+ Plus

Honda Shadow 750

Deze middenklasse cruiser met betrouwbare V-twin is er in vele soorten en maten: weelderig en barok of uitgekleed en spartaans. In alle gevallen is het echter een heerlijke onthaaster, die ook uitermate geschikt is voor bezitters van een A2-rijbewijs.

Ga geen duel aan met een klein, sportief autootje! Dat verlies je. Deze 46 pk sterke Shadow met een krappe 750 cc longinhoud is van het gemoedelijke soort en dat moet je als rijder ook zijn. Deze machine wil zich met niets of niemand meten en wil alleen maar vrienden maken. Bovendien is deze Honda uitermate geschikt voor alledaags gebruik. De 52° V-twin staat bekend als nagenoeg onverwoestbaar en heeft zich al in diverse Honda’s – van toermachines tot allroads en met name in de voorgaande VT750C Shadow – bewezen. Sinds het model (sinds 2004 respectievelijk 2007) alleen nog Shadow of Shadow Spirit heet, wordt het no-stress-principe onderstreept door een onderhoudsvrije cardan-aandrijving.
In 2010 kwamen daar ABS-remmen bij, en vanaf dat moment viel er, afgezien van de wat zwakke prestaties, weinig meer aan te merken op deze uitgebalanceerde cruiser met zijn uitstekende handling. Hoofdbrekens krijg je alleen bij het kiezen van de uitvoering die het best bij je smaak aansluit: met ver doorlopende spatborden op de cruiser-toer? Of toch maar die coole look van de choppereske Shadow Spirit? Of de gulden, eh, zwarte middenweg met de Black Spirit? Of de cleane en verrassend precies sturende retro VT750S, die in de regel ook nog eens bijzonder gunstig is geprijsd? Op de occasionmarkt staan de Shadow 750 en zijn vele varianten graag geziene gasten, al was het alleen al vanwege het ruime aanbod.

AANKOOPTIPS
De in 2004 geïntroduceerde cardan-aandrijving bleek al snel het betere alternatief voor de aanvankelijke ketting en geeft maar zeer zelden problemen. Maar opgelet: om iedere onderhoudsbeurt (Honda hanteert een interval van 6.000 kilometer) moet de cardanolie worden vervangen. Pas bij 36.000 kilometer staat er een grotere onderhoudsbeurt op de planning, waarbij de klepspeling moet worden gecontroleerd en olie, koelvloeistof, filters en bougies vervangen moeten worden. In een werkplaats staat daar 3,5 uur plus onderdeelkosten voor, alles bij elkaar toch al snel zo’n € 350,-. De maar zelden vol belaste V-twin staat bij regelmatig onderhoud als uiterst robuust te boek, technische problemen doen zich meestal alleen voor bij matig onderhouden particulier aangeboden exemplaren. Die zijn vaak snel te herkennen aan slecht onderhouden spaakwielen en gecorrodeerde metalen onderdelen. Opgelet bij extreem voordelig geprijsde exemplaren zonder onderhoudshistorie bij handelaren, na een professionele poetsbeurt zien zelfs de grootste probleemmachines er nog aantrekkelijk uit.

MARKTSITUATIE
Alle modellen hebben één ding gemeen: het blok, dat in de loop van de modelhistorie nauwelijks gewijzigd is. Het zijn dus andere zaken die voor aspirant-VT750-kopers van doorslaggevende betekenis zijn. De Shadow 750 als klassieke cruiser met ruit en leren zadeltassen wordt in de regel vaak als occasion aangeschaft door wat oudere heren van rond de 60 en wel om er toerritjes en korte reizen mee te maken. De slankere Shadow Spirit zie je eerder terug bij veertigplussers, als vervoersmiddel voor korte ritjes op de zaterdagmiddag. Maar beide modellen zijn als occasion ongeveer even gewild, indien de staat van onderhoud en de prijs goed zijn. Een goede prijs ligt onder de € 5.000,-, mits de teller nog onder de 20.000 kilometer staat. Maar er zijn ook kopers die heel specifiek op zoek zijn naar maximaal twee jaar oude machines met minder dan 5.000 kilometer op de klok, maar die zijn zelden bereid om meer dan € 6.000,- te betalen. Het maar kortstondig aangeboden model Black Spirit is maar heel moeilijk te vinden. Een VT750S kun je met een beetje geluk al vinden voor bedragen rond de € 4.500,- en vaak heeft zo’n model dan niet meer dan 5.000 kilometer levenservaring. Heel soms kom je ook nog grondig verbouwde exemplaren tegen – soms nog duurder dan nieuwe modellen. Voor dat soort gepersonaliseerde machines bestaat nauwelijks interesse, dus dat schept ruimte bij een eventuele prijsonderhandeling.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.