+ Plus

Honda GoldWing Treffen

Gold Wings zijn de enige motoren die in de ogen van de Amerikaanse Harley rijders respect verdienen. En na een bezoek aan een Gold Wing treffen snapt iedereen waaromDe GoldWingclub Holland organiseert al 33 jaar elk jaar een Internationaal Treffen waar Honda Gold Wings en hun berijders uit vele Europese landen elkaar ontmoeten. Assen wilde het evenement graag ontvangen, maar voor motorstad Assen was het regelen van de benodigde vergunningen voor het evenement een te grote hindernis. Oeps! De club deed Manege Luttenberg aan de Looweg ook al in 2006 en 2008 aan. En dit jaar werd de locatie voor de derde keer gebruikt. Ondanks het feit dat de keuze een noodsprong was, was het een topkeuze. Zon, mooie wolkenluchten en een blij publiek…Het afgelopen Pinksterweekend was het dus weer partytime in de regio Raalte. Het feest van 2006 was gemixt met dat van 2008 en het resultaat was een hecht doortimmerd, sprankelend festijn waar bij geen van de deelnemers ook maar het idee had dat er ook maar iets geïmproviseerd was. De Honda Goldwing club is intussen zo goed geworden in het organiseren van grootse evenementen dat Nederland er veel beter van zou worden als de Gold Wing club de regering over zou nemen. En als Nederland er dan zo zou gaan uitzien als de GoldWing wereld, dan zou ons land een heel gerelaxed, maar perfect georganiseerd land met een figuurlijk heel kleurrijke bevolking worden. Voorlopig moeten we het doen met een letterlijk nogal kleurrijke bevolking. Misschien een tip voor de volgende verkiezingen? Bij de organisatie waren zo’n 350 mensen betrokken en de EHBO post was zo professioneel opgezet dat de bedrijfsvoorraad van een middelgroot Afrikaans hospitaal er een sneue verzameling oude pleisters bij leek. Het feit dat de Honda Gold Wings al lang zijn getransformeerd tot in Amerika gemaakte toermastodonten “door Amerikanen, voor Amerikanen” doet te kort aan de waarheid. Ondanks het feit dat de slagschepen doorgaans ‘fully loaded’ zijn met toeters, lampen en antennes zijn het nog steeds machines waar het ook in Europa goed sturen mee is. Dat werd bewezen door Britten, Noren, Duitsers, een paar Italianen en minstens een Griek. En dat is een prestatie op zich. Natuurlijk werden de meeste ‘aanrijkilometers’ over alle saaie Europese snelwegen gemaakt. De wegen waarbij een full audioset, een stel bekerhouders en armsteunen voor de passagier domweg heel zinnig zijn. Maar de lichtvoetigheid waarmee de zwaar beladen kolossen daarna over de secundaire wegen naar Raalte en Luttenberg dansten was indrukwekkend. De tijd dat alleen Italiaanse- en Britse sportmotoren goed stuurden ligt inmiddels al tientallen jaren achter ons. Vanaf de vrijdag voor Pinksteren begon het treffen terrein te veranderen in een nomadendorp waar zich al met al een krappe 1000 Gold Wings zouden verzamelen. Er waren geruststellend genoeg nog een paar vroege 1000 cc modellen. Van de 1100 en 1200 types waren er aardig wat. Maar de massa werd gevormd door 1500- en 1800 motoren. Motoren waarvan een heel fors deel van een aanhanger voorzien was. Van een zijspan. Van een aanhanger en een zijspan. Het aantal tot trike verbouwde machines was voor de gewone motorrijdende toeschouwer indrukwekkend. Net als de nieuwprijs van die driewielers…De mannen en vrouwen die naar Luttenberg waren gekomen waren Europeanen uit zowat alle deelstaten. De prijs van al die aanwezige recente zescilinders maakt duidelijk waarom de gemiddelde leeftijd binnen de Gold Wing Club Holland – en zonder enige twijfel ook binnen de overige Gold Wing clubs – aardig boven de gemiddelde motorrijdersleeftijd in ons land ligt. De meest ervaren deelnemer was een ondernemende 83 jarige. De jongste was een deelnemer van de vriendelijker geboetseerde soort van ergens voor in de twintig. Veel van die Gold Wing rijdende mannen (en vrouwen) hebben al een tientallen jaren durend motorleven achter zich. Gold Wingrijders M/V zijn daarbij het ultieme bewijs dat de 4000 kilometer die de gemiddelde Nederlandse motorrijder volgens de statistieken… Ach laat maar. Een statisticus zei immers zelf ooit eens dat hij alleen de statistieken geloofde die hij zelf had gemanipuleerd. Een Nederlandse deelnemer