+ Plus

Evert ten Napel – Voorband en ketting

Jaren terug besloot ik na een demonstratie op het Politie Circuit van Lelystad mijn Japanse TDM met ketting te vervangen door een Bayrische Boxer met cardan en ABS! Eenmaal toerend op die machine zei ik tegen mezelf: nooit meer een motor met ketting. Dat gesmeer, die viezigheid, dat gedoe van inspuiten na elk ritje, dat wil ik niet meer.

Waar rijd ik nu op? Inderdaad op een motor met ketting, wel eentje van hetzelfde merk als de boxer. Reden? De boxer werd me te zwaar, vooral tijdens mijn jaarlijkse klus als motard bij Alpe d’Huzes. Plotseling stilstaan in een steile bocht, heel snel draaien op een helling van 15%. Dat soort dingen en terug in Nederland besloot ik voor een lichtere fiets te gaan, een 800GS, maar wel met ketting. Spuitbusje in de topkoffer, ’t is een werkje van een minuut. Stelt niks voor.
Maar een ketting moet af en toe gespannen worden en na zo’n 20.000 km worden vervangen. Toch nam ik het risico met rammelende ketting naar Schotland af te reizen voor een trip door de Highlands (aanrader!!) Gelukkig kwamen we in een van die typische Schotse dorpjes langs een Bikers Store. ‘Hier heb je mijn tools, span je ketting zelf maar even, ik heb even geen zin in smerige handen’, bromde de verder vriendelijke Schot.
Terug in Nederland toch maar even een nieuwe ketting laten monteren in Apeldoorn. Monteur Jamie keek mijn motor nog even na en mompelde: “Kijk eens naar je voorband, daar zitten scheurtjes in.” Ik: “Hoe kan dat nou, die zit er pas een half jaar op.” Met het oog op mijn tripje naar Toscane begin oktober geen lekker gevoel. Een paar honderd verderop naar Simako waar ik de band had laten monteren. Receptie-chef Gerd keek kritisch en zei: “Ik zal een nieuwe band bestellen.” Thuisgekomen stuurde ik een mailtje naar de importeur van Dunlop met het verhaal. Er kwam snel een reactie: “t Is een zaak van de dealer, niet van ons.” Vond ik een beetje zwak en flauw, maar goed Simako loste het op en ik had een nieuwe voorband. Op weg naar huis reed de motor niet lekker, trillen en bokken. Ik Gerd in Apeldoorn gebeld. “Was direct terug gereden.” Ja, had ik moeten doen. “Weet je: we halen je motor op en zorgen dat het in orde kom en brengen je motor weer keurig bij je thuis.” Dat noem ik nog eens service.
Moraal van dit verhaal: een ketting moet je af en toe spannen waar dan ook. Je moet dat ding regelmatig even inspuiten, klusje van drie keer niks. Je banden steeds goed nakijken en…goeie service is heel erg belangrijk. Dat heb ik al een paar keer in Apeldoorn ervaren. Ik verheug me op mijn tripje naar Toscane met een nieuwe voorband en een nieuwe ketting.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Eerste Test KTM 390 Duke

Eerste Test KTM 390 Duke

28 maart, 2024

De KTM 390 Duke is sinds de lancering in 2013 wereldwijd gezien het best verkopende KTM model. Gedurende dat ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-