+ Plus

GP Wegrace Sepang, Maleisi

Een oude kip is alleen maar goed voor de soep, zegt men in Italië, grijnsde Valentino Rossi. Verwacht van een hen op leeftijd geen eieren meer, maar Rossi legde in Sepang als 30-jarige zijn negende ei. Zo legde hij zijn kleurrijke T-shirt uit na de finish van een erg natte Maleisische GP. Casey Stoner legde iedereen zijn wil op, maar Valentino Rossi’s derde plaats achter Dani Pedrosa was ruim genoeg voor zijn negende wereldtitel. Teammaat Lorenzo strandde op de vierde plaats. Ze hadden zich weer kostelijk vermaakt in Tavullia, vertelde Valentino Rossi. De aanstaande negende wereldtitel moest uiteraard passend gevierd worden. Tijdens de intensieve brainstormsessie kwam het idee van de kip op leeftijd boven borrelen. Het ei moest nog wel even gelegd worden. Dat Rossi in topvorm verkeerde, bleek wel op zaterdag toen hij met een weergaloze ronde zijn eigen drie jaar oude polerecord uit de boeken schrapte. Zo’n drie kwartier voor de geplande start van de race barstte echter een noodweer los boven het circuit en was de wedstrijdleiding genoodzaakt de start uit te stellen. Met ruim 35 minuten vertraging vertrok het MotoGP-veld alsnog, met een voorzichtige Rossi. “Ik maakte me zorgen, omdat we niet in de regen getraind hadden”, aldus de Italiaan. “Normaal heb je toch wel een half uur nodig om de balans van de machine te vinden in dit soort omstandigheden, maar die tijd kregen we niet. Alle eerdere werk was dus eigenlijk voor niks geweest. Het was een hele tricky situatie waarin het kleinste foutje grote gevolgen kan hebben. Ik startte wel goed, maar ik remde veel te diep in de bocht en het duurde tijden voordat ik de motor in kon sturen. Het leek me beter kalm aan te doen in het begin en vooral geen fouten te maken.”Bij de eerste doorkomst was Rossi tiende, twee plekken achter teammaat Lorenzo. Gaandeweg de race kwam de Yamaha-coureur echter goed op gang. “En toen was ik ook snel.” Rossi baande zich een weg naar voren, passeerde Lorenzo en kreeg de derde plaats in handen toen Andrea Dovizioso voor hem viel. “Mijn doel was het podium, maar toen zag ik Dani (Pedrosa, red) voor me. Ik probeerde het nog wel, maar om hem te verdringen, moest ik te grote risico’s nemen. Een het verschil tussen de tweede en derde plaats was eigenlijk ook niet zo belangrijk.”Ook Rossi had zijn negende titel liever onder droge omstandigheden veilig gesteld. “Ik heb nu wel lekker gereden, maar ik denk dat het met mooi weer een erg spannende race had kunnen worden met de top vier dicht bij elkaar.” In een seizoen waarin hij – tot nu toe – zes races wist te winnen, zeven poles veroverde en twaalf keer op het podium kwam, telde hij vele hoogtepunten. “Het mooiste was toch wel mijn inhaalactie op Lorenzo in de laatste bocht tijdens de GP van Barcelona. Dat was het mooiste moment van het jaar, denk ik. Het slechtste was mijn stomme crash in Indianapolis, maar daarna won ik in Misano, dus de schade viel mee. Het is een geweldig seizoen geweest, waarin ik het moeilijker heb gehad dan vorig jaar. En je teammaat als grootste concurrent te hebben… dat is lastig. Jorge heeft me dit jaar een aantal keren erg opgejaagd en ik denk dat het volgend jaar nog weer moeilijker wordt, met hem, Stoner en Pedrosa. Maar ik ben nog steeds op en top gemotiveerd. Ik vind het een uitdaging om als oudste van de toprijders steeds nog weer te leren en harder te gaan. Mijn passie voor de racerij zorgt er voor dat ik door ga.”Vorig jaar begon het 2009-seizoen al daags na de Valencia-GP. Rossi liet de ochtendsessie toen met liefde aan zich voorbij gaan. Dit jaar krijgt hij een hele dag om te herstellen van de feestelijkheden na d

Lees meer over

Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-