+ Plus

GP Wegrace Italië en Spanje

De dood van de 19-jarige Moto3-coureur Jason Dupasquier zorgde voor een nadrukkelijke rouwrand om de Grand Prix van Italië. De Zwitser werd op zaterdag na een crash aangereden en overleed een dag later. Fabio Quartararo reed een fantastische Italiaanse grand prix, maar kreeg een week later in Barcelona dikke tegenvallers te verwerken. Op het circuit van Montmelo zorgde KTM-rijder Miguel Oliveira voor een daverende verrassing door de race naar zijn hand te zetten.

Dat Fabio Quartararo voor de eerste Yamaha-zege sinds 2016 in Mugello zorgde, dat hij de eerste rijder was sinds 2014 die vanaf pole de race wist te controleren en dat de Fransman het oude racerecord van Andrea Dovizioso met zestien seconden verbeterde, maakte grote indruk. In moeilijke omstandigheden bleef Quartararo koel. Uitgerust met een nieuw ‘holeshot device’ aan de voorzijde van de Yamaha, kon Quartararo uitstekend mee met de naast hem gestarte Ducati’s van Pecco Bagnaia en Johann Zarco. Toen Bagnaia crashte, nam Zarco één rondje kopwerk voor zijn rekening voordat Quartararo wonderschoon binnendoor dook bij zijn landgenoot en direct bouwde aan een voorsprong die uiteindelijk 2,5 seconden groot was. De als zevende begonnen Miguel Oliveira bekroonde een uitstekende wedstrijd dankzij een nieuw frame en een nieuwe brandstof met KTM’s eerste podium van 2021, met Joan Mir vlak achter hem. In het parc fermé werd Oliveira vanwege het overtreden van de track limits in de laatste ronde gedegradeerd naar de derde positie, maar omdat Mir op exact dezelfde plek dezelfde fout had gemaakt, bleef het podium – het eerste zonder Ducati in 2021 – zoals het was. Alex Rins bemoeide zich ook lang met de strijd om de laatste twee podiumplekken, maar voor de vierde opeenvolgende race gleed de Suzuki-coureur onderuit. Marc Marquez, het hele weekend worstelend, lag er al in de tweede ronde af, toen hij Brad Binder midscheeps torpedeerde. Ook ruïneerde Marquez zo Franco Morbidelli’s race, terwijl Binder ondanks een airbag die was afgegaan – in tijdelijke ademnood – naar een sterke vijfde plaats reed.
Het ging echter na van de interessante race vooral over het overlijden van Jason Dupasquier. Een kwartier voor de start van de MotoGP-race hield Dorna een minuut stilte ter nagedachtenis van de Zwitser. De rijders waren niet eensgezind over die gang van zaken. “Ik denk dat het een bewijs van respect is naar Jason en zijn familie”, vond Quartararo. “Ook al is het zwaar, we moeten het doen.” Joan Mir vond dat een in een dergelijke situatie vooral aan zichzelf moest denken. “Als je dat niet doet, zet je je helm niet op”, meende hij. “We leven mee met de familie en alles wat we kunnen doen, is ons werk doen. En voor hem bidden en zijn familie sterkte wensen.”
Pecco Bagnaia was zeer aangeslagen. “Als het gisteren (na de crash van Dupasquier, waarna de wachtende MotoGP-coureurs bijna 45 minuten later aan hun volgende training begonnen, red.) al moeilijk was, vandaag was het onmogelijk. Ik zag het nieuws over Jason binnenkomen aan het eind van de Moto3-race. Vanaf dat moment begon ik na te denken over mijn wedstrijd, Maar het was onmogelijk. Ik was bijna geconcentreerd, maar toen tijdens de minuut stilte… Niets”, aldus Bagnaia. “Het is één van de slechtste dagen van mijn leven geweest. Ik heb gevraagd om niet te rijden (Bagnaia maakte dat zijn teammanager Davide Tardozzi duidelijk, red.). Ik denk dat we niet gestart waren als het om een MotoGP-rijder was gegaan. Het maakt niet uit dat ik gevallen ben. We hebben een 19-jarige rijder verloren. Dat is heel moeilijk om te accepteren, net als de beslissing om te rijden.” De rijders waren niet betrokken in de beslissing om de race te starten, bevestigde Bagnaia. “Dit is ons werk. We moeten het doen. Maar zo voelde ik me al toen in 2016 Luis (Salom in Barcelona, red) verongelukte. Toen hielden we voor de start ook een minuut stilte. Het was nu heel moeilijk om niet in huilen uit te barsten.”
Zijn teamgenoot Jack Miller, zesde in de race, stond achter de beslissing om te racen. “Begrijp me niet verkeerd, ik voelde me verschrikkelijk sinds gisteren”, aldus Miller. Hij kende Dupasquier vanwege gezamenlijke dirttracktrainingen. “Jason was in zijn hart een racer en ik weet zeker dat hij had gewild dat we hadden geracet.” Iedereen kende immers de gevaren van de sport, meende Miller. Ook met de minuut stilte had hij ingestemd. “Carlos (Ezpeleta van Dorna, red.) vroeg wanneer het beste moment was. ‘Zo snel mogelijk’, heb ik toen geantwoord. Het betekende veel. Voor de fans, voor het team. Het was emotioneel. Ik had tranen in mijn ogen.”
Valentino Rossi worstelde ook met de vraag over de voortgang van het weekend na Dupasquiers dood. “Alles verliest zijn nut”, aldus de als tiende gefinishte Rossi. “Maar ik denk dat het ook geen zin heeft om niet te rijden, want wat we ook doen, het verandert niet wat er met Jason gebeurd is.”

