+ Plus

Harley-Davidson Night Rod Special

Hij is leverbaar in zwart en zwart. Mat en glans wel te verstaan. Verdere kenmerken zijn de ultralage zithoogte en de ultravette achterband. Kortom: de Harley-Davidson Night Rod Special is gearriveerd. Een speciale uitvoering van een speciale uitvoering, dat is de nieuwe Night Rod Special in het kort. Vorig jaar bracht Harley-Davidson immers al de Night Rod uit, een brute – op de Amerikaanse Dragbikes gebaseerde – machine met het technische hart van de V-Rod. Dus op basis van het nieuwerwetse, watergekoelde motorblok en het frame dat de achterste cilinderkop zo mooi in een wurggreep houdt. Als optie kon je in 2006 op die Night Rod al kiezen voor een superbrede 240-achterband. En dat sprak blijkbaar aan, zodat Harley deze optie in 2007 in de Night Rod Special heeft verwerkt, een nieuw model dat naast die superbrede band ook een andere buddyseat met een zithoogte van slechts 640 mm heeft gekregen. Bovendien is het stuur wat lager geworden en zitten de voetsteunen (net als bij de V-Rod) weer ver naar voren, zodat de zithouding laag en gedrongen is, waarbij armen en benen gevoelsmatig recht naar voren steken. Dat alles zit vervolgens verpakt in een schitterend zwart jasje, waarbij je dus kunt kiezen uit een glanzende lak met matte striping of een matte lak met glanzende striping. Daarmee is deze nieuwe Harley dus een echte zwartrijder. Eentje van staal, aluminium en kunststof wel te verstaan. Daar kunnen de subtiele oranje accenten in de vorm van de merknamen op de tank en biezen op de velgen niets aan veranderen. Die zithouding maakt samen met de supervette achterband dat “cool” wegrijden met de Night Rod Special niet zo eenvoudig is als het lijkt. Vooral bij stapvoets rijden is het net alsof je een lekke achterband hebt en reageert de machine grillig op elk richeltje of steentje. De lage zithouding in combinatie met de ver naar voren geplaatste steunen maken het er niet eenvoudiger op, dus menigeen zal als een schuchtere beginner met deze dik 21 mille kostende H-D van de plek komen. Gelukkig gaat het beter als de wielen wat meer rotatiesnelheid krijgen. Dan stabiliseert de Night Rod Special zich duidelijk en is er best mee te leven. Natuurlijk: superlicht sturen zal deze Special nooit door die brede band, gevoelig voor richels blijft’ie en ook platliggend in de bochten blijft het karakter sensibel en lijkt hij zich bij elke oneffenheid op te willen richten. Maar ach, veel zal dat alles de echte liefhebber niet deren. Alles voor de looks, nietwaar? Mochten we nog vraagtekens hebben bij het rijgedrag van de Night Rod Special, met de prestaties is helemaal niet mis. In de vergelijkingstest van drie zware cruisers, die we in nr. 8/2006 publiceerden, schreven we over de Night Rod zelfs dat het eigenlijk de eerste keer was dat een Harley-Davidson als meest sportieve machine glorieerde in een vergelijkingstest, daar konden de Triumph Rocket III en de Suzuki M1800R weinig aan veranderen. Hoewel er motorisch geen verschil is tussen de gewone Night Rod en de Special, voelt die Special nog meer overdonderend aan . Waar je jezelf op de gewone uitvoering nog schrap kunt zetten door de voeten op de “normale” voetsteunen te zetten, zit je op die Special immers met de armen en benen horizontaal gestrekt naar voren, waardoor je bij volle acceleratie aan het stuur komt te hangen en je achterste diepe indruk maakt op de buddyseat. Figuurlijk dan, wel te verstaan. Want vooral met de acceleratie van de Night Rod Special is helemaal niets mis. De 120 paardekrachten kunnen ongegeneerd losgelaten worden; door de lange wielbasis en lage bouw blijft de machine als een blok op het asfalt liggen en wordt het volle vermogen ook daadwerkelijk omgezet in voorwaartse snelheid. Hier komt ook echt de link met de Amerikaanse dragraces om de hoek kijken. Vooral als het toerental iets oploopt, rollen de pk’s er moeiteloos uit en krijgt het blok een uitdagend, sportief karakter, zonder dat je in het zadel last hebt van hinderlijke trillingen of storende bijwerkingen. Daarbij pakt het blok onder alle omstandigheden subliem en zonder enige hapering op. De topsnelheid ligt rond de 220 km/uur en onderstreept het stoere karakter van deze zwarte machine. Nu is dat natuurlijk meer een theoretische dan een praktische waarde, want boven de 140 worden je arm- en nekspieren aardig op de proef gesteld. Voordeel van zo’n – onbeschermde – zitpositie is wel dat je de snelheid ook echt als snelheid ervaart en dus niet, zoals op veel supersportfietsen, je wezenloos schrikt als blijkt dat je na even doorhalen bij een stoplichtsprintje al dik over de 200 rijdt… De Harley-Davidson Night Rod Special is een heel bijzonder geval. Je kunt vallen voor zijn stoere uiterlijk, zijn megavette achterband, zijn imponerende acceleraties of zijn opmerkelijk fijne motorblok. Daar is ook helemaal niets mis mee. Het rijgedrag is echter een heel ander verhaal. Daarbij merk je dat de looks belangrijker waren dan de functie, want met name bij het wegrijden en in lange bochten kan deze H-D zelfs ervaren rijders in verlegenheid brengen. Enige oefening is dus gewenst voordat je deze zomer supercool bij dat terrasje weg kunt vlammen met de Night Rod Special… [Text Technische gegevens] HARLEY-DAVIDSON NIGHT ROD SPECIAL Motor vloeistofgekoelde tweecilinder 60º graden viertakt V-motor, balansas, vier bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, twee kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump-smering, injectie Ø 53 mm, ongeregelde katalysator, 489 watt dynamo, accu 12 V/12 Ah, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, tandriem. Boring x slag 100,0 x 72,0 mm Cilinderinhoud 1131 cc Compressie 11,3 : 1 Max. vermogen 88 kW (120 pk) bij 8250 tpm Max. koppel 108 Nm bij 7000 tpm Rijwielgedeelte stalen dubbel wiegframe, telescoop voorvork Ø 49 mm, tweezijdige aluminium swingarm met twee schokbrekers, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm, vierzuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 300 mm, vierzuiger-remklauw. Aluminium schijfwielen 3.00 x 19; 5.50 x 18 Bandenmaat 120/70ZR19; 240/40ZR18 Maten en gewichten wielbasis 1715 mm, balhoofdshoek 56,0º graden, naloop 116 mm, veerweg v/a 102/102 mm, zithoogte 640 mm, rijklaar gewicht volgetankt 292 kg, tankinhoud 18,9 liter. Garantie 2 jaar Kleuren zwart Prijs NL € 21.395,- / B € 18.795,- INFO Harley-Davidson Benelux, www.harley-davidson.nl / www.harley-davidson.be

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-