+ Plus

GP Wegrace Indianapolis, VS 2013

Voor het eerst dit jaar staan er drie wedstrijden in Amerika op de MotoGP-kalender. De races op Circuit of the Americas, Laguna Seca en Indianapolis kenden echter allemaal dezelfde winnaar. In het Land van de Onbegrensde Mogelijkheden toonde Marc Marquez zich weer als de man van de schier onbegrensde mogelijkheden. De 20-jarige rookie finishte voor zijn teamgenoot Dani Pedrosa en Jorge Lorenzo en is inmiddels de titelfavoriet. “Amerika wordt mijn tweede thuisland”, lachte Marc Marquez na zijn vierde overwinning van het seizoen met zijn bekende ‘big smile’. Met drie zeges op rij verstevigde de 20-jarige Spanjaard alleen maar greep op het kampioenschap. In een periode waarin zijn naaste concurrenten Pedrosa en Lorenzo zich voornamelijk bezig houden met het beperken van de schade, profiteert Marquez maximaal: tegenover de 100 procent-score van de zelfverzekerde WK-leider in de afgelopen drie races staan 31 punten voor Pedrosa en slechts 26 van regerend wereldkampioen Lorenzo. “Drie keer winnen in de MotoGP op rij is niet zo makkelijk, maar ik wist dat we hier een goede kans hadden op 25 punten”, beschreef Marquez. “Het was het beste weekend van mijn MotoGP-carrière (Marquez was de snelste in alle trainingen, red). Ik leid het WK en de enige druk die er is, komt omdat je er zelf wilt staan. Dani en Jorge staan meer onder druk dan ik en dat kan mij alleen maar helpen.” Pedrosa was al lang blij met zijn tweede plaats, vóór Lorenzo, en weet dat het een enorme opgave is om zijn nieuwe teamgenoot te verslaan – vooral als je nog niet volledig hersteld bent van een sleutelbeenbreuk, een breuk die pas aan het licht kwam ná de race op Laguna Seca. “Ik mag geen fout meer maken en crashen”, realiseerde Pedrosa zich ook na zijn zware val op de Sachsenring. “Marc rijdt een beetje over de grens en dat is het verschil tussen hem en mij op dit moment. Hij pusht maximaal. Ik kan me die luxe niet veroorloven. Marc rijdt erg sterk en ook erg volwassen. Daarnaast denkt hij ook na. Jorge en ik zijn niet volledig fit en hij grijpt zijn kans. We weten dat de Honda veel beweegt als de banden minder worden en daar had ik vandaag de handen meer dan vol aan. Het verrast me al dat ik hier tweede kon worden. Aan het begin van de week leek dat onmogelijk.” Ook Lorenzo kon geen zwakke punten ontdekken in zijn jonge landgenoot. “Hij doet me denken aan Casey (Stoner). Maar als die zich niet perfect voelde, gaf hij op”, aldus Lorenzo. “Marc geeft nooit op. Dat is een kwaliteit, maar het kan zich ook tegen hem keren als hij zo veel risico’s neemt en crasht. We moeten afwachten wat er in de toekomst gebeurt.” Op zaterdag verpulverde Marquez het polerecord van Pedrosa met maar liefst 0,9 seconde en op zondag reed hij voor de zevende keer in tien races de snelste ronde – en weer was dat een nieuw ronderecord. Hoewel hij niet perfect weg kwam, nestelde Marquez zich snel achter Lorenzo en Pedrosa, passeerde na acht ronden zijn teammaat en zette vier doorkomsten later Lorenzo aan de kant. Na twee opeenvolgende Moto2-zeges op Indy, zette Marquez vervolgens ook de MotoGP-race naar zijn hand. Lorenzo klampte ronden lang aan, maar moest lossen en zag drie ronden voor het einde ook nog Pedrosa voorbij komen. Na afloop verklaarde de Yamaha-coureur teleurgesteld dat hij nog niet eerder in zijn MotoGP-jaren zo’n groot en plotseling verval van de banden had beleefd. Tijdens een tussentijdse test in Brno probeerden Lorenzo en Valentino Rossi tot volle tevredenheid voor het eerst de langverwachte ‘seamless shift’-bak en na de race op Indy zal het duo de druk op Yamaha alleen maar verder opvoeren om het schakelsysteem zo snel mogelijk toe te passen. De terughoudende houding van zijn werkgever moet terzijde worden geschoven, vond