+ Plus

Honda motornieuws 2007

Honda leek het in Keulen kalmpjes aan te doen. Na de heftige CBR600RR, die men een maandje geleden al presenteerde, werd het nieuws in Keulen gevormd door een vernieuwde CB600F Hornet, een aangepaste Varadero, een nieuwe Shadow Spirit en een bijzondere CR150F viertakt-jeugdcrossmachine. Met de nieuwe CBR600RR had Honda zijn meest spectaculaire nieuws in september al vrijgegeven. Dus moesten we ons in Keulen met minder knallend nieuws van ’s wereld grootste motorfabriek tevreden stellen. Nieuws zoals de CB600F Hornet, die een hele frisse look kreeg en ook technische flink werd aangepakt. Het 2007-model hoeft het bijvoorbeeld niet meer met een “oud” CBR600-blok te stellen, maar krijgt het hele nieuwe, hoogtoerige viercilinderblok dat ook in de 2007-CBR600RR zit. Het blok is wel teruggetuned tot 102 pk bij 12.000 tpm voor een soepele vermogenskarakteristiek en veel trekkracht bij lage toeren. Uiteraard is er injectie aan boord. Veel aandacht verdient het aparte uitlaatsysteem. De vier naar rechts vloeiende bochten lijken wel wat op die van een oude CB400F en monden ogenschijnlijk uit in een heel kort dempertje, maar aan de linkerkant hangt er onder het blok nog een enorme uitlaatpot, die wel iets weg heeft van een Buell-uitlaat. Het rijwielgedeelte is ook helemaal nieuw en kreeg onder meer een aluminium brugframe, een upside-down-voorvork met 41 mm vorkpoten en een aluminium swing-arm met monovering. Optioneel is de 173 kilo wegende Hornet met een gecombineerd ABS-remsysteem leverbaar. Het uiterlijk is helemaal nieuw gestileerd: de Hornet kreeg strakkere lijnen en een agressiever front, dat in onze ogen wel wat weg heeft van Kawa’s ER-6. De tank heeft een inhoud van 19 liter en loopt mooi over in de slanke buddyseat. Het achterlicht wordt gevormd door een LED-unit en het dashboard is volledig elektronisch. De liefhebbers zaten al een poosje te wachten op een upgrade van de stoere XL1000V Varadero. Honda’s all-road is eigenlijk al jaren meer is toegespitst op het rijcomfort dan op de sportiviteit, het is zeg maar de toerbuffel onder de all-roads. Dat de Varadero het niet van zijn sportiviteit moet hebben, blijkt ook wel uit het droog gewicht van 238 kilo, waar menige andere all-road inmiddels rond de 200 kilo weegt. Des te verrassender is het dat de 2007-upgrade van de Varadero eigenlijk puur optisch is en de machine technisch vrijwel ongewijzigd bleef. Dus het droog gewicht en de rij-eigenschappen bleven vrijwel gelijk; het verschil zit hem in het slankere uiterlijk. De hele stroomlijn kreeg een nieuwe vorm, evenals de verbeterde buddyseat. Het dashboard is helemaal nieuw en rechts in de kuip zit voortaan een afsluitbaar bergvak. De achterpartij is ook wat compacter geworden met een nieuw achterlicht en andere einddempers. Met dit nieuwe uiterlijk kan de Varadero er weer even tegen, al blijft het jammer dat de machine bij deze modelwijziging niet wat kilo’s verloor en wat pk’s extra kreeg. Nu moet hij het nog steeds doen met 94 pk topvermogen en ook die waarde wordt anno 2007 door veel andere all-roads overboden. [bildunterschrift] De CB600F Hornet is voor 2007 helemaal vernieuwd. De Hornet krijgt volgend jaar hetzelfde blok als de CBR600RR, al is die wel iets terug getuned. Het moderne dashboard van de nieuwe Hornet. De Varadero bleef technisch ongewijzigd, maar kreeg wel een nieuw uiterlijk. Het dashboard is fraai in de stroomlijn geïntegreerd. Honda’s all-road werd optisch veel slanker, maar bleef wel een zwaargewicht. [kasten 1] HONDA CRF150R Met de nieuwe CRF150R is Honda de eerste fabriek die de viertaktmotor introduceert in de jeugdmotorcross. Waar in de grote MX1, MX2 en MX3-klassen de viertakt inmiddels overheerst, moest de jeugd het nog steeds doen met 85cc-tweetakten. Tot nu dus, want met deze nieuwe 150cc-Honda lijkt de tweetakt zelfs in de allerkleinste klassen onder druk komen te staan. De CRF150 is een exacte – verkleinde – kopie van de 250 en 450. Het blokje zit dus boordevol techniek met onder meer de Unicam-klepaandrijving, vier kleppen, een in de bougiedop geïntegreerde bobine en een 32 mm Keihin FCR flatslide carburateur. Al dat moois kost echter wel iets, want de viertaktmachine kost ongeveer 2000 euro meer dan zijn 4000 euro kostende tweetakt-tegenhanger, de CR85R. [kasten 2 HONDA SHADOW SPIRIT In 2004 introduceerde Honda de huidige VT750C Shadow en die machine krijgt in 2007 een broertje in de vorm van deze Shadow Spirit. De grootste verschillen met de VT750C zitten hem in het nieuwe benzine-injectiesysteem, de gespaakte wielen (het voorwiel meet ook 21 inch), de dubbele uitlaatdempers, het andere achterspatbord, een nieuw stuur en een lage buddyseat.

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-