+ Plus

GSG Suzuki B-King Special

De geruchten rond de Suzuki B-King hielden de echter streetfighter-liefhebbers rond 2006-2007 danig in de greep. Rond het machtige Hayabusa-blok zou Suzuki immers een waanzinnige naked-bike gaan bouwen. Maar na de echte introductie van de B-King was de hard-core-streetfighterscene toch wat teleurgesteld. De B-King mocht dan weliswaar ongekend goed rijden voor een dikke naked-bike, het was voor velen niet het superscherpe pk-pakhuis waar op was gerekend. Maar gelukkig is er een actieve aftermarket-industrie…De verwachtingen voor de B-King waren hoog gespannen. Dat werd mede door het spannende prototype in de hand gewerkt door Suzuki, maar het definitieve model moest het toch met minder pracht en praal en pk’s stellen dan velen dachten. Tja, tussen een wild prototype en een gekentekend productiemodel, dat aan alle wettelijke eisen moet voldoen, ligt nu eenmaal een wereld van verschil.Voor veel echte streetfighter-enthousiasten was de komst van de B-King dan ook het signaal om de handen uit de mouwen te steken en de machine als nieuw uitgangspunt te gaan gebruiken. Wat dat betreft heeft de B-King in korte tijd het stokje overgenomen en wordt hij momenteel volop gebruikt als basis voor een ‘persoonlijke versie’: Veel knutselaars bouwen de B-King in hun ogen om tot ‘better-King’.Ideeën zat om de Suzuki te verbeteren. Te beginnen natuurlijk met de uitlaten, want de immense originele einddempers kunnen nu eenmaal niet iedereen bekoren. Bovendien kan met andere dempers het geluid ietwat minder gedempt worden, wat ook weer een positieve invloed heeft op de pk’s. Al gaat dat veel echte hardcore-bouwers niet ver genoeg: die opteren tegenwoordig al snel voor een turbokit, waarmee topvermogens tot wel 450 pk gerealiseerd kunnen worden!Op streetfightergebied is het in het Duitse Extertal gevestigde GSG Moto Technik één van de toonaangevende bedrijven die aftermarketproducten produceren en verkopen. Dit bedrijf heeft al jaren een toonaangevend assortiment met streetfighter en re-stylings artikelen, met als grote voordeel dat de producten voor de Duitse thuismarkt allemaal aan de strenge TÜV-keuring moeten voldoen en er dus geen rommel wordt verkocht. De spullen zijn dus veilig genoeg om ‘echt’ te gebruiken, zonder de angst te hebben dat er iets af zou breken of af zou vallen. Ook voor de B-King produceert men een heel scala aan onderdelen, waarbij ze uiteraard ook een showmodel hebben staan om te laten zien wat er in hun ogen mogelijk is met Suzuki’s mega-naked.In de basis is de GSG B-King een machine met een standaard motorblok en standaard frame. Het blok kreeg enkel een Bodis-uitlaat, een Powercommander en een K&N luchtfilter. Een speciaal doorzichtig koppelingsdeksel geeft een bijzondere inkijk op het draaiende koppelingshuis.De voorvork werd zo overgenomen van de B-King, maar wel werd het binnenwerk flink aangepast door een veringspecialist. Het Suzuki-voorwiel kreeg Motomaster-remschijven en radiale remklauwen. Een GSG-voorvorkprotector maakt het geheel af. De swing-arm is ook standaard B-King, ook achter kwam er een Motomaster remschijf op.Het meeste werk zat in het veranderde bodywork: GSG wijzigde het zadel, het kontje en de tankspoiler. Samen met de Bellypan en de nieuwe stroomlijnkap van GSG werd alles in smaakvol zwart, wit en oranje met airbrushed details gespoten.Tot slot werd de machine opgeleukt met vele fraaie details als de geanodiseerde achterbrug-protectoren en valblokken, een GSG remschakelset, een oliekoelerset met zwarte geanodiseerde leidingen en adapters en speciale remleidingen van WhiteTeflon.Al met al is er op deze manier een hele bijzondere ‘eigenbouw’ B-King ontstaan, waarbij de functionaliteit niet uit het oog is verloren, want de wegligging en het rijgedrag staat nog steeds op een opmerkelijk hoog nivo (iedereen die voor het eerst op een B-King rijdt is verrast over het rijgemak van deze mastodont). Maar de extra’s en aanpassingen geven de B-King anderzijds een compleet eigen gezicht: van B-King naar Better-King is een stap die te overzien is en die je natuurlijk niet ineens hoeft te maken, maar die je ook gaandeweg kunt uitvoeren.Info www.gsg-mototechnik.de

Lees meer over

Suzuki B-King

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Eerste Test Suzuki GSX-8R

Eerste Test Suzuki GSX-8R

15 februari, 2024

Suzuki breidt haar afgelopen jaar geïntroduceerde paralleltwinplatform nu uit met een sportieve exponent? Met een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-