Lorenzo. “De bak zal ons een voordeel geven. We weten dat Yamaha en ook de andere Japanse merken vaak een conservatieve aanpak hebben, maar daar lijden wij nu onder. We staan veel punten achter en naar mijn mening moeten we risico’s nemen voor het te laat is. Yamaha wil eerst volledige zekerheid, maar met de huidige bak zitten we ook aan de grens en daarom riskeren we net zo veel. Met de nieuwe bak zou ik aan het begin misschien anderhalve seconde hebben kunnen winnen in plaats van een halve seconde en dan had ik voor de winst kunnen gaan.” Of hij daadwerkelijk de momenteel onverslaanbare Marquez bij had kunnen houden, was echter zeer de vraag. Die spaarde in het begin zijn banden en sloeg toe toen de grip minder werd en de tank leger raakte. “Ik kon zelfs genieten van de slides”, glimlachte Marquez veelzeggend. “Ik voelde me zo goed. Dat was belangrijk. Maar er zijn ook nog acht races te gaan. Ik wil natuurlijk zo verder gaan, maar Dani en Jorge hebben meer ervaring dan ik en het gaat nog lastig worden. Ik weet dat ik het op sommige banen nog moeilijk ga krijgen.” Met de komst van Marc Marquez lijkt het Repsol/Honda-fabrieksteam de gestopte Casey Stoner nauwelijks te missen. Zijn input wil de fabriek echter graag gebruiken. De tweevoudig MotoGP-wereldkampioen maakte negen maanden na zijn afscheid onder leiding van zijn oud-crewchief Cristian Gabbarini een comeback in Motegi. In alle beslotenheid werkte de Australiër een deels verregende tweedaagse test af. Stoner testte nieuwe spullen voor de 2013-RCV voordat hij overstapte op de 2014-machine. Voor alle duidelijkheid liet Stoner nog maar eens optekenen dat hij niet peinsde over wild cards of een race-comeback. Net als vorig jaar, toen Casey Stoner en Nicky Hayden tot de prominente crashers behoorden, was het asfalt onderwerp van kritiek in Indianapolis. De drie verschillende soorten zorgen voor onvoorspelbare grip, terwijl de baan op de eerste trainingsdag extreem glad is en buiten de racelijn ook later in het weekend nog verraderlijk blijft. Bovendien kan de wat gekunstelde lay-out van de baan binnenin de indrukwekkende oval op weinig hartstochtelijke supporters rekenen – hoewel Marc Marquez en ook Dani Pedrosa lieten weten zich er happy te voelen. Algemeen heerste de verwachting dat de Indy GP van de kalender zou verdwijnen nu in 2014 de race in Argentinië op het nieuwe Autodromo termas de Rio Hondo definitief doorgaat en ook in Brazilië interesse lijkt. Maar de Indianapolis Motor Speedway kreeg toch weer een plek in de seizoensplanning, waar ook op te lezen was dat de openingsrace in Qatar al op 23 maart – twee weken eerder dan dit jaar – zal plaatsvinden. Voorwaarde voor het handhaven van Indy was nieuw asfalt en het bespreekbaar maken van wijzigingen in de lay-out. De coureurs willen vooral in de krappe eerste sector aanpassingen zien. Cal Crutchlow had graag de banking van de historische oval in de lay-out meegenomen, maar zijn idee werd terzijde geschoven. “Jammer, ik dacht dat het wel cool was”, aldus Crutchlow. Na de bekendmaking over de toekomst werd volop gespeculeerd over het schrappen van de race in Laguna Seca, de wedstrijd die Amerika herintroduceerde met de MotoGP in 2005. Hoewel alleen de MotoGP daar start, is de race bij veel rijders geliefd. Juist de beperkingen van krappe bochten zorgde in Indianapolis voor een aantal pakkende gevechten. De als negende gestarte Valentino Rossi vond gaandeweg de race zijn ritme en reed in de laatste zeven ronden van de zevende naar de vierde plaats. Met een nadrukkelijk aanwezige Alvaro Bautista zeer nabij wurmde Rossi zich in de laatste paar bochten nog voorbij merkgenoot Crutchlow. Het hele weekend kwam Rossi snelheid en gevoel te kort, klaagde over een gebrek aan gevoel bij het aanremmen en insturen van bochten, maar