 

Na zijn derde seizoenszege kwam Fabio Quartararo met een voorsprong van 24 punten op landgenoot Johann Zarco naar Barcelona, de plek waar hij drie jaar geleden zijn eerste grand prix won, twee jaar geleden zijn eerste MotoGP-podium veroverde en vorig jaar zijn laatste overwinning van 2020 vierde. Met een vijfde pole op rij – voor Miller en Zarco – en met een moordend raceritme, gedemonstreerd tijdens de trainingen, was de 22-jarige Quartararo ook huizenhoog favoriet. Het zou echter heel anders lopen. Miller nam kopstart voor de vanaf de vierde startplek gekomen Miguel Oliveira en Quartararo en een ronde later prikte Oliveira zijn KTM, uitgerust met harde compound-banden voor en achter, voorbij Millers Ducati. Met in zijn slipstream een kwartet rijders, behield Oliveira tien ronden lang de kop. Daarna nam de aanvankelijk teruggevallen Quartararo de leiding over. Maar terwijl iedereen verwachtte dat de Fransman direct een beslissend gat zou slaan, counterde Oliveira twee doorkomsten verder. Tot een nieuwe tegenaanval van Quartararo kwam het niet – tot een bizar voorval wel. In de 22e van 24 ronden kwam Zarco langszij waarop Quartararo rechtdoor schoot bij de eerste bocht en via de long lap penalty-lane vóór vierde man Miller weer terugkeerde op de baan. Tegelijkertijd bleek ook dat de rits van zijn pak open stond, waarna Quartararo zijn verplichte borstprotector weggooide. Ondanks verwoede pogingen lukte het hem niet om de rits weer te sluiten. Zarco naderde Oliveira tot op 0,175, maar de Portugees won groots zijn derde MotoGP-race. Omdat Quartararo via de ‘short cut’ vóór Miller terug was gekeerd, kreeg hij een eerste penalty van drie seconden – het kostte hem zijn derde plaats.
Na vijf teleurstellende resultaten had Oliveira in Mugello het herstel van KTM al aangekondigd. De overwinning in Barcelona was ook een beloning voor knap tactisch inzicht. Het was één van zijn beste overwinningen, vond Oliveira zelf, omdat hij niet alleen de bandenslijtage had moeten managen, maar ook de druk. “Het was moeilijk te begrijpen wat er achter me gebeurde, maar ik wilde dat gaatje ten opzichte van Fabio. Ik was zuinig op de banden, ik maakte geen fouten en dat was de sleutel om te finishen”, luidde de analyse van de Portugees. “Ik zou graag willen zeggen dat we vanaf nu overal sterk zijn, maar elk circuit is anders. We hebben een stabiel pakket. De motor is niet meer zo’n beest als in 2019, hij is vriendelijker geworden.”
Voor de vierde keer dit seizoen finishte Zarco als tweede, voor de vierde keer ook als beste Ducati-rijder. De oudste man op het podium was blij met zijn tweede plaats. “Als je op iemand jaagt om te winnen, doe je het goed”, vond hij zelf. Een mislukte start – Zarco was zesde bij de eerste doorkomst – maakte hij goed dankzij onder meer de snelste raceronde. “Ik was veel tijd kwijt achter Jack en mijn voorband werd ook erg heet achter hem. Daarna reed ik naar Mir en Fabio, maar dat kostte me veel energie. Achter Fabio dacht ik ‘het zou perfect zijn om vóór hem te finishen’. Toen dacht ik ‘wat doet hij nu met die hand’. Maar ik wilde ook niet te veel denken, maar op de tweede plaats vroeg ik me wel af ‘waarom zal ik niet voor de winst gaan’. Het was een goede zondag.”
Miller had zich na de fout van Quartararo al gerealiseerd dat hij de derde plaats voor het grijpen had. “Ik zag hem terugkomen en dacht ‘dat is best een beetje brutaal’”, vertelde de nieuwe nummer 3 in de tussenstand. “Iedereen kent de regels en ik wist dat hij tijd had moeten inleveren. Ik probeerde hem wel aan te vallen, want niemand wil eigenlijk zo op het podium eindigen. Het lukte me niet om hem te passeren en daarom wist ik dat ik er zo dicht mogelijk bij moest blijven.” Oliveira’s optreden had Zarco slechts ten dele verrast. “De echte grote verrassing was in Mugello. Ik hoopte dat hij niet weg zou rijden, zoals vorig jaar in Portimao. Ik dacht dat ik hem kon verslaan, maar er ontbraken wat dingetjes.” Miller complimenteerde Oliveira. “Ik zag al flashbacks van Portimao, maar hij reed niet echt weg. Je moet hier heel voorzichtig met het gas zijn, anders brand je je banden op. Johann was heel sterk aan het eind, maar Miguel was er de hele race. En iedereen klaagt wel over dat holeshot device van de Ducati, maar dat van de KTM is ook niet slecht.”

