goed moet isoleren, waterdicht moet zijn en daarnaast ook nog goed moet ventileren, dat zijn bijna vanzelfsprekendheden. Er is geen motorkledingfabrikant te vinden die bovengenoemde eisen niet met vette letters in zijn folder afdrukt. Over die ‘basisvoorwaarden’ zijn ze het doorgaans wel eens, het verschil zit hem tegenwoordig in de details. In slimme oplossingen op en aan de kleding die het leven als motorrijder zoveel aangenamer maken. Daarin probeert Macna trendsettend te zijn. Dat kan al beginnen bij het greepje van de ritssluiting: wat een verademing als die groot genoeg is om met je handschoenen aan vast te pakken. Maar ook een wereldwijd gepatenteerde wind- en waterdichte kraagconstructie, een waterdichte voering in de mouwen die echt tot aan het einde van de mouwen doorloopt, een slimme verbindingsrits voor jas en broek, geïntegreerde spanbanden om de kleding op de juiste plaatsen vast tegen je lichaam te trekken en uitritsbare panelen voor echte ventilatie maken het motorleven prettiger. Het zijn maar een paar van de slimme items die we tegenwoordig op Macna motorkleding aantreffen en waarmee dit Nederlandse merk zich wereldwijd in de kijker speelt. Tijd om eens te gaan praten met de bedenker van veel van deze items, motorkledingontwerper Jørgen Luyben. “Macna is internationaal een graag gezien merk”, aldus Luyben. “Juist in Nederland wordt het merk echter minder erkend, maar ik moet er eerlijk bijzeggen dat we daar als fabrikant zelf ook debet aan zijn. Het merk werd twintig jaar geleden in het leven geroepen als eigen merk van ons bedrijf Splash Design, dat daarnaast ook nog importeur was van gerenommeerde buitenlandse kledingmerken als Clover en Spike. Macna stond in eerste instantie in de hiërarchie onder die geïmporteerde kledingmerken, maar begon gaandeweg steeds belangrijker te worden. We hebben intern ook echt geïnvesteerd in een ontwerpafdeling met eigen ontwerpers om Macna naar een hoger plan te tillen. Waarbij ik trouwens meteen van de gelegenheid gebruik wil maken om te zeggen dat we ook altijd op zoek zijn naar goede productontwerpers. Maar voor de Nederlandse motorrijder werd het al snel ingewikkeld, toen Macna van een B-merk razendsnel doorgroeide naar een echt A-merk. Hier in eigen land merkten we dat onze klanten (de motordealers, red.) en onze eindgebruikers (de motorrijders, red.) moeite hadden om die stap te doorgronden. In het buitenland, waar Macna geen historie had, is het merk de laatste jaren volledig geaccepteerd als hitech-topmerk. Daar waren geen vooroordelen en zag men puur de geboden kwaliteit. In Nederland ligt dat toch lastiger, terwijl je zou denken dat de thuismarkt het makkelijkste te veroveren is. Maar gelukkig dringt de Macna-kwaliteit en de vele bijzondere detailoplossingen nu ook hier door, zodat het merk ook in onze thuismarkt sterk in de lift zit.” Luyben is zelf een fanatiek motorrijder, die aan de Design Academie Eindhoven industriële vormgeving studeerde. “Motorkleding wordt vaak gezien als mode, maar dat zie ik toch anders. Het is in de eerste plaats een functioneel product, de uitgangspunten zijn dus heel anders dan bij gewone mode. Bij ons telt vooral wat een goed motorpak moet kunnen en doen. Pas daarna probeer je dat letterlijk en figuurlijk in een fraai jasje te verpakken. Dat is dus heel anders dan dat je eerst een leuk jasje ontwerpt, waar je later nog even een iets breder rugpand inzet omdat je anders niet met je handen bij het stuur kunt…” Wie motorkleding zegt, zegt ook bijna automatisch Italië. Want dat is het land waar de lekker ogende motorkleding zo’n beetje is bedacht en waar vele kledingmerken hun oorsprong vinden. Toch lijkt men die exclusieve positie de laatste jaren kwijt te raken. Luyben: “Tot voor een jaar of zes gaven de Italiaanse merken de toon aan in de motorkledingwereld. Zij hadden het in de vingers, maar toen de werkelijke productie van motorkleding zich begon te verplaatsen van Europa naar Azië en wat lage-lonen-landen in het voormalige oostblok (afgezien van het maatwerk wordt tegenwoordig vrijwel alle motorkleding in Verweggistan geproduceerd, red.), begonnen zij de grip te verliezen en deden ze weinig anders meer dan naar elkaar kijken. De Italianen blijven ook teveel hangen in dat modeaspect: de vorm is voor hen belangrijker dan de functie. Daar zijn ze lang mee weggekomen. Ze konden jarenlang zelfs motorjacks met de specificaties van een ‘160 euro jack’ verkopen voor 600 euro. Da’s op zich natuurlijk hartstikke knap, maar ze vergaten daardoor te innoveren en op een slimme praktische manier met motorkleding