op de wedstrijddag ging de knop om. Crutchlows grote grijns gaf aan dat hij kon leven met de vierde plaats van Rossi. “Ik heb geen probleem met Valentino’s inhaalactie. Het was een gave race”, aldus Crutchlow, vertrokken vanaf de vierde startplaats. “Ik dacht dat ik de lijn had afgedekt maar hij kwam toch binnendoor.” Ook Rossi had zich vermaakt. “Het gevecht met Bautista was mooi, maar de strijd met Cal was super. We raakten elkaar bijna, maar we hadden er geen van beiden problemen mee.” Problemen waren er wel bij het Ducati-fabrieksduo Nicky Hayden en Andrea Dovizioso. De Amerikaan zette in de strijd om de achtste plaats in de laatste bocht zijn teamgenoot hard aan de kant en moest daarna corrigeren. De ruimte die viel werd – net als in Assen – opgevuld door Bradley Smith die zo de sprint naar de streep won. Na afloop werden de Ducati-mannen bij wedstrijdleider Mike Webb geroepen, volgens Hayden een standaardprocedure als er contact is tussen twee rijders. “Er zijn geen problemen tussen Dovi en mij”, haastte Hayden zich om te melden. “Toen hij de deur sloot, had ik mijn actie al ingezet, zonder de bedoeling om hem te raken.” Dovizioso, die in Assen juist Hayden van zijn lijn dwong en ook in Laguna met zijn teamgenoot in contact kwam, was niet erg gecharmeerd van Haydens strijdwijze. “Hij raakte me gewoon toen de deur al dicht was en dat was te agressief. Maar ik wil hier met Nicky geen ruzie over maken. We vochten om een positie waarop we niet willen rijden.” Moto3: RINS SLUIT AAN Met zijn tweede overwinning op rij en zijn derde van het seizoen voert Alex Rins de druk op in het Moto3-kampioenschap. De 17-jarige Rins, ‘rookie of the year’ in 2012, kwam op vrijdag nog niet goed uit de verf, maar toonde vanaf zaterdagmiddag grote klasse. Op het moment dat klassementsleider Luis Salom ernstig in de fout ging, reed de lange Rins naar zijn vierde pole en kreeg teamgenoot Alex Marquez en Maverick Viñales naast zich op de eerste startrij. Salom was al blij dat hij met een pijnlijke voet vanaf de tiende startplaats mocht beginnen. Maar na het doven van de lichten werd meteen duidelijk dat het tussen Rins, de sterke Marquez en Viñales zou gaan. Salom hield de schade achter vierde man Jonas Folger nog zeer beperkt. Ook Viñales maakte het zichzelf erg moeilijk toen hij na een fout op achterstand raakte. Hij reed het gat wel weer dicht, maar verder dan de derde positie kwam hij niet. De teamgenoten Rins en Marquez reden voor eigen kansen en uiteindelijk besliste Rins de strijd in zijn voordeel en was Marquez al goed te spreken over zijn allereerste podiumplaats. Rins verkleinde zijn achterstand op leider Salom tot maar zestien punten en Viñales staat op zeven punten binnen reikwijdte. Jasper Iwema werd al in de eerste bochten hard van zijn machine geramd. “Het enige wat ik mezelf kan verwijten is dat ik vanaf de 27e plaats moest vertrekken. Achterin is het altijd een zooitje”, merkte Iwema weer. Moto2: RABAT MAAKT INDRUK Scott Redding deelde op zaterdag een tikje uit aan Pol Espargaro met zijn derde pole van het seizoen, maar de beslissende slag was op zondag van een fenomenaal sterke Esteve Rabat. De Spanjaard was in de openingsfase zuinig op zijn banden en zat bovendien opgesloten in een groep met Nico Terol, Dominique Aegerter, Sachsenring-winnaar Jordi Torres en Espargaro. Die richtte zich op Redding, maar Takaaki Nakagami was tot drie ronden voor het eind de leider in een zeer aantrekkelijke wedstrijd. Espargaro reed enige tijd voor de weer met bandenproblemen kampende Redding, maar de Brit werkte zich vier ronden voor de finish brutaal voorbij zijn gevaarlijkste concurrent. Op dat moment hadden de twee de vanaf de zesde plaats gekomen Rabat al moeten laten gaan. Ook Nakagami had geen antwoord op Rabats imponerende