uit Putten speelde een thuiswedstrijd. Maar binnen de Europese Gold Wing treffens kwamen ook hij en zijn vrouw aan hun kilometers. Op hun 1200 bewezen ze dat Gold Wingrijden niet per definitie een tak van sport ‘aan gene zijde’ van de 20D euro hoeft te zijn. Sibron Wildeman reed al een CBR toen hij viel voor de charme van de al twee jaar sluimerende Gold Wing. Hij adopteerde de motor en kuste de slapende prinses wakker. Hij vindt de 1500-1800 cc machines natuurlijk ook mooi, maar ziet in zijn eigen motor toch meer motorfiets. En mocht hij van gedachte veranderen, dan koopt hij er gewoon een zescilinder bij. En als we het dan toch over de verschillende Gold Wing generaties hebben: hoe jong of oud de motoren van de deelnemers ook waren; ze waren netjes onderhouden en schoon. Zelfs de egaal zwarte 1000 van een ondefinieerbare afkomst was keurig satijnzwart gespoten, niet matzwart gerold.De stemming op het terrein, het tijdelijke dorp, was onbevangen positief. Er waren ruimschoots verkoopstands en eetmogelijkheden. Men was er ‘onder ons’ En in dat ‘onder ons zijn’ zat nog een stuk van de USA-links en het Harley respect. Gold Wing rijders/passagiers hebben in hun uiterlijke verschijning een duidelijke hang naar het ultieme vrijheidsgevoel van de USA bikers. Chaps, franje aan de jacks, patches. Maar ze zijn nadrukkelijk minder uitbundig getatoeëerd dan hard core Harley bikers! En dat staat wel zo beschaafd. Hun motoren zijn vaak voorzien van een hele Media Markt aan xenon, neon en gekleurde LED batterijen. Volledige audio- , communicatiesets en CB radiosets (bakkies). Claxonsets, sirenes. Noem maar op. Special spuit-, pinstriping- , en airbrushwerk? Bedenk maar een aan vrijheid gerelateerd onderwerp en je vind het op kuipen, koffers, winddeflectoren en tanktraps. Allerlei glimmends van chroom of roestvaststaal varieert van een kofferrek om achter het achterwiel te monteren tot verchroomde knopjes voor het uitgebreide bedieningspaneel iemands trots en glorie. Indrukwekkend! Overdadig? Welnee. Als het naar je eigen wensen is, is dat het nooit! Het gaat gewoon allemaal blij van zin veel verder dan ‘uitbundigheid voor beginners’. De vriendelijke man van Prosign – ‘traditional lettering & goldleaf, custom paint & pinstriping, www.prosignl.co.uk – deed dan ook goede zaken met zijn stijlvolle ambacht. En het feit dat GoldWingers kunnen relativeren blijkt uit de beslissing om ook dit keer weer te kiezen voor de artiestenbemiddeling van Bureau Waanzin. Daar trokken ze als hoofd acts Brand New Bag, D-Sign en DJ Ray Naey uit de hoge hoed. Top!.We zijn benieuwd naar het volgende treffen. Misschien komt dat wel in Assen? In 2012? De deelnemende Gold Wing clubs kwamen uit: oostenrijk, Belgie, Tsjechie, denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Engeland, Griekenland, Hon garije, Ierland, Italie, Luxemburg, Noorwegen, Polen, Portugal, Rusland, Slovenie, Spanje, Zweden, Zwitserland, Oekraine en Nederland.www.goldwingclubholland.comBIJ DE FOTO’SDSCN 9771 Luttenberg 2011. Luc Heemskerk’s eerste internationale treffen waarbij hij zelf de grote roerganger was. In de aanloopfase was de spanning door externe problemen soms te snijden. Wie had er verwacht dat Assen zijn zaakjes administratief niet waterdicht kreeg? “Luttenberg III” als noodoplossing bleek de gouden oplossing. En het treffen verliep voorbeeldig. Onze complimenten voor Luc en het hele team!DSCN 9854 Sibren: “Ik reed al CBR maar zocht een meer op toerrijden gerichte motor. Mijn GoldWing stond al twee jaar bij iemand vergeten te zijn. Nadat het achterstallig onderhoud was gedaan heb ik er alleen maar plezier van. Een nieuwe zescilinder kopen is natuurlijk altijd een optie. Maar die zou er dan gewoon bij komen.”DSCN 9811 – 9814 Keith: “I did not do the paint job. The former owner did. It cost him a boner. But no one but me liked it. Look at Lady Penelope’s Rolls. I like that most!”DSCN 9794 De EHBO post met de uitstraling van een veldhospitaalDSCN 9836 , 9851 , 9890 9980 , 9984 , 9989 , 0023 , Het ultiem Amerikaanse bikersgevoelDSCN 9870 , 9882 Niet alleen voor stoere mannenVoor de rest foto’s als strooigoed

Lees meer over

Honda

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-