+ Plus

GP Wegrace China

Met de moed der wanhoop. Anders waren de remacties van Valentino Rossi niet te bestempelen. De Italiaan probeerde van alles om de superieure snelheid van Casey Stoners Ducati te compenseren. Maar de Australiër profi teerde maximaal van de extra 16 kilometers topsnelheid die hij had ten opzichte van Rossi en boekte zijn derde overwinning. Rossi ging strijdend ten onder, John Hopkins kwam worstelend boven. Hij werd derde.De man die Casey Stoner naar Ducati haalde, is ook na vier GP’s nog verbaasdover de verrichtingen van de WK-leider. “We hebben nog nooit geld beter uitgegeven danaan het contracteren van Casey”, aldus Ducati Marlboro-teammanager Livio Suppo. “Ik zou liegen als ik zei dat ik dit wel verwacht had. Ditdoe je niet tenzij je extreem getalenteerd bent.Aan het begin van vorig jaar was iedereen gekop hem, aan het eind wilde afgezien van LucioCecchinello en wij niemand hem meer. Hetcontracteren van Casey was een groter risicodan het behouden van Sete.”Inmiddels blijkt het genomen risico zich dubbelen dwars uit te betalen. Stoner kwalifi ceerdezich door problemen met zijn eerste machineals vierde. Maar een plek van de tweede startrijverontrustte de revelatie van 2007 niet. Voorhet ongeloofl ijke polerecord van ValentinoRossi kon Stoner slechts respect hebben, maarRossi zelf wist al beter. “Casey is de te kloppenman”, aldus de Yamaha-coureur. De racewerd bijna een kopie van de GP van Qatar, toenRossi ook voor en in de bochten verreweg debeste was, maar op het rechte eind bijkans vande baan geblazen werd door Stoners Ducati.John Hopkins mocht even de weg wijzen,maar hij werd snel afgelost door Rossi. Ookde polesitter kreeg al heel snel door hoe dekaarten lagen. Op het rechte eind kwam deDucati moeiteloos uit de slipstream van Rossi’sYamaha. Die had op zijn beurt op het 1.200meter rechte stuk al genoeg moeite om in hetspoor van de magistrale GP7 te blijven.Rossi vergde het uiterste van zichzelf en zijnmachine. In tegenstelling tot de Turkse GPlieten de Michelin-banden hem niet in de steek,maar ook nu was het van meet af aan dat eriets vervelends moest gebeuren om Stonervan zijn derde seizoenszege af te houden.Rossi remde zich een aantal malen voorbij deAustraliër, maar twee maal verslikte hij zichals een beginneling. De laatste fout betekendehet einde van zijn hoop op de overwinning. Deijzersterk rijdende John Hopkins kon hij nogwel passeren, Stoner hield een voorsprongvan een paar seconden. “Het was onmogelijkom met dat snelheidsverschil te winnen”, zeiRossi. “Zoiets heb ik nog nooit gezien. Elkekeer verloor ik uit de bochten meer dan vijftigmeter. Met remmen won ik dan weer een meterof dertig, veertig, maar dat was niet vol te houden.Ik wilde het proberen, maar ik verloor decontrole, moest de rem loslaten en ging wijd.E TEKEN VAN>

Lees meer over

Ducati Yamaha

Gerelateerde artikelen

Vergelijkingstest 4 retro nakeds

Vergelijkingstest 4 retro nakeds

reactie(s) - 6 januari, 2023

Bij simpele 125’s en 250’s zijn we al redelijk gewend aan motoren uit China, als goedkope instappers of ...
Vergelijkingstest 4 adventures

Vergelijkingstest 4 adventures

reactie(s) - 8 december, 2022

Ducati meldt zich na vele decennia afwezigheid met de DesertX vol bravoure terug in het segment van de grote ...
Eerste Test Honda CB750 Hornet

Eerste Test Honda CB750 Hornet

reactie(s) - 8 december, 2022

Het is druk in het naakte middensegment en het wordt nog drukker. Ook Honda wil komend seizoen een partijtje ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-