eindschot en de Spanjaard won zijn tweede race van het seizoen voor de wat teleurgestelde Japanner. Redding was vooral blij dat hij Espargaro van het podium had gehouden en voor het eerst in vier races weer eens uitliep op zijn concurrent. Pitstop • Tijdens de zomerstop tekende Cal Crutchlow een tweejarig contract met Ducati en wordt herenigd met Andrea Dovizioso, zijn Tech3-teamgenoot van 2012. Crutchlow gaat er financieel in ieder geval flink op vooruit, maar bestrijdt dat hij voor het grote geld – volgens geruchten ruim 7 miljoen euro – heeft gekozen. “Echte fans geloven in mij, ongeacht wat ik doe of wat er gebeurt. Het wordt een grote uitdaging, maar ik denk dat tekenen voor elke fabriek een uitdaging betekent, omdat je dan één van de zes topjongens bent”, aldus Crutchlow. “Maar dat wordt bij Tech3 ook al van mij verwacht. Ik ga een uitdaging niet uit de weg. Natuurlijk is de machine een stuk lastiger te rijden dan de rest, maar ik verheug me er op. Ik weet ook dat Casey (Stoner) week in, week uit in staat was om er hard mee te rijden, maar ook Capirossi en Bayliss hebben er mee gewonnen. De machine moet echt veranderen en ik geloof dat Ducati dat voor elkaar gaat krijgen. Als ik zie waar ik vandaan kom en hoe ik in de MotoGP ben beland, zie ik geen reden om er aan te twijfelen dat ik competitief kan zijn.” Pogingen om Crutchlow voor 2013 bij Ducati aan boord te krijgen, strandden op vreemde wijze. “Sindsdien is er veel veranderd bij Ducati en gaat nog veel meer veranderen”, meent de voormalig Supersport-wereldkampioen. “Ik heb veel gesproken met (Ducati CEO) Claudio Domenicali en ik waardeer zeer alle moeite die de fabriek in me geïnvesteerd heeft om me te contracteren. Ik hoop dat ik dat vertrouwen kan belonen.” Crutchlow verheugt zich ook op het weerzien met Dovizioso. “Hij had vorig jaar veel meer dan ik in de MotoGP. Maar ik geloof dat hij dit jaar ver achter me zou rijden als we nog teamgenoten zouden zijn.” Crutchlows crewchief Daniele Romagnoli is in gesprek met Ducati over de mogelijkheid om mee te verhuizen. • Tech3-baas Hervé Poncharal betreurt maar respecteert de keuze van zijn toprijder Crutchlow. De huidige nummer 5 in het WK zag geen kansen op Yamaha-fabrieksmateriaal in de komende seizoenen. Opvallend was daarom dat hij In Indianapolis de beschikking kreeg over de tank en zit zoals ook Lorenzo en Rossi die hebben. “Ik vind dat Cal een plaats in een fabrieksteam verdient”, vertelde Poncharal. “Bij Yamaha zou hij die kans de komende twee jaren in ieder geval niet krijgen en daarom snap ik zijn beslissing goed. Ik vind wel dat alle betrokken partijen het maximale gedaan hebben, maar soms kom je gewoon niet bij elkaar. Ducati wilde hem duidelijk heel graag hebben. Hij is hongerig en het gaat hem echt niet in de eerste plaats om de vette cheque. Ik denk dat hij heel goed in de Ducati-traditie van Carl Fogarty en Troy Bayliss past. Hij kan een icoon worden.” Zoals verwacht werd Pol Espargaro direct na Crutchlows vertrek bevestigd als de nieuwe teamgenoot van Bradley Smith bij Tech3. • Aan de lijdensweg van Ben Spies lijkt geen einde te komen. Bij zijn comeback in Indianapolis crashte hij op zaterdagochtend en bij de val raakte zijn linkerschouder uit de kom. De rechter was inmiddels voldoende hersteld, had een toen nog opgeruimde Spies gemerkt. Na het voorval moest de voormalig Superbike-wereldkampioen zich afmelden voor de race. “Ik wist meteen dat er iets niet goed zat. Heel frustrerend”, vertelde de pechvogel. “de crash was ook een beetje mijn eigen schuld. Ik reed uit de pitlane en had nog niet naar de tweede versnelling geschakeld en dan werkt de traction control nog niet. Ik dacht dat de machine dat alleen deed als hij in ‘launch mode’ stond, maar ik wist niet dat hij eerst naar de tweede versnelling