+ Plus

Evert ten Napel – Voorband en ketting

Jaren terug besloot ik na een demonstratie op het Politie Circuit van Lelystad mijn Japanse TDM met ketting te vervangen door een Bayrische Boxer met cardan en ABS! Eenmaal toerend op die machine zei ik tegen mezelf: nooit meer een motor met ketting. Dat gesmeer, die viezigheid, dat gedoe van inspuiten na elk ritje, dat wil ik niet meer.

Waar rijd ik nu op? Inderdaad op een motor met ketting, wel eentje van hetzelfde merk als de boxer. Reden? De boxer werd me te zwaar, vooral tijdens mijn jaarlijkse klus als motard bij Alpe d’Huzes. Plotseling stilstaan in een steile bocht, heel snel draaien op een helling van 15%. Dat soort dingen en terug in Nederland besloot ik voor een lichtere fiets te gaan, een 800GS, maar wel met ketting. Spuitbusje in de topkoffer, ’t is een werkje van een minuut. Stelt niks voor.
Maar een ketting moet af en toe gespannen worden en na zo’n 20.000 km worden vervangen. Toch nam ik het risico met rammelende ketting naar Schotland af te reizen voor een trip door de Highlands (aanrader!!) Gelukkig kwamen we in een van die typische Schotse dorpjes langs een Bikers Store. ‘Hier heb je mijn tools, span je ketting zelf maar even, ik heb even geen zin in smerige handen’, bromde de verder vriendelijke Schot.
Terug in Nederland toch maar even een nieuwe ketting laten monteren in Apeldoorn. Monteur Jamie keek mijn motor nog even na en mompelde: “Kijk eens naar je voorband, daar zitten scheurtjes in.” Ik: “Hoe kan dat nou, die zit er pas een half jaar op.” Met het oog op mijn tripje naar Toscane begin oktober geen lekker gevoel. Een paar honderd verderop naar Simako waar ik de band had laten monteren. Receptie-chef Gerd keek kritisch en zei: “Ik zal een nieuwe band bestellen.” Thuisgekomen stuurde ik een mailtje naar de importeur van Dunlop met het verhaal. Er kwam snel een reactie: “t Is een zaak van de dealer, niet van ons.” Vond ik een beetje zwak en flauw, maar goed Simako loste het op en ik had een nieuwe voorband. Op weg naar huis reed de motor niet lekker, trillen en bokken. Ik Gerd in Apeldoorn gebeld. “Was direct terug gereden.” Ja, had ik moeten doen. “Weet je: we halen je motor op en zorgen dat het in orde kom en brengen je motor weer keurig bij je thuis.” Dat noem ik nog eens service.
Moraal van dit verhaal: een ketting moet je af en toe spannen waar dan ook. Je moet dat ding regelmatig even inspuiten, klusje van drie keer niks. Je banden steeds goed nakijken en…goeie service is heel erg belangrijk. Dat heb ik al een paar keer in Apeldoorn ervaren. Ik verheug me op mijn tripje naar Toscane met een nieuwe voorband en een nieuwe ketting.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...