bezig te zijn. Mijn grootste drijfveer als ontwerper is misschien ook wel de frustratie die je hebt van manco’s van motorkleding. Ga je een dagje lekker genieten van het motorrijden, kom je drijfnat thuis omdat je jas weliswaar een dure Gore-tex-laag heeft, maar die zo knullig is verwerkt dat het regenwater alsnog via hals en mouwen en ventilatieritsen binnendringt. Om nog maar te zwijgen over sluitingen die niet werken, flapperende delen en het rommelige aantrekken van zo’n jack met drie aparte losse lagen. Dat wil je als ontwerper toch helemaal niet ontwerpen lijkt mij. Dat bedenk je alleen als je geen interesse hebt voor de eindgebruiker, motorkleding moet tegenwoordig veel meer kunnen dan flaneren over de boulevard.” Toch blijft het vreemd dat de Italiaanse merken hun bijna monopolistische positie in de motorkleding uit handen lieten glippen. Vijftien jaar geleden stonden we allemaal kwijlend naar Dainese-pakken te kijken, nu zien we die pakken vooral nog in de exclusieve MotoGP’s terug. Luyben: “Ze hebben altijd hun focus gehad op de kleding in de racerij, maar de motorwereld is de afgelopen twintig jaar veranderd. Motorrijden is fun en vrije tijd geworden: lekker relaxed toeren op een naked-bike of een allroad. Motorrijden is tegenwoordig veel meer praktijkgericht. Onze kleding moet nu dus vooral heel erg goed en breed bruikbaar zijn in het dagelijkse verkeer. Met bijvoorbeeld handige zakken en een slimme, stevige ophanglus die heel blijft, zodat je jas dus gewoon blijft hangen aan de kapstok en niet na een paar dagen al op de grond ligt omdat het simpele textiele handdoeklusje is geknapt. Ik durf te stellen dat er op dit moment maar weinig motorkledingmerken zijn die zo tot in de details zijn doorontwikkeld als Macna. En zeker gezien de prijs waarvoor wij onze motorkleding aanbieden. Dat is een keuze die je als fabrikant maakt; wij willen ons niet zo hoog positioneren als highend-merken als Rukka en Stadler. Dat is voor de happy few, wij zoeken een breder publiek. Maar ook voor een iets lagere prijs kun je technologisch zeer vernieuwend bezig zijn. Bij ons wordt over elk detail wordt nagedacht. En sommige oplossingen hebben we ook wereldwijd laten patenteren, want we merken dat er internationaal enorm naar ons gekeken wordt. Dat streelt ons, want het geeft aan dat we goed bezig zijn. Maar het is niet de bedoeling dat we innovaties die wij bedenken, uitgebreid testen en doorontwikkelen een jaar later zo 1 op 1 terugzien bij anderen. Onze kraag, de mouwmanchetten en de zijreflectie is echt uniek. Net zoals ons Visionvest en onze nieuwe Twin Shell-oplossing: een veilig leren jack met een gelamineerde buitenjas er over heen voor als het buiten kouder of natter wordt. Wat dat laminaat betreft: wij passen deze techniek steeds meer toe, de ademende waterdichte laag zit dan direct tegen de buitenlaag geplakt als het ware. Je hebt dus geen losse waterdichte voering, want daarmee kan die buitenlaag zich wel helemaal volzuigen met water en er zelfs een opeenhoping van water ontstaan tussen de buitenlaag en de waterdichte voering. Dat nekt de isolerende werking en dat water zakt naar beneden, zodat uiteindelijk je rug nat wordt of het water je broek inloopt. Want ergens houdt die waterdichte binnenvoering namelijk toch op. Dat doen wij dus wezenlijk anders bij Macna, door de laminaatconstructie weet je ook zeker dat de waterdichte laag doorloopt tot de uiteinden van de mouwen, bovenin de nek of helemaal onderin het rugpand. Ons idee daarover is trouwens ook meteen de reden waarom wij geen gebruik maken van Gore-tex als leverancier van het waterdichte, ademende membraan. Wij konden ons niet vinden in de beperkingen voor de toepassingen zoals zij het voorschrijven. Dan moet je als kledingfabrikant sterk in je schoenen staan en durven te zeggen: ‘dan maar niet, want wij denken daar toevallig anders over’. Om als motorkledingmerk echt innoverend bezig te durven zijn moet je soms wel eigenwijs zijn!” [[streamers]] MIJN GROOTSTE DRIJFVEER ALS ONTWERPER IS MISSCHIEN WEL DE FRUSTRATIE DIE JE HEBT VAN MANCO’S VAN JE EIGEN MOTORKLEDING. ER ZIJN OP DIT MOMENT MAAR WEINIG MOTORKLEDINGMERKEN DIE ZO TOT IN DE DETAILS ZIJN DOORONTWIKKELD ALS MACNA. MOTORKLEDING MOET TEGENWOORDIG VEEL MEER KUNNEN DAN FLANEREN OVER DE BOULEVARD.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test CFMoto 450MT

Eerste Test CFMoto 450MT

11 april, 2024

Met de 450MT kan CFMoto zo maar eens vol in de roos schieten. De allroad is fraai gelijnd, lijkt op papier alle ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-