moest. De eerste vier bochten zijn zo krap dat ik in de eerste versnelling reed. Ik denk dat ik dat had moeten weten of dat iemand me dat had moeten vertellen. Op de Yamaha was de traction control altijd ingeschakeld, behalve wanneer hij in ‘launch control’ stond.” • In Indianapolis kwam de definitieve bevestiging dat het Forward Racing Team volgend jaar Yamaha M1-blokken en frames zal leasen. Voor het veringpakket en de stroomlijn moet het team zelf zorgen, terwijl gebruik van de Dorna-elektronica betekent dat de rijders niet 20 maar 24 liter aan boord mee mogen nemen. Nicky Hayden, Aleix Espargaro, Marco Melandri en Jonathan Rea hebben teambaas Giovanni Cuzari benaderd, terwijl ook de huidige rijders Colin Edwards en Claudio Corti niet zo terzijde worden geschoven, verzekerde de teambaas. “Maar we moeten rijders hebben die hongerig zijn en die resultaten kunnen scoren”, aldus de Italiaan. Ook Yamaha heeft een stem in het geheel, gaf Cuzari toe. Vóór de Britse Grand Prix wil hij zijn team voor 2014 rond hebben. • Nicky Hayden heeft opties in het WK Superbike – Ducati wil hem graag houden – maar dus ook in de MotoGP. De 2006-wereldkampioen wordt nadrukkelijk genoemd als tweede man achter de opnieuw bevestigde Stefan Bradl bij LCR. Hayden zou dan over de nieuwe Honda-productieracer kunnen beschikken. “Ik heb zelf niet met Nicky gesproken, maar American Honda is geïnteresseerd en misschien gaan zij een rol spelen in dit verhaal”, legde Lucio Cecchinello uit. “Ik heb daar zelf geen connecties en daarom laat ik dit aan HRC over. Maar dit zou voor mij een droomproject zijn.” Onlangs nog liet de Italiaan weten over onvoldoende te beschikken om een productieracer te kopen. Tot nu toe heeft Honda slechts twee klanten gevonden voor de nieuwe racer: Fausto Gresini heeft er een besteld (en is bijna rond met Scott Redding) en het team van Karel Abraham heeft een bestelling geplaatst. UITSLAGEN GP WEGRACE INDIANAPOLIS, VERENIGDE STATEN Moto3 1. Alex Rins (E), KTM; 2. Alex Marquez (E), KTM; 3. Maverick Viñales (E), KTM; 4. Jonas Folger (D), Kalex KTM; 5. Luis Salom (E), KTM; 6. Arthur Sissis (AUS), KTM; 7. Zulfahmi Khairuddin (MAL), KTM; 8. Miguel Oliveira (POR), Mahindra; 9. Romano Fenati (I), FTR Honda; 10. Jakub Kornfeil (CZ), Kalex KTM; 11. Niklas Ajo (SF), KTM; 12. Alexis Masbou (F), FTR Honda; 13. Alan Techer (F), TSR Honda; 14. Livio Loi (BE), Kalex KTM; 15. Matteo Ferrari (I), FTR Honda; DNF Jasper Iwema (NL), Kalex KTM. WK Tussenstand: 1. Luis Salom, 183 punten; 2. Maverick Viñales, 174; 3. Alex Rins, 167; 20. Jasper Iwema, 8. Moto2 1. Esteve Rabat (E), Kalex; 2. Takaaki Nakagami (J), Kalex; 3. Scott Redding (GB), Kalex; 4. Pol Espargaro (E), Kalex; 5. Dominique Aegerter (CH), Suter; 6. Simone Corsi (I), Speed Up; 7. Mika Kallio (SF), Kalex; 8. Johann Zarco (F), Suter; 9. Xavier Simeon (BE), Kalex; 10. Jordi Torres (E), Suter; 11. Julian Simon (E), Kalex; 12. Nicolas Terol (E), Suter; 13. Thomas Lüthi (CH), Suter; 14. Alex de Angelis (RSM), Speed Up; 15. Marcel Schrötter (D), Kalex. WK Tussenstand: 1. Scott Redding, 159 punten; 2. Pol Espargaro, 133; 3. Esteve Rabat, 113. MotoGP 1. Marc Marquez (E), Honda; 2. Dani Pedrosa (E), Honda; 3. Jorge Lorenzo (E), Yamaha; 4. Valentino Rossi (I), Yamaha; 5. Cal Crutchlow (GB), Yamaha; 6. Alvaro Bautista (E), Honda; 7. Stefan Bradl (D), Honda; 8. Bradley Smith (GB), Yamaha; 9. Nicky Hayden (USA), Ducati; 10. Andrea Dovizioso (I), Ducati; 11. Andrea Iannone (I), Ducati; 12. Aleix Espargaro (E), ART; 13. Colin Edwards (USA), FTR Kawasaki; 14. Claudio Corti (I), FTR Kawasaki; 15. Hiroshi Aoyama (J), FTR. WK Tussenstand: 1. Marc Marquez, 188 punten; 2. Dani Pedrosa, 167; 3. Jorge Lorenzo, 153.

Lees meer over

Ducati Honda Kawasaki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-