 

Quartararo vertelde na zijn zonderlinge pech niet te hebben wat er gebeurde met zijn pak. “Hoe het mogelijk was, ik weet het niet. Het was niet onze dag. We waren sowieso minder sterk dan tijdens de trainingen. Dat gold voor alle Yamaha-rijders.” Met zijn straf was hij het niet eens, vertelde Quartararo. “Ik was al wel genoeg gestraft”, vond hij zelf. “En iedereen was veilig.”
Die mening deelde niet iedereen. Oliveira, Zarco en Miller lieten weten een zwarte vlag op zijn plaats te hebben gevonden, voor Quartararo’s eigen veiligheid en ook omdat de reglementen omschrijven dat een coureur ‘altijd’ zijn kleding ‘correct’ moet dragen in raceomstandigheden. Miller toonde wel begrip. “In zo’n situatie denk je niet aan je eigen veiligheid maar aan het resultaat.”
De als vijfde gefinishte Joan Mir vond zelfs dat Quartararo andere rijders in gevaar had gebracht door zijn borstprotector weg te gooien. Ruim vijf uur na de race besloot het FIM MotoGP Stewards Panel onder leiding van Freddie Spencer Quartararo nog een aanvullende tijdstraf van drie seconden op te leggen, waardoor hij teruggezet werd naar de zevende plaats. Quartararo was witheet. Op zijn Instagram-pagina ‘feliciteerde’ hij iedereen die op een extra penalty had aangedrongen – Ducati en Suzuki hadden al laten doorschemeren niet blij te zijn met de gang van zaken. “Ik heb niemand in gevaar gebracht en het was voor mij al moeilijk om te rijden”, meldde zijn post. “Maar geweldig om nu de ware gezichten van sommige mensen te zien.”
Quartararo zag zo zijn voorsprong slinken tot veertien punten op Zarco.

Lees meer over

Ducati Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Vergelijkingstest 3 power nakeds

Vergelijkingstest 3 power nakeds

3 oktober, 2024

Deze naked bikes behoren tot de sterkste motoren die je gewoon in de winkel kunt kopen. Dat is echter slechts een ...
Overzicht redactiemotoren

Overzicht redactiemotoren

3 oktober, 2024

Motorrijden is emotie en in dat licht beschenen komt deze Sportster S goed beslagen ten ijs. Niet alleen omdat het ...
Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-